Jump to content

Magkatarr/halsbränna

DaniM
 Share

Recommended Posts

Jag brukar ha fettkaffe på morgonen och sedan äter jag frukost på jobbet vid 10-tiden, på så sätt kör jag periodisk fasta också. Problemet är att jag återfått min halsbränna (har förskrivet läkemedel för det men har lyckats gå ner från 40 mg dagligen till vid behov med hjälp av 5:2 och lchf och vill inte så gärna börja ta den regelbundet). Är det fettet eller kaffet som orsakar det här tror ni?

Jag vet att kaffe är skadligt om man redan har problem med magen, men hur är det med fettet? När man läser om halsbränna och magkatarr så står det att de orsakas av bl a fet mat. Vad menas med det? Är det fet mat så som vi lchf-are äter eller talar man om snabbmat, typ pizza och friterat? För det senare kan jag förstå inte är det mest hälsosamma... Eller tänker jag fel?

Jag är nästan livrädd att jag kommer att vara tvungen att sluta med lchf pga att jag inte får äta fett... Det är inte bara halsbränna jag känner, lite halsbränna kan jag stå ut med men jag antar att det fräter på slemhinnan, särskilt på nätterna, så nu har jag fått ont i övre delen av magen, det går knappt att andas in djupt, det gör ont när jag sväljer, jag kan känna hur allt går ner i magen, t o m vatten, känns som om jag kan följa den hela vägen ner. Så nu har jag börjat med läkemedlen igen, tänkte ett tag i alla fall, tills jag blir bättre, men jag måste göra någon ändring för det är inte bra att slemhinnan blir irriterad hela tiden heller. Så vad gör jag då? Kan man följa lchf och minska på fettet?

Jag fixar inte heller fettkaffe, framför allt inte om det även är kokosolja i det. Det är det enda som jag fortfarande inte tål. Prova under en period bara svart kaffe på morgonen!

Jag kunde inte dricka kaffe på flera år innan jag började med LCHF - trodde det var kaffet. Nu dricker jag flera koppar svart kaffe varje morgon på fastande mage. Jag trodde inte heller att jag tålde fett (det är ju det man har fått höra), men det visade sig att det var kombinationen av kolhydrater och fett - eller kanske bara kolhydrater.

• Like 5

Hur mycket fett tar du i ditt kaffe och vad för fett (smör, kokosolja...)? Har du provat utan fett/med hälften fett/bara en sorts fett/flera sorter? När kommer halsbrännan? Efter morgonkoppen eller senare på dagen? Om det är kaffet borde det väl börja redan efter första koppen?

jag tror du får experimentera lite. Skriv upp vad du äter/dricker och när halsbrännan uppstår. 

Sen så glöm inte att vissa åkommor kan hänga ihop med stress....är det något sådant som spökar?

• Like 1

Jag tror du har en refluxproblematik och det låter som att du har bråck. Läs mer på 1177: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsbranna---magsaftsreflux-/

Bråck i mellangärdet

Den övre magmunnen är en slags ventil som tillåter att maten passerar ner till magsäcken, men förhindrar att maginnehållet backar tillbaka upp till matstrupen. Den övre magmunnen är aldrig helt tät, och det gör att maginnehåll ändå kan komma tillbaka upp i matstrupen.

Om man har ett bråck i mellangärdesmuskeln, den så kallade diafragman, är det vanligt att funktionen i övre magmunnen blir försämrad och det kan leda till att man får refluxbesvär. Mellangärdesbråck kallas också för hiatusbråck eller glidbråck. Det innebär att hålet i mellangärdet där matstrupen passerar är så stort, att nedersta delen av matstrupen och en del av magsäcken kan pressas upp i brösthålan igenom det. Bråcket i sig är ofarligt, och om det inte ger besvär behöver man inte göra något åt det.

På en tidigare tråd skrev jag:http://forum.kostdoktorn.se/topic/6228-kan-man-ha-omvänd-diabetes/

Reflux är väldigt intressant. En teori jag tycker känns logisk är (utöver att det kan röra sig om bråck) att det handlar om att maten inte kommer vidare ner i tarmsystemet av något skäl. Ett sånt skäl kan vara dåig magsyra - pga utspädning med för mycket vätska eller för dålig produktion. Ett annat skäl kan vara candida överväxt i tarmen - vilket inte är helt otroligt hos de som konsumerar mycket socker eftersom candida älskar socker.

Läs mer på den här länken.

http://www.westonapr...lux-a-red-flag/

• Like 2

Jag tror du har en refluxproblematik och det låter som att du har bråck. Läs mer på 1177: http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsbranna---magsaftsreflux-/

Bråck i mellangärdet

Den övre magmunnen är en slags ventil som tillåter att maten passerar ner till magsäcken, men förhindrar att maginnehållet backar tillbaka upp till matstrupen. Den övre magmunnen är aldrig helt tät, och det gör att maginnehåll ändå kan komma tillbaka upp i matstrupen.

Om man har ett bråck i mellangärdesmuskeln, den så kallade diafragman, är det vanligt att funktionen i övre magmunnen blir försämrad och det kan leda till att man får refluxbesvär. Mellangärdesbråck kallas också för hiatusbråck eller glidbråck. Det innebär att hålet i mellangärdet där matstrupen passerar är så stort, att nedersta delen av matstrupen och en del av magsäcken kan pressas upp i brösthålan igenom det. Bråcket i sig är ofarligt, och om det inte ger besvär behöver man inte göra något åt det.

På en tidigare tråd skrev jag:http://forum.kostdoktorn.se/topic/6228-kan-man-ha-omvänd-diabetes/

Reflux är väldigt intressant. En teori jag tycker känns logisk är (utöver att det kan röra sig om bråck) att det handlar om att maten inte kommer vidare ner i tarmsystemet av något skäl. Ett sånt skäl kan vara dåig magsyra - pga utspädning med för mycket vätska eller för dålig produktion. Ett annat skäl kan vara candida överväxt i tarmen - vilket inte är helt otroligt hos de som konsumerar mycket socker eftersom candida älskar socker.

Läs mer på den här länken.

http://www.westonapr...lux-a-red-flag/

Jag vet att jag har refluxproblem, det var ju därför jag hade Omeprazol från början. Blev dock rekommenderad av husläkaren att minska dosen eller t o m sluta om det går. Samtidigt har jag för stark magsyra, det konstaterades redan under tonåren (och då var mina besvär starkt stressrelaterade, men jag är inte alls stressad nu)... så detta med att maten inte smälter i magsäcken tror jag inte på i mitt fall (kanske hos några andra, men inte i mitt fall). Jag har dock alltid vägrat genomgå gastroskopi hittills, och jag ser inte att den inställningen kommer att ändras, om man nu inte kan genomgå den i någon slags narkos...  :P, vilket det kanske t o m går men med tanke på att narkos inte heller är något att leka med så får jag laborera så länge jag inte har för stora besvär... 

Gällande när besvären kommer, tja, de är ju där nästan hela tiden, så fort jag äter något kan jag känna av lite mer. Jag vet inte om det är bara just nu för att jag är så fokuserad på det eller om det verkligen ökar efter att jag druckit fettkaffet. Jag brukar ha 1-1,5 msk smör, 1 msk kokosolja och 1 msk kokosgrädde i kaffet. Men jag antar att jag får sluta med fettkaffet helt enkelt, om det nu är det som spökar och inte lchf-kosten...

Men jag undrar hur fettet alt fet mat påverkar magsyreproduktionen och varför det anses vara dåligt vid halsbränna? 

Min magkatarr har blivit ngt bättre efter jag började med lchf ,det är värre med kryddad mat.Kaffe går bra men när jag har riktigt ont ,typ akut magkatarr då kan jag inte äta lchf,då är det bara havregrynsgröt med smör som gäller och varmt vatten som dryck. :angry: 

