Solesken Posted February 25, 2015 Share Posted February 25, 2015 Hei! Hvis dere ikke allerede visste det så ligger Sverige mye lenger foran Norge når det gjelder LCHF og matrevolusjonen (etter min mening så klart). Det var den julen for et par år siden da LCHF (eller lavkarbo som vi liker å kalle den) ble så populært at butikkene gikk tomme for smør. Siden da har det ikke vært noen dramatisk utvikling, og nordmennene holder fast på det "tradisjonelle" norske kosten som består av store mengder brød, brød og atter brød. De LCHF-kafeen jeg har hørt om i Oslo har nå gått konkurs og det har blitt en større trend å dra til øst-europa for å slankeoperere seg eller å drikke en shake istedet for å spise et måltid. Men som sagt, dette er hvordan jeg opplever det. I 2011 hørte jeg for første gang om LCHF og fikk en skikkelig aha opplevelse. Kostdoktorn snudde mye av det jeg hadde lært om kosthold og mat (hjemme og på skolen) på hodet, og jeg ble skikkelig interessert i det hele. Jeg leste masse, er medlem i diverse grupper, har lasta ned LCHF apper med recept og tips, ble medlem på kostdoktorn.se og blir så inspirert av vidoene som ligger der ute. Jeg er en entusiast når det gjelder LCHF, og jeg har ingen tvil om at verden trenger å innse alle de negative effektene som karbohydratrik kost har på våre kropper og våre liv. Men du skulle kanskje trodd at etter 4 år som LCHF-entusiast ville jeg vært slank, mett og lykkelig? Svaret er nei, det er jeg absolutt ikke. De siste 4 årene har jeg vært på og av LCHF kost fordi jeg ikke greide å håndtere overgangen på en bra måte. LCHF grupper på facebook, pro-LCHF artikler osv viser ofte frem sluttresultatet av måneder og måneder med lavkarbo diett. De snakker om de positive forandringene og hvor mye personen gikk ned, hvor fort det skjedde osv. Men jeg føler selv at det er ganske krevende å leve en hverdag med LCHF nettopp fordi alle andre rundt meg ikke gjør det. Jeg lever i et samfunn som drives av karbohydrater. Jeg jobber i en barnehage hvor det er brødmat til alle 3 måltid gjennom dagen. Hvor yoghurt med 14g sukker per 100 g blir sett på som sunt og er en del av vår hverdag. Hvor vi koser oss med kaker, kjeks, godteri, brus og saft nesten hver dag. Dette er dessverre realiteten jeg lever i. Jeg er et sosialt vesen og i mange sosiale sammenhenger er det mat tilstede. La meg gi deg noen eksempler på situasjoner hvor mitt valg av mat gjør at jeg gjør meg selv litt 'utstøtt' og annerledes enn de andre. Mitt valg av livsstil stiller spørsmål ved andres valg av livsstil og det blir ikke alltid godt tatt i mot. La meg gi dere noen eksempler: I) Jobb På jobb bruker jeg en god del av lunsjpausen til å lage mine egne lavkarbo lunsjer, og mange blir nysgjerrige på hva jeg spiser. På pauserommet er det alltid godteri, kaker, snacks eller andre ting som skal få oss til å kose oss litt ekstra. Mine kollegaer iaktar hva jeg spiser til lunsj og jeg får ofte kommentarer som ”å, hva spiser du i dag da?”, ”Er du sikker på at alt det fettet er bra for deg?”, "Jeg tror ikke på det der. Det er så få langtidsstudier, og hvordan kan du ikke vite at du får hjerte og karsykdommer hvis du fortsetter slik?". Jeg kjenner mine kollegaer ganske godt, men blir allikevel litt ubekvem av all oppmerksomheten rundt lunsjene mine… Liker godt å ta en debatt om kosthold (selv om mange føler seg litt støtt når jeg sier at det var det ’gode gamle norske kostholdet’ som gjorde meg overvektig. Nettopp fordi det er dette de spiser, og mange sliter med vekta selv. II) Å gå imot familietradisjoner Når man bor med andre mennesker som mener at fett er farlig for kroppen, så blir middager ganske vanskelige å koordinere. Jeg synes ofte at det letteste er hvis jeg lager maten, slik at jeg kan lage litt ekstra pasta eller potetmos på siden til de som måtte ønske det. Mine besteforeldre forstår seg ikke på LCHF, og blir liksom litt oppgitte når de skal lage et måltid hvor jeg