Jump to content

Mat vid mens?

EttUnderverk
 Share

Recommended Posts

Jag har seriösa problem med sockersug och sug överlag innan mens och när jag har mens. Allt som innehåller fett eller smakar fett gör att det vänder sig i magen och jag vill typ kräkas. Det här är lite oklart men en problematik jag har haft väldigt länge.

Några idéer om vad jag kan äta?

Det rör sig om typ 1-2 veckor varje månad så det är ju en tid varje månad jag behöver få koll på och styra upp. Det här var ett problem även när jag tidigare åt LCHF en längre period, relativt strikt. Mitt sockersug är helt galet och ingen LCHF-aktig mat går i mig särskilt frivilligt. Klart jag kan tvinga i mig mat men det är ju inte riktigt hållbart eller särskilt sunt. Resultatet blir ju att jag äter väldigt lite för att sen äta annat. Övrig tid känner jag att jag har hyffsad kontroll på mitt sockersug och att jag kan välja att avstå socker till förmån för mat men när jag har PMS eller mens går det verkligen dåligt. 

På den tiden det begav sej hade jag jättehjälp av jättenattljusolja. Den hjälpte mej jättemycket mot PMS humör. Kommer inte ihåg om det även hjälpte mot sötsug men det vore troligt eftersom mina blodsockerfall gjorde mej till drake. Mina ungar kalkade dem för anti elakakärringpiller

• Like 2

Blutsaft som innehåller järn och B-vitaminer verkar kunna hjälpa vissa med "sockersug" innan och under mens.

Fråga mig inte varför, för det vet jag inte :P

Men det verkar som om kroppen på något sätt behöver mer av detta under dessa veckor, och reagerar med sockersug, tråkigt nog :(

• Like 2