Jag har opererat magmunnen för 13 år sedan pga att jag hade magkatarr och tom magsår, åt Andapsin i början innan Losec fanns och sedan Losec. Tyvärr misslyckades operationen och jag har samma besvär som tidigare, alltså äter jag Losec dagligen, vissa dagar 2 X 20mg, plus Gaviscon ibland, har ätit Losec typ 30 år men har inget val tyvärr , Omeperazol hjälper inte, har testat flera omgångar men det funkar inte för mig. Man kan operera om magmunnen men det kan bli ännu värre har dom sagt så jag vill inte. Vad jag vet så har dom slutat med dessa operationer. För min del var det bara negativt, har konstiga smärtor, ilningar i ärren och jag kan inte spy, detta är jätte jobbigt dom gångerna jag har vinterkräksjuka och det brukar jag ha varje vinter, man får spyreflexer och det gör fruktansvärd ont då det inte kommer upp ngt, tom farligt om det inte kommer ut andra vägen :wacko: . Jag undrar varför du inte vill göra gastroskopi ?Det är inte alls ngt att vara rädd för, visst är det lite obehagligt men det gör inte ont och går jättefort att göra, jag har gjort det säkert fem gånger, bättre kolla upp det så får du reda på exakt vad det är för ngt, det kan vara bakterier som ställer till det för din del. :o 

Om besvären fortsätter eller blir värre kommer jag nog vara tvungen att genomgå undersökningen, men då måste jag ha mer problem än bara halsbränna. Jag ser det som sista utvägen...  :wacko:

Jag sa fel, Omeprazol och Losec är samma sak, omeprazol är även verksam substans i Losec... Det jag äter är Nexium, där verks subst är esomeprazol (om jag förstått rätt så är det lite nyare sort omeprazol...). Jag åt också Losec i början men den slutade fungera på mig så då fick jag Nexium när den kom ut, för de trodde det skulle vara bättre (det är det inte, har det visat sig... :blink: )

Man säger att Omeprazol och Losec är samma sak men det är de tydligen inte i o m att det funkar så olika hos folk, t o m läkarna säger det. Kanske är det olika mängd omeprazol i dessa. Läste på nätet om just detta, förvisso en gammal artikel http://www.lakartidningen.se/OldPdfFiles/2003/26557.pdf .Kanske ngn kunnig här kan förklara för mig hur dessa mediciner funkar  :huh: 

DaniM

Innan du köper Omeprazol mot magsyra föreslår jag att du lånar eller köper den här boken:

http://www.bokus.com/bok/9789172412590/battre-mage-hur-sanning-om-din-mage-blev-en-hemlighet/

Där står om att magsyran är en viktig del av kroppen som behövs för bland annat matsmältningen, men även som ett skydd mot bakterier. Den ska vårdas ömt, inte elimineras med läkemedel. Sura uppstötningar kan lika gärna bero på brist på magsyra.

Om du har svårt att tåla fett i kaffet bör du sluta med det ett tag. Kanske kan du prova fettkaffe längre fram. Själv har jag druckit fettkaffe, men slutat eftersom min mage blev dålig.

• Like 1

DaniM

Innan du köper Omeprazol mot magsyra föreslår jag att du lånar eller köper den här boken:

http://www.bokus.com/bok/9789172412590/battre-mage-hur-sanning-om-din-mage-blev-en-hemlighet/

Där står om att magsyran är en viktig del av kroppen som behövs för bland annat matsmältningen, men även som ett skydd mot bakterier. Den ska vårdas ömt, inte elimineras med läkemedel. Sura uppstötningar kan lika gärna bero på brist på magsyra.

Om du har svårt att tåla fett i kaffet bör du sluta med det ett tag. Kanske kan du prova fettkaffe längre fram. Själv har jag druckit fettkaffe, men slutat eftersom min mage blev dålig.

Jag har använt Omeprazol och liknande preparat i många år nu, det är inget nytt hos mig, fram till i höstas åt jag högsta dosen varje dag. Men man ska nog vara försiktig med att ha skadad slemhinna också för det kan orsaka mycket värre och allvarligare problem... Det värsta är att om man går till läkare och säger att man har problem med magen och äter lchf (för det är följdfråga nr 1), så får man höra hur farligt det är... Suck! 

Det där med att fett ger halsbränna/magkatarrkänningar håller jag med om. Jag kan äta fett men inte så stora mängder på en gång. Stekt fläsk är fett och går bra men lägger jag på kryddsmör gör det ont. Likaså för mycket grädde.Ett recept sa att en bra frukost är 2-3 ägg mosade med 50g smör. Går inte!  Jag vill gärna hålla mig borta från Nexium mm så jag har testat mig fram till lagom mängder fett.  

• Like 1

Jag har tidigare ätit Omeprazol i omgångar men numera klarar jag mig med bikarbonat och varmt citronvatten. Citronvatten dricker jag varje morgon på fastande mage, bikarbonat i bland om det blir extra jobbigt. Citron är basiskt, därför fungerar det.

Citroner är sura, inte basiska...jag får ont i magen, inte bara halsbränna av citronvatten...det får jag varje gång slemhinnan i magen blir skadad, skarp smärta i magsäcken, förut när stress var inblandad fick jag även kräkningar, inte nu längre. Men som min neurolog sa: så länge det fungerar för dig...varför ändra vinnande konceptet...

Det där med att fett ger halsbränna/magkatarrkänningar håller jag med om. Jag kan äta fett men inte så stora mängder på en gång. Stekt fläsk är fett och går bra men lägger jag på kryddsmör gör det ont. Likaså för mycket grädde.Ett recept sa att en bra frukost är 2-3 ägg mosade med 50g smör. Går inte!  Jag vill gärna hålla mig borta från Nexium mm så jag har testat mig fram till lagom mängder fett.  

Intressant, jag blev illamående efter den frukosten... då är det kanske "rent" fett som jag har svårt för, men får äta andra fetare saker och i matlagning... :huh:

• Like 2

Jag hade magkatarr, väldiga besvär, i nästan 30 år men när jag började med fasta försvann den helt otippat efter 3 månader och har inte kommit tillbaka. Inte heller för högt fettintag påverkar men jag äter egentligen inte överdrivet med fett. Mitt fettkaffe på morgon - en stor tesked smör och en stor tesked kokosolja. När jag kört det i mixern blir det väldigt gott och jag står mig på det till fem-sex timmar senare när det är dags för lunch.

Jag har dock alltid vägrat genomgå gastroskopi hittills, och jag ser inte att den inställningen kommer att ändras, om man nu inte kan genomgå den i någon slags narkos...  :P, vilket det kanske t o m går men med tanke på att narkos inte heller är något att leka med så får jag laborera så länge jag inte har för stora besvär... 

Min son har genomgått gastroskopiundersökning under mycket lätt narkos, vaknade direkt efteråt. De sa att det var standardförfarande numera, vid gastroskopi på barn, för att de ska slippa obehaget och för att det dessutom är mycket lättare att genomföra undersökningen på ett sövt och avslappnat barn, än på ett vaket och kanske spänt och oroligt barn. Men det borde inte vara omöjligt att få sådan lätt sövning som vuxen heller, om man vill det.

• Like 2

Som sagt, kul att det funkar för dig. Men av dessa länkar verkar det som att det är en teori som dyker upp lite då och då. Dessutom är det konstigt att man i alla tider använt citronvatten för att skapa sur miljö i urinblåsan vid urinvägsinfektioner. Men nu kom vi av ämnet...

• Like 1

Syra-basteorin har brister. I första länken du skickade står att "Frukt och grönsaker är basbildande på grund av sitt innehåll av kalium, kalcium och magnesium."

Kikar man i fineli.se innehåller 100 g citron 33 mg kalcium, 160 mg kalium och 11 mg magnesium. 

Fisk skulle enligt samma länk vara mest syrabildande. Men enligt fineli innehåller 100 g torsk 28 mg kalcium, 340 mg kalium och 21 mg magnesium, dvs ungefär, samma "basiska" värden som citronen.

I länken står också att "Däremot är proteinrik mat i regel syrabildande, på grund av sitt innehåll av fosfor och svavel."

Enligt fineli.se innehåller pumpafrön (som väl anses basgörande) 1174.0 mg fosfor medan torsk bara  har 160 mg. Svavel nämns inte i databasen.

Syra-basteorin har brister. I första länken du skickade står att "Frukt och grönsaker är basbildande på grund av sitt innehåll av kalium, kalcium och magnesium."

Kikar man i fineli.se innehåller 100 g citron 33 mg kalcium, 160 mg kalium och 11 mg magnesium. 

Fisk skulle enligt samma länk vara mest syrabildande. Men enligt fineli innehåller 100 g torsk 28 mg kalcium, 340 mg kalium och 21 mg magnesium, dvs ungefär, samma "basiska" värden som citronen.

I länken står också att "Däremot är proteinrik mat i regel syrabildande, på grund av sitt innehåll av fosfor och svavel."

Enligt fineli.se innehåller pumpafrön (som väl anses basgörande) 1174.0 mg fosfor medan torsk bara  har 160 mg. Svavel nämns inte i databasen.

Ja, jag har inte lusläst länkarna, jag bara sökte upp där det står om citrusfrukter, att de är basbildande.

Men som sagt, bäst att var och en provar själv för att veta.

Varmt citronvatten på fastande mage passar åtminstone mycket bra för mig.

Prova att avstå fettkaffet, tror att det är boven. Om magen blir bättre kan du prova lite fettkaffe utan kokosolja (bara smör). Jag reagerar kraftigt på just kokosolja.

Halsbrännan gav med sig efter några dagar utan kaffe på fastande mage... Nu har jag börjat med kaffe med lite grädde på morgonen, men det verkar ha samma effekt... Så kanske är det just kaffe jag har problem med... Och jag som älskar kaffe  :(

Men skam den som ger sig, jag ska testa varianten utan kokosolja också...fast kanske inte på fastande mage... :rolleyes:

• Like 3

Halsbrännan gav med sig efter några dagar utan kaffe på fastande mage... Nu har jag börjat med kaffe med lite grädde på morgonen, men det verkar ha samma effekt... Så kanske är det just kaffe jag har problem med... Och jag som älskar kaffe  :(

Men skam den som ger sig, jag ska testa varianten utan kokosolja också...fast kanske inte på fastande mage... :rolleyes:

Jag klarar aldrig av kaffe på fastande mage - måste alltid äta nåt litet innan...

Själv får jag halsbränna/sura uppstötningar lagom till sänggåendet som på beställning om jag dricker kaffe med grädde efter kl 16. Dricker jag det svart kan jag dricka det närsomhelst och hursomhelst utan några känningar i magen.. Konstigt..

Stark mat med vitlök och kryddor ger också oftast besvär några timmar efter måltid..

Jag kan inte mer om vetenskapen bakom fett som ofarligare ön man tidigare trott än det jag har lärt mig från Kostdoktorn, men min egen erfarenhet är att jag äntligen blev kvitt mina magproblem genom måttlig till strikt lchf. Halsbränna och gaser upplever jag numera endast när jag är sjuk, vilket bara det är mer sällan än för flera år sedan.

Tillägg: Kaffe påverkar såklart min mage rätt tungt, som för de flesta andra, och torde vara mer trolig bov i din situation än dina övriga kostvanor. Jag skulle nog själv behöva bli riktigt desperat innan jag gav upp kaffet, men vid allvarligare magproblem så skulle jag personligen hellre välja bort kaffe och fortsätta med lchf än att återgå till min tidigare kost. Det är helt enkelt himla skönt att må bra.

• Like 3

Hej,

Har inte läst alla kommentarer, men har själv upplevt sura uppstötningar / halsbränna när jag druckit kaffe med smör och olja samt ätit tex smörsåser.

Något som för mig har rett bott på detta är att SALTA maten tills det smakar bra, detta har jag gjort under en period och det hjälper underbart bra för mig. Har inte haft en halsbränna sedan dess. Detta är inget jag själv kommit på, utan från Joel Wallach.

Ett inslag där Joel Wallach redogör om salt

Ett längre inslag om sura uppstötningar och halsbränna av Dr Glidden

https://www.youtube.com/watch?v=zf8YSfMEyqA

Summa kardemumma, var inte rädda för salt! Det kan hjälpa mot halsbrännan.

• Like 2

Intressant. Jag har själv lagt märke till att en tesked salt i nån deciliter vatten ofta fungerar lika bra som novalucol.. Intressant.. Salt borde ju vara naturligare/ bättre än ett fabrikstillverkat piller :)

Hej,

Har inte läst alla kommentarer, men har själv upplevt sura uppstötningar / halsbränna när jag druckit kaffe med smör och olja samt ätit tex smörsåser.

Något som för mig har rett bott på detta är att SALTA maten tills det smakar bra, detta har jag gjort under en period och det hjälper underbart bra för mig. Har inte haft en halsbränna sedan dess. Detta är inget jag själv kommit på, utan från Joel Wallach.

Ett inslag där Joel Wallach redogör om salt

Ett längre inslag om sura uppstötningar och halsbränna av Dr Glidden

https://www.youtube.com/watch?v=zf8YSfMEyqA

Summa kardemumma, var inte rädda för salt! Det kan hjälpa mot halsbrännan.