er med. De spør: 'hvis du ikke skal ha brød, hva spiser du da? Bare pålegget?' eller 'jeg tenkte jeg skulle lage dette til middag, men kan du spise det? Det er litt ekstra arbeid når du er her vet du'. Jeg er liksom til bry fordi jeg gjør ting annerledes, og blir ikke forstått. Når du sitter i et familieselskap og alle koser seg med fastelavensboller (semlor) og de gjør liksom litt narr av deg ved å si at "nå blir det mer til oss, fordi du ikke kan spise dette". I slike situasjoner føler jeg at jeg er mer isolert fra den sosiale settingen. Det er veldig vanskelig å motstå fristelser som andre nyter rett foran deg. III) Sosiale begivenheter Da jeg var på et casual julebord med jobbkollegaene mine følte jeg at jeg måtte ha et lite kakestykke nettopp fordi at de andre damene legger merke til hvis noen ikke spiser dessert. Ved å avslå det de fleste gjør, er det som at man kritiserer dem for deres valg og kan dermed lage dårlig stemning. Det er jo mennesker som har tatt seg tid til å lage disse dessertene og det kan jo virke fornærmende at man ikke ville prøve det engang? Jeg har hørt om LCHF-ere som tar med seg et hjemmelaget low-carb alternativ, men av alle de oppskriftene jeg har prøvd (og igjen, dette er min personlig oppfatning) så finnes det ikke en lowcarb kake som smaker like godt som the "real deal". Hva ville jeg gjort hvis jeg var i denne situasjonen igjen? Laget en fruktsalat kanskje? Jeg vil bli den beste versjonen av meg selv, og jeg har fullstendig tro på at LCHF er den beste måten å gjøre det på. Men jeg har hatt store vanskeligheter med å holde det gående fordi jeg føler meg veldig alene om det i de kretser hvor jeg går. Det ironiske er vel det at man kan motbevise de man omgås med ved å bruke LCHF til å bli slankere og sunnere, og dermed bli et levende vitnesbyrd om den legitimitet. Men for å komme til det stadiet må jeg virkelig kjempe og holde meg unna fristelsene som er rundt meg hjemme, på jobb og i fritiden. Mitt mål er å gå ned fra 70 kg til 58 kg. Koste hva det koste vil. Og jeg ønsker å bruke denne tråden til å dokumentere utviklingen, tanker og opplevelser som jeg gjør meg. Jeg skriver mest for min egen del (ettersom dette er en prosess jeg som person må gå gjennom), men jeg tar gledelig imot positive tilbakemeldinger, ord som støtter og råd 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Jag gick inte ner ett gram på 3 års hyfsat strikt LCHF men jag minskade 2 storlekar och det är väl huvudsaken. Dessutom åt jqag mej frisk från hjärtsjukdom och är nu medicinfri. Jag började tappa vikt med att kombinerav LCHF och periodisk fasta. Nu styrketränar jag så jag har lite shape på fluffet, så jag har gått ner ytterligare i midjan. Kombinera vågen med måttband så blir det roligare och strunta i folket runt i kring. Vill de skaffa sej igensatta blodkärl och knarrande ledergenom att mumsa socker är det deras problem. Du ska veta att utsidan är inte allt. Nu är ju jag rättgammal men jag väger 71 kg till mina 155 cm och jag upplevs inte alls som tjock varken av mej eller omgivningen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Jag gick inte ner ett gram på 3 års hyfsat strikt LCHF men jag minskade 2 storlekar och det är väl huvudsaken. Dessutom åt jqag mej frisk från hjärtsjukdom och är nu medicinfri. Jag började tappa vikt med att kombinerav LCHF och periodisk fasta. Nu styrketränar jag så jag har lite shape på fluffet, så jag har gått ner ytterligare i midjan. Kombinera vågen med måttband så blir det roligare och strunta i folket runt i kring. Vill de skaffa sej igensatta blodkärl och knarrande ledergenom att mumsa socker är det deras problem. Du ska veta att utsidan är inte allt. Nu är ju jag rättgammal men jag väger 71 kg till mina 155 cm och jag upplevs inte alls som tjock varken av mej eller omgivningen Tusen takk for innlegget! Det som i bunn og grunn er viktigst er å holde seg sunn og frisk (så man kan leve godt og lenge i landet ). Jeg er absolutt for å bruke målebånd og ikke bare fokusere på vekta, men jeg bruker det egentlig som en indikasjon. Er det forresten vanlig å legge ut bilder av hvordan man ser ut? Eller blir det mest brukt på 'før og etter'-innlegg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 2, 2015 Author Share Posted March 2, 2015 Oppdatering: 5:2 + LCHF = sant? Jeg vil gjerne teste ut om det er sant at LCHF kombinert med faste perioder er visst en "match made in heaven". Håper at jeg skal kunne se en forskjell de neste 4 ukene, og vil skrive om hvordan det går. Håper at å skrive om det regelmessig vil hjelpe meg å holde motivasjonen når jeg som mest trenger det. Grunnen til at jeg ønsker å prøve det er på grunn av følgende: - vil se hvor mye forandring kan skje i kroppen (og hvordan jeg føler meg) på 4 uker. - se hvordan livsstilforandringen påvirker treningen min. Er det noen som har hatt lignende opplegg? og hvilke opplevelser har dere gjort dere? Oppsummering av dagen i dag (faste dag) Kalorier: 527 karbohydrater: 17 g protein: 57 g fett: 25 g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 16:8 + LCHF är iallafall sant, när det faller på även 6:1.. tror i själva verket att LCHF är en förutsättning för att det skall fungera. Du har en hemsk uppförsbacke, Norge är totalt brödberoende vad jag förstår. I Sverige så äter man som regel lagad mat på lunchen. Såå.. med LCHF så hoppar man antingen lunchen eller frukosten. Sverige och Norge har ju lite samma mattraditioner, dvs egentligen är maten för folk som är kroppsarbetare/bönder/fiskare, både fett och kolhydrater, det är bra när man behöver mycket energi. Grejen är ju bara den att vi sällan är hårt arbetande längre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2015 Share Posted March 3, 2015 Jag kör 5:2 20-22 timmar med bara kalorifri vätska, vatten eller rött/grönt te. I början var jag tvungen att slicka i mej lite extra salt också. Jag brukar fasta så jag slipper lunch på jobbet. Det är inte så bra matställen här heller runt om. De dagar jag styrketränar blir det oftast 16:8 för jag äter alltid frukosten efter träningen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 3, 2015 Author Share Posted March 3, 2015 16:8 + LCHF är iallafall sant, när det faller på även 6:1.. tror i själva verket att LCHF är en förutsättning för att det skall fungera. Du har en hemsk uppförsbacke, Norge är totalt brödberoende vad jag förstår. I Sverige så äter man som regel lagad mat på lunchen. Såå.. med LCHF så hoppar man antingen lunchen eller frukosten. Sverige och Norge har ju lite samma mattraditioner, dvs egentligen är maten för folk som är kroppsarbetare/bönder/fiskare, både fett och kolhydrater, det är bra när man behöver mycket energi. Grejen är ju bara den att vi sällan är hårt arbetande längre. Hvordan fordeler man dagene på 16:8 da? Hopper over frokosten og første måltidet mitt er ofte en salad med god oliven olje, oster eller kjøttpålegg. Begynner å få veldig hyggelige kommentarer om: "Å, du er så sunn" og "det ser så godt ut". Kanskje trenden har begynt å snu, og de innser at det finnes gode alternativ til kjedelige brødskiver? Ville livet vært litt lettere hvis jeg flyttet til Sverige? Hører dere har restauranter og kafeer som bare serverer LCHF mat. Stemmer det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 3, 2015 Author Share Posted March 3, 2015 Jag kör 5:2 20-22 timmar med bara kalorifri vätska, vatten eller rött/grönt te. I början var jag tvungen att slicka i mej lite extra salt också. Jag brukar fasta så jag slipper lunch på jobbet. Det är inte så bra matställen här heller runt om. De dagar jag styrketränar blir det oftast 16:8 för jag äter alltid frukosten efter träningen Kan jeg spørre om hvilke fordeler man får av å bare ta inn væske på fastedagen? Jeg har en ganske fysisk krevende jobb, så tror jeg det hadde vært vanskelig for meg å ikke få i meg noen kalorier i det hele