feskk

Vasaloppet för välgörenhet

Recommended Posts

Hej, 

Jag och min storebror ska åka Vasaloppet (9 mil på längdskidor) den 8e mars och har bestämt oss för att i samband med det försöka samla in pengar till ett barnsjukhus i London. Sjukhuset heter GOSH - Great Ormond Street Hospital for Children och är beroende av donationer för att kunna fortsätta sin verksamhet. GOSHs arbete ligger oss väldigt nära hjärtat eftersom jag just nu studerar för att bli läkare och Henning, som bor i London sedan några år tillbaka, har spenderat en tid på sjukhus som barn.

Vi har gjort en sida på JustGiving (https://www.justgiving.com/vasaloppetforgosh) där det finns mer information om oss, sjukhuset och vasaloppet samt möjlighet att enkelt donera pengar till barnsjukhuset via bankkort. Se det som dagens goda gärning och donera en liten (eller stor) slant!

Jag har även några frågor till er som har erfarenhet av långlopp; Jag har ätit lågkolhydratskost i snart 2 år och undrar hur man bäst, kostmässigt, optimerar sina förutsättningar? Tjänar man någonting på att vara frikostig med kolhydraterna dagarna innan loppet (och under loppet)? Funkar rödbetsjuice? Är sportdryck nödvändigt? Alla tankar och hjälp för att få oss att klara detta är av intresse! 

Mvh Martin 

Video om GOSH: https://www.youtube.com/watch?v=6-KpvlfE3JU

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror väl lite på vad du vill uppnå.

För att åka genom loppet på din vanliga motionärstid så behöver du inte kolhydrater.
Om du ska prestera bästa möjliga tid så är det troligen bättre att äta kolhydrater, särskilt att fylla på under loppet. Du behöver inte "kolhydratladda" utan det räcker med att fylla glykogendepåerna dagen innan. Däremot kan man behöva vänja magen vid kolhydraterna, om man ätit lågkolhydratkost och sedan käkar en massa kolhydrater så brukar man ju bli dålig i magen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror väl lite på vad du vill uppnå.

För att åka genom loppet på din vanliga motionärstid så behöver du inte kolhydrater.

Om du ska prestera bästa möjliga tid så är det troligen bättre att äta kolhydrater, särskilt att fylla på under loppet. Du behöver inte "kolhydratladda" utan det räcker med att fylla glykogendepåerna dagen innan. Däremot kan man behöva vänja magen vid kolhydraterna, om man ätit lågkolhydratkost och sedan käkar en massa kolhydrater så brukar man ju bli dålig i magen. 

Tack för tipsen! Ja jag vill ju maximera prestationen så ska testa en viss kolhydratsladdning och framförallt att fylla på under loppets gång! Lär ju bli en massa blåbärssoppa haha. Har du egen erfarenhet av längre lopp? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kört Vasaloppet några gånger och för mig fungerar det bäst att dricka i huvudsak buljong första delen av loppet. Det är ganska långt mellan kontrollerna och en sockerkick på blåbärssoppa drar mig ner i källaren före nästa kontroll. Ska man "sockerdopa" sig behöver man precis som eliten påfyllning även mellan kontrollerna. Mot slutet tar depåerna slut och då är det bara att ladda i allt du får ner...

Kvällen före fyller jag på glykogendepåerna med Vitargo och äter normala portioner. Fungerar bättre för mig än att chocka magen med gigantiska pastaportioner.

Lycka till  :)

PS. Jag har även kört triathlon och 100 km ultramarathon och att optimera blodsockret under långa lopp är en av de sakerna som det krävs erfarenhet för att lära sig. M a o inte lika för alla. DS. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp UCANstärkelse och bland det i en vattenflaska tillsammans (enligt instruktioner) med 15 ml MCTolja per timme och lite BCAA eller EAA. Vill du ha smak häller du i lite citronjos och eventuellt lite stevia. Blåbärsoppan = sämsta tänkbara mat om du nu äter LCHF. 

Du vill minimera magproblem och socker och den där J***a Enerviten ger i värsta fall magkramper och eller diarreproblem. Inget att rekommendera då snön är vit...  :D

Som ett alternativ till UCANstärkelse kan du prova att mixa kokt potatis i vatten (kasta inte bort kokvattnet då stärkelsen till stor del hamnar där) och lägga till MCTolja och BCAA. 

Passa dig för konstig mat (det jag rekommenderar är konstigt, visst, men det är ganska väl prövat), din tarmflora och prestation är viktigare än att sockerchocka kroppen.

Som Melker skriver ovan, den sista milen eller kanske 15 km kan du kanske trycka i dig lite "skit", men var beredd på att det kan bli konstigt i magen strax efter målgång. Vitargo är bättre än Enervit (för magen), men bäst är UCANstärkelse (som inte påverkar insulinet, iaf nämnvärt).

Lycka till.

EDIT: MCToljan gör i stort sett detsamma som sockret i t.ex. Enervit, dvs ger hjärnan energi. Tror man på central governor model så är det precis det du ska ha (energi till hjärnan) för att t.ex. slippa kramp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg