LisaMedTvåSmå Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ja, nu får det vara nog på sockermissbruket! Jag äter egentligen bra mat med få kolhydrater och aldrig t.ex. vitt mjöl. Det är det där som slinker ned UTÖVER kosten som måste göras något åt. Jag är hemma mammaledig och det känns som att jag äter konstant. Nötter, jordnötssmör, ost finns det godis hemma försvinner det snabbt! Med tanken "bäst att jag äter upp det nu så att jag kan sluta med godis sen". Bara det att sen i affären så heter det "jag köper bara den här påsen så slutar jag sen", osv.... Ohållbart som ni förstår. Jag vet inte om jag sockerberoende. Känner mig egentligen inte sugen, mer som tvångstankar. Att jag bara måste äta. Svårt att förklara. Äter i smyg och gömmer påsar, papper, skyller på barnen...Vet inte om LCHF kan hjälpa mig, känns som sagt mer psykiskt än fysiskt. Självdestruktivt. Men jag måste prova! Har tidigare provat några veckor men klarade inte av alla feta mejeriprodukter så nu får jag nog försöka minimera mejerierna helt. Jag är inte direkt överviktig men skulle gärna tappa 4-5 kg. Styrketränar 5 dagar i veckan. Vad tror ni? Någon som känner igen sig i mitt sjuka beteende? Som blivit hjälpt? Några tips på vägen? Lisa 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ja, nu får det vara nog på sockermissbruket! Jag äter egentligen bra mat med få kolhydrater och aldrig t.ex. vitt mjöl. Det är det där som slinker ned UTÖVER kosten som måste göras något åt. Jag är hemma mammaledig och det känns som att jag äter konstant. Nötter, jordnötssmör, ost finns det godis hemma försvinner det snabbt! Med tanken "bäst att jag äter upp det nu så att jag kan sluta med godis sen". Bara det att sen i affären så heter det "jag köper bara den här påsen så slutar jag sen", osv.... Ohållbart som ni förstår.Jag vet inte om jag sockerberoende. Känner mig egentligen inte sugen, mer som tvångstankar. Att jag bara måste äta. Svårt att förklara. Äter i smyg och gömmer påsar, papper, skyller på barnen...Vet inte om LCHF kan hjälpa mig, känns som sagt mer psykiskt än fysiskt. Självdestruktivt. Men jag måste prova! Har tidigare provat några veckor men klarade inte av alla feta mejeriprodukter så nu får jag nog försöka minimera mejerierna helt. Jag är inte direkt överviktig men skulle gärna tappa 4-5 kg. Styrketränar 5 dagar i veckan. Vad tror ni? Någon som känner igen sig i mitt sjuka beteende? Som blivit hjälpt? Några tips på vägen? Lisa Väkommen det ska säkert gåbra vi är många här som har haft samma problem men blivit bättre ge det en liten tid bara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
inga-lill Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Välkommen in i värmen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Välkommen Vad bra att du inte börjar på en måndag för det brukar inte bli bra Vet inte hur många måndagar jag har börjat......... åtskilliga garanterat. Det skall nog gå bra för dig. Läs på och fråga. Vi hjälps åt //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Oh, tack alla! Känner mig riktig peppad och motiverad! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Välkommen .Du kommer antagligen som jag gjort lära dig massor om kost och hälsa under det kommande året., Jag kommer ihåg hur det var förr. Lördagar var värst vi åt alltid upp det barnen inte orkade / eller ville spara av lördagsgodiset så fick vi köpa nytt till dom innan dom skulle märka och så lika nästa helg. Jag var en riktig godis-pundare på väg mot botten .Jag hade skaffat mig en mindre övervikt ca 15 kg ,när jag fick nys om vad LCHF egentligen gick ut på och insåg att kolhydraterna kunde vara orsaken till att min reumatism var så allvarlig . Då bestämde jag mig för att testa LCHF all-in i 5 månader fram till midsommarafton. När Midsommar kom var jag ca 7kg lättare mindre reumatisk värk och ett nytt intresse (Kost och hälsa)och skulle inte vilja byta min nya livsstil mot allt i världen. Nu har jag ätit LCHF ca 10 månader och medicinerar ej för värk längre jag är 12kg lättare och i samma form som när jag var 20år. Lycka till.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Chippen, "godispundare", vilken slående beskrivning! Precis så är det ju! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maggan A Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Det låter som att du är sockerberoende Lisa. Det bästa du kan göra åt det är stampa på bromsen och försöka stå emot suget några dagar eller veckor (individuellt hur lång tid det tar )med pur viljestyrka, sedan blir det lättare bara du inte ger upp. Lycka till! Du fixar det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Tack Maggan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Katarina101 Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ett tips - särskilt som du gymmar fem dagar i veckan - kan vara att fokusera på att få i dig tillräckligt med protein (i kombination med kolhydratreduktion och lagom med fett). Min erfarenhet är att det ständiga ätande som du beskriver försvinner om man verkligen ser till att få i sig cirka 1,5 gram protein per kg kroppsvikt - eller mer. Dela upp proteinintaget så att du äter cirka 20 - 25 gram per gång. Har funkat för mig. Ägg och kesella är bra proteinkällor, utöver kött och fisk förstås. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 19, 2013 Author Share Posted January 19, 2013 Ett tips - särskilt som du gymmar fem dagar i veckan - kan vara att fokusera på att få i dig tillräckligt med protein (i kombination med kolhydratreduktion och lagom med fett). Min erfarenhet är att det ständiga ätande som du beskriver försvinner om man verkligen ser till att få i sig cirka 1,5 gram protein per kg kroppsvikt - eller mer. Dela upp proteinintaget så att du äter cirka 20 - 25 gram per gång. Har funkat för mig. Ägg och kesella är bra proteinkällor, utöver kött och fisk förstås. Hej! Proteinet får jag mig, som du säger, 1,5-2 gram/kg. Förutsättning för muskelbyggnation :-). Jag tror att det mestadels psykiskt (tyvärr). Och allt det här med att äta var tredje timme, hålla jämnt blodsocker likaså. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Ville bara tillägga att under omställningstiden alltså när din kropp ska ställa om från kolhydrater till fett som energikälla så kan det kännas som att du är orkeslös i gymmet , men ta det lugnt din fysik kommer att komma tillbaka och det med råge . Allt måste få ta lite tid dels behöver din kropp tid och du behöver tid för att komma in i det nya och hitta din nivå ,det är inte helt lätt i början innan man vet allt .Jag köpte en prenumeration på matkasse i början ty jag hade lite dålig fantasi vad gällde att få ihop det med recept i den stressiga vardagen. Läs om träning under strikt LCHF på Martina Johanssons blogg ."Martinas health and sience" http://www.primalscienista.com/ länk finns även från Kostdoktorns nytt sida.(en mycket peppande blogg) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted January 19, 2013 Share Posted January 19, 2013 Välkommen och lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Ville bara tillägga att under omställningstiden alltså när din kropp ska ställa om från kolhydrater till fett som energikälla så kan det kännas som att du är orkeslös i gymmet , men ta det lugnt din fysik kommer att komma tillbaka och det med råge . Allt måste få ta lite tid dels behöver din kropp tid och du behöver tid för att komma in i det nya och hitta din nivå ,det är inte helt lätt i början innan man vet allt .Jag köpte en prenumeration på matkasse i början ty jag hade lite dålig fantasi vad gällde att få ihop det med recept i den stressiga vardagen. Läs om träning under strikt LCHF på Martina Johanssons blogg ."Martinas health and sience" http://www.primalscienista.com/ länk finns även från Kostdoktorns nytt sida.