tatt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 3, 2015 Author Share Posted March 3, 2015 Oppdatering 03. mars 2015 : Når følelser tar overhånd La meg fortelle litt om min emosjonelle spising. I september 2014 ble jeg ferdig med min mastergrad i social and policy sciences fra et annerkjent britisk universitet. Jeg hadde også en bachelorgrad fra samme sted i moderne språk med europeiske studier. Siden september har jeg søkt og søkt på jobber, men har fått avslag på avslag. Som sagt, jobber jeg i en barnehage mens jeg har søkt på jobber som jeg er kvalifisert til. Dessverre er det slik at barnehage-ansatte har en middelmådig status i vårt samfunn (den burde være mye høyere, med tanke på den viktige jobben som blir gjort), fordi det er så lett å få seg arbeide der. Mange av mine venner gikk rett fra lesesalen til en fast jobb i en høytbetalende stilling, og mange tenker på å kjøpe hus og leilighet. Jeg er på et helt annet sted i løypa. Alle som noengang har søkt på en stilling vet at det tar mye tid og energi å tilrettelegge CV-en, skrive en søknadstekst som det skinner av, vente på svar, eventuelt forberede seg på intervju, ta imot et jobbtilbud/ta imot et avslag på din søknad. Man må bygge seg opp, selge seg selv, smøre seg med tålmodighet og vente. Hvordan takler jeg vanskelige situasjoner som dette? Jeg trøstespiser. Mat full av sukker og karbohydrater har alltid vært en måte for meg å trøste meg selv, eller belønne meg selv. Men det som er realiteten er at mat skal brukes til å holde våre kropper i live og ikke for å emosjonelt tilfredstille oss. Da er det best å finne andre metoder: musikk, idrett, samtale med andre mennesker osv. I dag fikk jeg vite at jeg har fått et jobbtilbud, og at de vil at jeg skal begynne så fort som mulig. Dette er et utrolig stort øyeblikk og jeg er utrolig lykkelig. Da jeg kom hjem fra jobb stod min familie klar med gitaren og sang Beatles mens jeg fikk masse klemmer. Man trenger ingen stor kake, masse sjokolade og drittmat for at en feiring skal være komplett. Så i kveld feirer jeg med LCHF mousse au chocolat med hasselnøtter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2015 Share Posted March 3, 2015 Kan jeg spørre om hvilke fordeler man får av å bare ta inn væske på fastedagen? Jeg har en ganske fysisk krevende jobb, så tror jeg det hadde vært vanskelig for meg å ikke få i meg noen kalorier i det hele tatt. Jag är kontorsråtta så jag har inte de problemen. Mosleys periodiska fasta innebär ju att kvinnor får äta 5-600 kcal per 24 timmar.. typ halvfasta. Då tror jag 16:8 är bättre för dej. Ät t ex lunch och middag fasta därefter 16 timmar nnan du äter igen. Efter 16 timmar går kroppen in ireparstionsläge så då får du fördelarna av fastan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 3, 2015 Share Posted March 3, 2015 GRATTIS!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 3, 2015 Share Posted March 3, 2015 Hvordan fordeler man dagene på 16:8 da? Hopper over frokosten og første måltidet mitt er ofte en salad med god oliven olje, oster eller kjøttpålegg. Begynner å få veldig hyggelige kommentarer om: "Å, du er så sunn" og "det ser så godt ut". Kanskje trenden har begynt å snu, og de innser at det finnes gode alternativ til kjedelige brødskiver? Läste just om fördelen med att skippa frukosten: http://foodpharmacy.se/2015/01/sugar-mode-och-fat-mode/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 3, 2015 Author Share Posted March 3, 2015 GRATTIS!!! Tack så mycket!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 4, 2015 Author Share Posted March 4, 2015 Oppdatering 4 mars 2015 Slik jeg har forstått det så finnes det Skaldemans LCHF = >10 g karbohydrater hver dag. Strikt LCHF = 20 g karbohydrater per dag. Moderat LCHF = 50 g per dag Light LCHF=100g per dag Stemmer dette og hvordan bør man gå fram i begynnelsen? Er det best å gå så lavt man kan? Dagens målinger Vekt: 69.4 kg (-0.6 kg) Kcal: 1357 Karbohydrater: 50 g Protein: 75 g Fett: 92 g Kommer tilbake med midjemål, hoftemål osv snart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DonVitor Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Jag föreslår att du testar strikt. Jag tänkte så att om LCHF nu fungerar så känns det logiskt att göra det ordentligt från början. Än så länge går det bra för mig. Började för 5 veckor sedan och tycker inte det känns så svårt att hålla mig under 20g kolhydrater sålänge man gör en väldigt kolhydrats-snål frukost. I mitt fall nästan alltid äggbaserad frukost. Kokta ägg med en bit ost eller salami vid sidan av tex. Eller en omelett med champinjoner och/eller bacon. Det är mina vanligaste första mål om dagen. Jag äter iofs bara 2 gånger om dagen så en sådan omelett kanske är lite mycket om man äter fler gånger. Lycka till i alla fall Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 5, 2015 Author Share Posted March 5, 2015 Jag föreslår att du testar strikt. Jag tänkte så att om LCHF nu fungerar så känns det logiskt att göra det ordentligt från början. Än så länge går det bra för mig. Började för 5 veckor sedan och tycker inte det känns så svårt att hålla mig under 20g kolhydrater sålänge man gör en väldigt kolhydrats-snål frukost. I mitt fall nästan alltid äggbaserad frukost. Kokta ägg med en bit ost eller salami vid sidan av tex. Eller en omelett med champinjoner och/eller bacon. Det är mina vanligaste första mål om dagen. Jag äter iofs bara 2 gånger om dagen så en sådan omelett kanske är lite mycket om man äter fler gånger. Lycka till i alla fall Du har nok rett der. Tusen takk for rådene, og jeg ønsker deg lykke til også! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Oppdatering 4 mars 2015 Slik jeg har forstått det så finnes det Skaldemans LCHF = >10 g karbohydrater hver dag. Strikt LCHF = 20 g karbohydrater per dag. Moderat LCHF = 50 g per dag Light LCHF=100g per dag Stemmer dette og hvordan bør man gå fram i begynnelsen? Er det best å gå så lavt man kan? Personligen gillar jag att gå "all in" och gjorde också det med LCHF. Senare har jag stött på denna hemsida http://www.drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 Da var jeg der igjen! Har nettopp begynt på ny jobb, og bruker all min energi på det. I dag har jeg tatt målene mine, laget treningsplan og matplan for den neste måneden. På den nye jobben har de en kantine (dette er første gang i mitt professjonelle liv at jeg har tilgang til) og der har jeg tilgang på en stor salatbar, eggerøre, røkt laks, fiskeretter osv. LCHF på jobb skal ikke være noe problem i det hele tatt Treningsplanen blir som følger: Mandag-Fredag: sykling til og fra jobb (totalt 22 km) Mandag, Onsdag, Lørdag: crossfit trening Tirsdag, Fredag: Friidrettstrening Dagens målinger: Vekt: 69.1 kg (-0.9kg) Midjemål: 79.5 cm Brystkasse: 86.5 cm Overarm: 29.7 cm Hofte: 99 cm Lår: 58 cm Matdagen i dag: Kalorier: 985 kcal (litt lite kanskje?) Karbohydrater: 13 g Protein: 47 g Fett: 36 g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Da var jeg der igjen! Har nettopp begynt på ny jobb, og bruker all min energi på det. I dag har jeg tatt målene mine, laget treningsplan og matplan for den neste måneden. På den nye jobben har de en kantine (dette er første gang i mitt professjonelle liv at jeg har tilgang til) og der har jeg tilgang på en stor salatbar, eggerøre, røkt laks, fiskeretter osv. LCHF på jobb skal ikke være noe problem i det hele tatt Treningsplanen blir som følger: Mandag-Fredag: sykling til og fra jobb (totalt 22 km) Mandag, Onsdag, Lørdag: crossfit trening Tirsdag, Fredag: Friidrettstrening Dagens målinger: Vekt: 69.1 kg (-0.9kg) Midjemål: 79.5 cm Brystkasse: 86.5 cm Overarm: 29.7 cm Hofte: 99 cm Lår: 58 cm Matdagen i dag: Kalorier: 985 kcal (litt lite kanskje?) Karbohydrater: 13 g Protein: 47 g Fett: 36 g Lite lite både kalorier, protein och fett, tycker jag... Man brukar säga att man ska äta ungefär ett gram protein per kilo önskad kroppsvikt. Fettet ska vara betydligt mera än proteinet. Det finns nån formel för fördelningen fett/protein/kolhydrater men jag kommer inte ihåg den nu - dyker nog upp någon annan som kan. Perfekt att du har tillgång till bra mat på jobbet! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 Lite lite både kalorier, protein och fett, tycker jag... Man brukar säga att man ska äta ungefär ett gram protein per kilo önskad kroppsvikt. Fettet ska vara betydligt mera än proteinet. Det finns nån formel för fördelningen fett/protein/kolhydrater men jag kommer inte ihåg den nu - dyker nog upp någon annan som kan. Perfekt att du har tillgång till bra mat på jobbet! I dag lignet litt på en fastedag, kan man vel si Siden jeg skal være såpass aktiv treningsmessig så må jeg få i meg nok mat i løpet av dagen. Hvis jeg ligger på under 20 g karbohydrater om dagen, hvor mye protein og fett bør jeg ligge på da? Er ogå utrolig lykkelig at de har funnet en skikkelig god løsning på jobben! De har allslags dårlig mat som jeg skal greie å unngå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 16, 2015 Author Share Posted March 16, 2015 Hejhej!! I dag har vært en vidunderlig dag med tanke på trening og kosthold. Sykla til og fra jobb (22 km) og var på crossfittrening hvor jeg fikk virkelig kjørt meg i en time. Kcal: 1532 Fett: 126 g Protein: 79 g Karbohydrater: 19 g Gleder meg til å se hvilken effekt det har videre. Jeg har egentlig følt meg kjempe energisk i hele dag og håper det vil fortsette Snakkes i morgen! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 17, 2015 Author Share Posted March 17, 2015 Hej hej! Før var jeg den som spiste veldig strikt LCHF hele dagen fram til kveldstid. Da kom søtsuget for fullt og det var alltid noe jeg kunne finne i matskapene her hjemme. MEN NÅ er det slutt på det tøyset der. Jeg skal ikke forhandle ting med meg selv lenger. Sånn som når man tenker for seg selv "åå det hadde vært skikkelig godt med en ______". I mitt tilfelle (i dag i hvertfall) hadde jeg skikkelig lyst på sjokolademelk. Det er en av mine favoritt 'treats' etter jeg har trent godt. Men den inneholder nesten ingenting fett og 6g karbohydrater per 100g (dvs 35 g karbohydrater på 0,5 l). Nå vet jeg at voksne mennesker helst ikke skal drikke melk, og dere må gjerne sende meg linker om hvorfor det ikke er så lurt. Men anyway, i dag følte jeg meg veldig flink og gleder meg til å foreta en ny måling neste uke. Og her er oppsummering av matinntaket i dag: Kcal: 1272 (fortsatt for lite?) Fett: 97 g Protein: 73 g Karbohydrater: 18 g Treningen var som følger: Sykling til og fra jobb (22 km og ca. 80 min) Friidrettstrening 1 time. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 18, 2015 Author Share Posted March 18, 2015 Dagens logg: Trening 1t10 min sykling (middels tempo) Crossfit trening 10 minutter oppvarming 10 minutter intensiv non stop sirkeltrening: - 10 kettlebells - 20 airsqauts - 20 lunges - 200 m løp *3 min pause* -200 m roing - 20 situps -10 pushups Oppsummering av matinntak: Kcal: 1403 (fortsatt for lite?) Fett: 99 g Protein: 40 g Karbohydrater: 19 g Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solesken Posted March 19, 2015 Author Share Posted March 19, 2015 Jeg leste i dag om en engelsk dame som begynte å drikke 3 liter vann om dagen og etter tre uker så hun 10 år yngre ut, hadde mye fine hud, mindre hodepine osv osv. 3 l virker ganske mye hvis man ikke trener, gjør det ikke? Og man bør iallfall ikke drikke alt på én gang ;-) I dag var den eneste treningen jeg gjorde 22 km på sykkel. Begynner å merke at beina er knust etter 4 dager med sykling til og fra jobb + trening på ettermiddagen. Men jeg tenkte jeg skulle begynne å føre hvor mye vann jeg drikker om dagen, i tillegg til all maten Så here goes: Torsdag 19. mars Kcal: 1513 Fett: 145 g Protein: 35 g Karbohydrater: 17 g Vann: 2.25 l Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts