Höga kolesterolvärden

Anna83

Recommended Posts

Hej alla!

Undrar om jag skulle kunna få råd från er, kloka människor?

Jag var med i en undersökning förra veckan och då tog man några blodprov. Dessa är mina resultat:

Långtidssocker, IFCC (mmol/mol) 31 Kolesterol (mmol/L)

8,1 

Apolipoprotein A1 (g/L) 2,10  Apolipoprotein B (g/L) 1,50 

Jag blev såklart förskräckt över mina höga kolesterolvärden och har försökt lära mig mer genom att bl a läsa här på Kostdoktorn - snabbguide i kolesterol. Känner mig ändå förvirrad och undrar om någon som är mer bevandrad i ämnet kan säga om jag bör gå till vårdcentralen för vidare bedömning eller hur jag nu ska tänka.

Jag är 31 år gammal, väger 53 kg till mina 160 cm. Har fött tre barn. Är frisk, men stressar mycket. Jag har de senaste åren lagt om min kost så att jag äter nyttigare; inte lchf men betydligt bättre än "gemene man". 

Vad tror ni om mina värden? Bör jag oroa mig?

Mvh

Anna

Du har inte diabetes iallafall!  :)

1,5/2,1=0,7, du står inte med foten i graven så att säga och antagligen kom det med en massa Kylomicroner i APOb-värdet!

Så kvoten lär vara lägre vid fastande.

Om jag säger som så.. himla bra värden postprandialt!

Synd att de inte tog blodsockret samtidigt för då hade du mätt din eventuella insulinresistens.. rena rama glukosbelastningstestet!

• Like 6

Tack för svar, Zepp och Peter B! Känner mig lugnare nu i alla fall! :-) Jag går till vårdcentralen någon gång i slutet av sommaren och ber om nya blodprover, och då på fastande mage (hur länge bör man ha fastat?) Förresten, tar vanliga vårdcentraler Apo-proverna eller måste man be dem specifikt om det?

• Like 1

Kolesterol i veckotidningen Året Runt 2015-9 sid 82 (en läsare som berättar att hon får biverkningar av sin kolesterolmedicin och undrar hon behöver äta den livet ut):

Året Runts läkare Stefan Lindroth berättar i svaret att det i Sverige anses onormalt att ett totalkolesterol över 5 och att 90% av  männen och 95 procent av kvinnorna i åldern 50-70 år övertiger detta värde.

Då undrar jag om det fel på människorna eller gränsvärdena.

Stefan berättar vidare:

"Enligt den senast forskningen på detta område börjar man nu tala om, att det inte är de höga blodfetterna som är den egentliga orsaken till fettinlagring i kärlen, utan det ska i stället vara förekomst av en kronisk inflammation i kärlväggen, vilken gör att blodfetterna kan fästa sig till kärlväggen - och därmed på sikt kan leda till igentäppning av kärlet."

Stefan avslutar med avråda från kolesterolmedicinen:

"Under förutsättning att du gör vissa justeringar i ditt kosthåll och motionerar några gånger i veckar, så tycker jag inte att  du ska behöva fortsätta med Simvastatin."

Den stora frågan är vilka justeringar i kosthållet som behövs (för att minska inflammationerna)?
  • Like 7

1177, http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hoga-blodfetter/?ar=True, säger:

"Om man har någon hjärt-kärlsjukdom eller annan riskfaktor brukar gränsen för vad som är en önskvärd halt av totalkolesterol vara 5,0 millimol per liter, och vid mycket hög risk 4,5 millimol."

"Om man är frisk och inte har andra riskfaktorer kan kolesterolhalten ligga högre utan att man behöver oroa sig."

Så det Stefan Lindroth berättar kring totalkolesterol 5 verkar inte riktigt korrekt, eller så råder det olika riktlinjer/praxis som spretar?

Jag har ännu inte helt greppat hur man minskar inflammationerna, men praktiserar följande utifrån vad jag läst hittills: Undvika vete, gluten, socker, processad mat, tillsatser, tobak, spannmålsfibrer, fettreducerat. Prioritera näringstätt, ekologiskt, rikt på D-vitamin och omega-3. Hålla nere på sånt som innehåller mer fruktos än glukos, mycket omega-6. Undvika sådant som gör magen eller sinnet oroliga, eller ger problem i huden. Här och var lägga till lite örter/kryddor som sägs nyttiga, t ex gurkmeja, ingefära, kanel, kakao. Dra ner på kolhydraterna och täcka mer av energibehovet med fett. Inte äta sig mer än lagom mätt (man ska klara hyfsad fysisk aktivitet efter måltid, och känna sig hyfsat mätt/nöjd i typ 4-6 timmar). Det som ger bra immunförsvar, energi och fokus är rätt tror jag. Och man ska försöka undvika att stressa, och man bör sova typ 6,5-9 timmar per dygn, och "följa" solen.

Ps. Blev nog lite flummigt när jag försökte säga så mycket med så få ord. Jag menar att man ska sikta på en bra total kvot mellan omega 3 och omega 6 (typ mellan 1:1 och 1:4?).

• Like 2

Bengt, jag menar bara att det är skillnad på att säga att 5 anses onormalt högt och att säga att säga att 5 är onormalt högt ifall man har någon hjärt-kärlsjukdom. Men nu inser jag att det säkert framgår av kontexten kring det Stefan skrev. Jag själv tycker det är galet att ha en "gräns" på 5 oavsett, utifrån vad jag tagit in från Uffe Ravnskog, Ralf Sundberg med flera. Men det är ju självklarheter för oss på detta forum. Sorry, jag knackade på öppen dörr Bengt! :)

5 är målvärden för de med risk för CVD!

Dvs det är vad man försöker få ner värdena till med kost, motion och medecin!

Glöm det att 5 skulle vara någon form av normalvärde, det är ett behandlingsmål, som med viss rätt är giltigt, men bara med viss rätt!

• Like 1

Bara så en ovan hänger med ;)

Totalkolesterol på 5 kan ju vara 2,5 HDL och 2,5 LDL som i sin tur kan vara olika i sin skepnad, eller 1 HDL och 4 LDL.Är inte risken olika då? Triglyceriderna kan ju variera ordentlig och även apokvoten, spelar inte det heller roll?

Undrar

Rolle på Österlen

• Like 1

Du har så rätt så och det är den utvärderingen man skall göra.

Totalkolesterol kan vara vilken fördelning som helst, från en dödlig lipidrubbning till helt kärnfrisk!

Det är tillomed de som menar att lågt HDL kan vara den stora skära elefanten som skitit på vardagsrumsgolvet!

Så man skall inte alltid skylla på de små söta mössen!

http://forum.kostdoktorn.se/topic/6309-vad-%C3%A4r-viktigast-ldl-hdl-eller-trg/#entry85904

• Like 1