(en mycket peppande blogg) Ahhh, vilken blogg! Precis vad jag behöver! Har inte riktigt känt att jag hör hemma i LCHF-gruppen då det många gånger handlar om mycket överviktiga personer som inte sysslar med resultatinriktad träning. Nu vet jag att det kan vara även för mig :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Ja, nu får det vara nog på sockermissbruket! Jag äter egentligen bra mat med få kolhydrater och aldrig t.ex. vitt mjöl. Det är det där som slinker ned UTÖVER kosten som måste göras något åt. Jag är hemma mammaledig och det känns som att jag äter konstant. Nötter, jordnötssmör, ost finns det godis hemma försvinner det snabbt! Med tanken "bäst att jag äter upp det nu så att jag kan sluta med godis sen". Bara det att sen i affären så heter det "jag köper bara den här påsen så slutar jag sen", osv.... Ohållbart som ni förstår.Jag vet inte om jag sockerberoende. Känner mig egentligen inte sugen, mer som tvångstankar. Att jag bara måste äta. Svårt att förklara. Äter i smyg och gömmer påsar, papper, skyller på barnen...Vet inte om LCHF kan hjälpa mig, känns som sagt mer psykiskt än fysiskt. Självdestruktivt. Men jag måste prova! Har tidigare provat några veckor men klarade inte av alla feta mejeriprodukter så nu får jag nog försöka minimera mejerierna helt. Jag är inte direkt överviktig men skulle gärna tappa 4-5 kg. Styrketränar 5 dagar i veckan. Vad tror ni? Någon som känner igen sig i mitt sjuka beteende? Som blivit hjälpt? Några tips på vägen? Lisa JAG om någon känner igen! Har blivit helt galen känner jag. Läst på om kosthållning SÅ mycket men under resans gång insett att jag "äter emotionellt". Alla kan ha en sån destruktiv relation till mat och/eller sötsaker men jag tror att det gäller främst kvinnor. Faktiskt. Dels för att vi är så uppfostrade till att anpassa oss, inte trampa någon på tårna, inte ta för sig och tycka starkt. Detta är självklart generaliseringar. Som sagt, det drabbar alla men jag tror att vi har en speciell relation till det här med "mysig fika", bakelser och choklad. "Choklad är en tjejs bästa vän och choklad blir vi extra sugna på när vi ska få mens" och blaaaa bla blaaaa. LCHF är fortfarande skitbra mot sockersuget och det hjälper en bra bit på vägen. Men är det psykiskt, går det inte att ändra fysiskt tror jag. Jag har snubblat in på en jättebra blogg på temat från en tjej som heter Isabel Foxen Duke. Väljer du att prenumerera på bloggen får du hennes guide "How to not eat chocolate cake" på mailen. Det finns ju många som pratar på det här temat, men hon har sån humor så det blir roligt att läsa och man ser det absurda i beteendet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Klarar du stå ut i 3 veckor så brukar det fungera jätte bra med denna kost. Lycka till Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Första dagen avklarad! Fick i efterhand för mig att kolla ungefär hur fördelningen blivit. Måtten är alltså höftade och ingredienterna inte helt korrekta (åt t.ex. hemmagjord pesto men tog värden från ett litet annorlunda recept i Matdagboken för att spara tid, då jag ändå bara höftade). Hamnade på 4% kolhydrater, 20%protein och 76% fett. Någorlunda OK för en första dag, utan större medvetenhet eller ansträngning. Enligt dessa höftade mått så blev det enligt Matdagbokens rekommendation av antal kcal, några för många sådana också. I morgon ska jag mäta och väga allt! Vill få en uppskattning om att jag gör rätt! Första kvällen på läääääääänge som jag inte sitter knaprandes på något (vet nästan inte var jag ska göra av fingrarna....). En bra dag utan sötsug. Lite sugen på NÅGOT av gammal vana nu på kvällen när barnen lagt sig, annars inget. /Lisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sara M Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Första kvällen på läääääääänge som jag inte sitter knaprandes på något (vet nästan inte var jag ska göra av fingrarna....). En bra dag utan sötsug. Lite sugen på NÅGOT av gammal vana nu på kvällen när barnen lagt sig, annars inget. /Lisa Grattis! Känner så väl igen den konstiga känslan av att inte ha något att äta vid teven...! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchftrollet Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Detta klarar du!! Fin första dag=)) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Liten rapport från dag 2. Bättre men fortfarande inte helt exakta mått på maten: Fett: 132 g, 67% Protein: 129 g, 29% Kolhydrater: 20 g, 4% 1786 kcal Hmmmmm, fick inte alls ihop fettet men massa protein. Är detta helt fel? Läste någonstans att för mycket protein istället för fett försvårar viktminskning. Jag har inte småätit/ätit onyttigheter i alla fall och det får man kanske se som det bästa i det hela! Lisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pathfinder Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Det som är så bra med LCHF är att man blir lite besatt Då känns det lättare att inte äta "förbjuden mat", eftersom man vet fettförbränningen går åt skogen om man äter för mycket kolhydrater. Med kaloribantning kan man lättare lura sig själv med att man bara tar en liten bit kaka, eller drar in lite på godiset. Med LCHF blir det lite mer rejäla tag - tvärnobb på allt socker! Lycka till, Lisa, och välkommen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Liten rapport från dag 2. Bättre men fortfarande inte helt exakta mått på maten: Fett: 132 g, 67% Protein: 129 g, 29% Kolhydrater: 20 g, 4% 1786 kcal Hmmmmm, fick inte alls ihop fettet men massa protein. Är detta helt fel? Läste någonstans att för mycket protein istället för fett försvårar viktminskning. Jag har inte småätit/ätit onyttigheter i alla fall och det får man kanske se som det bästa i det hela! Lisa Det där ser bra ut ,själv hade jag noll koll i början ,Jag gjorde som vanligt när det gäller mig. "Att dra igång något till 100% utan att egentligen veta något alls" . I jämförelse med mig för 1 år sedan verkar du vara väl förberedd tycker jag. (balansera proteinet med kolhydraterna) med bibehållen fettkvot på ca 65-80 E% Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Det där ser bra ut ,själv hade jag noll koll i början ,Jag gjorde som vanligt när det gäller mig. "Att dra igång något till 100% utan att egentligen veta något alls" . I jämförelse med mig för 1 år sedan verkar du vara väl förberedd tycker jag. (balansera proteinet med kolhydraterna) med bibehållen fettkvot på ca 65-80 E% :-) Menar du att jag ska äta lite mer kolhydrater och mindre protein? Är 67% en ok fettmängd alltså? Trodde man skulle ligga runt 80? Det som är tråkigast är kvällarna. Aptrist att inte få svulla några dl cashewnötter.... Men det GÅR! Lisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 21, 2013 Author Share Posted January 21, 2013 Det som är så bra med LCHF är att man blir lite besatt Då känns det lättare att inte äta "förbjuden mat", eftersom man vet fettförbränningen går åt skogen om man äter för mycket kolhydrater. Med kaloribantning kan man lättare lura sig själv med att man bara tar en liten bit kaka, eller drar in lite på godiset. Med LCHF blir det lite mer rejäla tag - tvärnobb på allt socker! Lycka till, Lisa, och välkommen! Tack! Ja för en socker-junkie som mig där en bit godis är lika med hela påsen så är det mycket bättre att det BIG no-no på sånt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 23, 2013 Author Share Posted January 23, 2013 En liten rapport på fjärde dagen. Kan konstatera att jag inte åt så annorlunda innan. Havregrynsgröten till frukost är ersatt med kokosgröt och småplockandet mellan målen är borta. Fast det är bara för att sånt inte är tillåtet i LCHF. Jag är så, all-in, på allt jag gör. Men det måste ha ett namn på sig och sätta regler. Jag kan t.ex. inte själv bara äta som vanligt men bestämma att jag inte får äta onyttigheter. Så funkar det inte i min värld. Dag 1 och 2 var jag mätt och belåten. Dag 3 och 4 är tanken på nästa mål mat åter där innan man ens avslutat det man nu har på tallriken. Så lite kamp är det allt. Eller jag upplever att det är "tråkigt" att inte få en skål med 1-2 dl naturella cashewnötter när barnen somnat på kvällen. TRÅKIGT! Ja ni hör själva att mat och ätande har en annan betydelse för mig än vad syftet med det är. Dock känner jag att jag utan att tänka på fördelningen under dagen, så här den vid sammanställningen på kvällen hamnat helt rätt! Hamnar ofta precis under mina 1963 kcal som jag enligt Matdagboken behöver. Vilket alltså blir lite för många om man dessutom vill tappa några kg. Får finputsa på det! Nu har jag i 4 dagar hamnat på 4-5% kh. När borde ketosen infinna sig? Lisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anneth Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Det här med energiprocent tycker jag personligen att man inte behöver stirra sig blind på - jag kan tex. inte äta så pass mkt fett som man "ska" för då kraschar min mage, men man brukar nog efter hand hitta en balans som passar en själv. Jag äter så pass mycket fett att jag håller mig mätt 5-6 timmar och så får det vara bra så. :-) Lchf handlar för mig mer om att experimentera sig fram till ett ätande som passar just mig än om att slaviskt följa vissa regler. Det handlar inte om att göra allt rätt utan om att lära känna sig själv, sina ätbeteenden, vilken respons kroppen ger på olika typer av mat etc. Då tror jag att det blir bäst i längden. Just nu håller du tex. på att lära dig hur mycket av ditt ätande som inte har med hunger att göra utan som bara finns där som en psykisk vana - det är toppen att du uppmärksammar det och inser hur mycket du tidigare stoppade i dig som inte behövdes. :-)Ketosens infinnande kan variera, den beror ju på just dina förutsättningar. Ett par dagar, upp till en vecka är väl normalt har jag för mig? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 27, 2013 Author Share Posted January 27, 2013 Det här med energiprocent tycker jag personligen att man inte behöver stirra sig blind på - jag kan tex. inte äta så pass mkt fett som man "ska" för då kraschar min mage, men man brukar nog efter hand hitta en balans som passar en själv. Jag äter så pass mycket fett att jag håller mig mätt 5-6 timmar och så får det vara bra så. :-) Lchf handlar för mig mer om att experimentera sig fram till ett ätande som passar just mig än om att slaviskt följa vissa regler. Det handlar inte om att göra allt rätt utan om att lära känna sig själv, sina ätbeteenden, vilken respons kroppen ger på olika typer av mat etc. Då tror jag att det blir bäst i längden. Just nu håller du tex. på att lära dig hur mycket av ditt ätande som inte har med hunger att göra utan som bara finns där som en psykisk vana - det är toppen att du uppmärksammar det och inser hur mycket du tidigare stoppade i dig som inte behövdes. :-) Ketosens infinnande kan variera, den beror ju på just dina förutsättningar. Ett par dagar, upp till en vecka är väl normalt har jag för mig? Kloka ord!Trots att jag nu skippar allt småätande och onyttigheter så KÄNNER jag mig så onyttig! Är inte van vid att vara så mätt. Samtidigt som jag måste vara det för att slippa sötsuget. Många goda saker som är fullt tillåtna känns så onyttiga att äta, riktig skräpmat. T.ex. äggröra med några skivor ost som smälter i. Känner mig riktigt sunkig efter sån mat. Men det mättar bra! Vanesak antar jag. 8 dagar har gått! Hittade massa goda recept i expressens LCHF-bilaga! Laddad inför kommande vecka! Lisa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Känn dig inte sunkig, njut bara av allt gott du kan äta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 :-) Menar du att jag ska äta lite mer kolhydrater och mindre protein? Är 67% en ok fettmängd alltså? Trodde man skulle ligga runt 80? Det som är tråkigast är kvällarna. Aptrist att inte få svulla några dl cashewnötter.... Men det GÅR! Lisa Njae... det jag menade var väl ungefär så här. Om vi pånerar att du vill ligga under 20 gr kolisar/dag så kanske 20 gr är ok det funkar för dig med ditt vanliga protein intag , men inte 30 gr ,om du då en dag får för dig att äta massor av protein mer än du brukar så bör du denna dagen ballansera detta med mindre kolisar ty överskott av protein blir också glukos via levern. Det är i alla fall så jag uppfattat att det funkar. Det finns någon siffra på detta( rätta mig om jag har fel) men 1,5-2 gr protein per kg kroppsvikt vid normal BMI / dag var idealiskt (Med reservation för felminne) . finns det någon kemist / kunnig på forumet som kan förklara det jag försöker förklara processen lite närmare .? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Njae... det jag menade var väl ungefär så här. Om vi pånerar att du vill ligga under 20 gr kolisar/dag så kanske 20 gr är ok det funkar för dig med ditt vanliga protein intag , men inte 30 gr ,om du då en dag får för dig att äta massor av protein mer än du brukar så bör du denna dagen ballansera detta med mindre kolisar ty överskott av protein blir också glukos via levern. Det är i alla fall så jag uppfattat att det funkar. Det finns någon siffra på detta( rätta mig om jag har fel) men 1,5-2 gr protein per kg kroppsvikt vid normal BMI / dag var idealiskt (Med reservation för felminne) . finns det någon kemist / kunnig på forumet som kan förklara det jag försöker förklara processen lite närmare .? Glömde det där med 65-80E% skall alltså tydas Energi % resten av energin kommer från antingen kolisar eller protein. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Välkommen Vad bra att du inte börjar på en måndag för det brukar inte bli bra Vet inte hur många måndagar jag har börjat......... åtskilliga garanterat. Det skall nog gå bra för dig. Läs på och fråga. Vi hjälps åt //Lars Men ibland lyckas man ändå, fast man börjar en måndag, eller 1/1 eller nyårsafton...... 2011 den 11 novemger........ Slutade röka så, hur många ggr som helst under många många år...men till slut så gick det!!! Har inte rökt på sisådär 10 år nu! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted January 27, 2013 Share Posted January 27, 2013 Njae... det jag menade var väl ungefär så här. Om vi pånerar att du vill ligga under 20 gr kolisar/dag så kanske 20 gr är ok det funkar för dig med ditt vanliga protein intag , men inte 30 gr ,om du då en dag får för dig att äta massor av protein mer än du brukar så bör du denna dagen ballansera detta med mindre kolisar ty överskott av protein blir också glukos via levern. Det är i alla fall så jag uppfattat att det funkar. Det finns någon siffra på detta( rätta mig om jag har fel) men 1,5-2 gr protein per kg kroppsvikt vid normal BMI / dag var idealiskt (Med reservation för felminne) . finns det någon kemist / kunnig på forumet som kan förklara det jag försöker förklara processen lite närmare .? Man brukar räkna på 1g protein per målvikt kg, dvs om du har 65kg som målvikt så siktar du mot 65g protein per dag; Tränar du kan du öka protein mängden till 1,5g/kg. WHO har minimi siffran 0,8g/kg (om jag inte minns fel). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted January 28, 2013 Share Posted January 28, 2013 Man brukar räkna på 1g protein per målvikt kg, dvs om du har 65kg som målvikt så siktar du mot 65g protein per dag; Tränar du kan du öka protein mängden till 1,5g/kg. WHO har minimi siffran 0,8g/kg (om jag inte minns fel). Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LisaMedTvåSmå Posted January 30, 2013 Author Share Posted January 30, 2013 I går och idag (dag 10 och 11 med LCHF) har min mage varit som ett svart hål! Jag kan utan problem sätta i mig 1 dl majonäs (skulle helst ha ännu mer....) till det jag äter till lunch eller middag! Och skulle ÄNDÅ gärna ha ett stort mellanmål känns det som! Igår var jag alldeles yr, kallsvettig, hjärtklappning, illamående. Så obehagligt att om jag haft en påse godis framför näsan hade jag ätit upp den i ett nafs för att få bort denna känsla! idag har jag inte mått dåligt men har ingen botten! Jag hamnar lågt på antal kh (<20 gram), äter ingen mjölk, yoghurt, creme fraiche eller grädde, så det borde inte vara något som triggar suget. FOrtsätter det så här kommer jag ju rulla fram!!! Det går ju inte! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leopold Roos Posted January 31, 2013 Share Posted January 31, 2013 Du bör dricka mer vatten (med salt) än vanligt för att minska yrsel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
melderv Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 I går och idag (dag 10 och 11 med LCHF) har min mage varit som ett svart hål! Jag kan utan problem sätta i mig 1 dl majonäs (skulle helst ha ännu mer....) till det jag äter till lunch eller middag! Och skulle ÄNDÅ gärna ha ett stort mellanmål känns det som! Igår var jag alldeles yr, kallsvettig, hjärtklappning, illamående. Så obehagligt att om jag haft en påse godis framför näsan hade jag ätit upp den i ett nafs för att få bort denna känsla! idag har jag inte mått dåligt men har ingen botten! Jag hamnar lågt på antal kh (<20 gram), äter ingen mjölk, yoghurt, creme fraiche eller grädde, så det borde inte vara något som triggar suget. FOrtsätter det så här kommer jag ju rulla fram!!! Det går ju inte! Hallåå! Vad hände? Hur går det? Fortsätt uppdatera, gärna. Uppskattar den här tråden =) Även om du gjort avsteg som jag brukar vid den punkten i "processen" tyvärr. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mariee Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 I går och idag (dag 10 och 11 med LCHF) har min mage varit som ett svart hål! Jag kan utan problem sätta i mig 1 dl majonäs (skulle helst ha ännu mer....) till det jag äter till lunch eller middag! Och skulle ÄNDÅ gärna ha ett stort mellanmål känns det som! Igår var jag alldeles yr, kallsvettig, hjärtklappning, illamående. Så obehagligt att om jag haft en påse godis framför näsan hade jag ätit upp den i ett nafs för att få bort denna känsla! idag har jag inte mått dåligt men har ingen botten! Jag hamnar lågt på antal kh (<20 gram), äter ingen mjölk, yoghurt, creme fraiche eller grädde, så det borde inte vara något som triggar suget. FOrtsätter det så här kommer jag ju rulla fram!!! Det går ju inte! Hej! Jag känner igen mig så mycket i dig. Smygätning av godis och det mer psykiska än fysiska suget. Men, det går att övervinna. Bara kämpa på. För varje bra dag är du närmare ditt mål. Och, om du skulle råka göra ett felsteg, klanka inte ner på dig själv, utan fortsätt bara kämpa. Det blir lättare. Det här med att känna skuld är en fråga i sig. Det är så lätt att känna sig värdelös om man "tar ett återfall". Men skuldkänslan gör ingenting bättre. Jag kan fuska ibland, men jag försöker göra det när jag har bestämt det innan, t.ex. om vi ska bort på middag eller något liknande. Det svåra är när man står där framför godispåsen och tänker, "jag ska bara ta en", vilket för mig är omöjligt i dagsläget, jag hoppas kunna komma dit någon gång. Men jag läste en blogg av en tjej som kallr sig caam (tror jag) och hon sa "när jag känner mig sugen, tänker jag: är jag sugen på ett ägg, då är jag hungrig och äter något matigt. Är jag inte sugen på ett ägg då är det bara sug, vilket gör det lättare att övervinna." Jag kan också ha sådana dagar då magen är helt omättlig. Och jag ser det som ett tecken på att det kanske är bra att äta lite mer den dagen, men jag håller mig ändå till lchf-kost. För att sedan äta lite mindre dagen efter. En dag med mer mat gör ingen skada, särskilt om du äter sån mat som är bra för dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts