mianfrasse Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Hej! Jag började med LCHF för 4 veckor sedan och har mest positiva upplevelser hittills. Sockersuget har minskat, magen är lugnare och vikten har gått åt rätt håll! Men jag har funderingar om det här med fett. Eftersom jag är uppvuxen med minimjölk och bröd utan smör är det några mentala spärrar som behöver brytas. Jag märker ju att jag blir mätt på mindre portioner om jag till exempel tar en rejäl klick av min hemmagjorda majonnäs till maten. Men HUR mycket fett är lagom att äta under en dag? Och vilken sort? Till frukost har jag svårt att vara utan min naturella yoghurt men har minskat portionsstorleken och blandar i en msk grädde i stället. Till lunch och middag blir det antingen majonnäs eller yoghurtsås till kött/fisk och "grönsaksröror" av broccoli, blomkål, squash med mera. Jag har läst här på forumet att många förordar fett i kaffet, är nyfiken på det eftersom jag ofta får ett hungersug efter att druckit en kopp. Hur mycket fett är lagom - 1 tsk, 1 msk, 2 msk? Och vilken sorts fett är bäst att använda i kaffet? Har också läst här att många skriver om kokosfett, är det de paketen som ligger bredvid smörpaketen i kyldisken som menas? Eller hittar man det på någon annan hylla? Inga frågor är för dumma att ställas heter det ju... och tonen i det här forumet verkar mycket vänlig... så jag hoppas någon har tid att lotsa mig på rätt spår i konsten att äta för att må bra! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nytt Liv Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Hej och välkommen! Ja, tonen här är väldigt bra. Du ska inte använda kokosfettet från matbutikens kyldisk. Det är väldigt processat. Sväng i stället förbi hälsokosten och skaffa kallpressad ekologisk kokosolja. Jag brukar slå 2-3 msk kokosolja över en matportion som i övrigt består av lite proteiner (ägg/kött/fisk/skaldjur/fågel) och mycket ugnsrostade grönsaker. (Detta även om maten är stekt i smör.) Som alternativ till kokosolja skär jag en rejäl skiva smör och lägger på den varma maten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Hej och välkommen! Ja, tonen här är väldigt bra. Du ska inte använda kokosfettet från matbutikens kyldisk. Det är väldigt processat. Sväng i stället förbi hälsokosten och skaffa kallpressad ekologisk kokosolja. Jag brukar slå 2-3 msk kokosolja över en matportion som i övrigt består av lite proteiner (ägg/kött/fisk/skaldjur/fågel) och mycket ugnsrostade grönsaker. (Detta även om maten är stekt i smör.) Som alternativ till kokosolja skär jag en rejäl skiva smör och lägger på den varma maten. Tack för upplysningen! Glad för att det inte var paketen i kyldisken som gällde... kändes inte så aptitliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 För mig är det lagom med ca 120-150 g fett/smör/olja per dag. Jag väger 60 typ. Det fyrkantiga silverpaketet med kokosfett bör du undvika. Hitta glasburkar istället, kung Markatta t ex. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 För mig är det lagom med ca 120-150 g fett/smör/olja per dag. Jag väger 60 typ. Det fyrkantiga silverpaketet med kokosfett bör du undvika. Hitta glasburkar istället, kung Markatta t ex. Vad bra att få ett riktvärde att hålla sig till, tack! Jag väger dock betydligt mer än du - innebär det att jag ska äta mer eller mindre fett då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Det viktigaste är att du äter dej mätt, och om man inte har mättnadssignaler kan man behöva använda ögonen. En handflata med fingrar med protein och till det 0,5-1 dl fett typ 3 gånger per dag. Fyll på med bra kolhydrater. Om du blir hungrig dessemellan, försök att känna efter om det är hunger eller sug. Föreställ dej ett kokt ägg. Känns det riktigt lockande är du hungrig. Annars är det nog sug och du kan prova dricka litet i stället. Morgonyoughurten... använd grekisk eller ännu hellre rysk youghurt i stället. Själv tar jag fullfet cremefraiche med nötter och frön om jag är sugen på sånt. Det man pratar om är energiprocent av fett... man kan registrera intagen i t ex matkalkyl.se någon dag för att se hur det funkar. Sök på MBC (magic bullet coffe) så ser du olika tips på hur man gör. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Tack för bra tips! Ska testa rysk yoghurt, det låter riktigt gott. Oftast är jag inte så hungrig mellan måltiderna, förutom precis när jag druckit kaffe - då kommer suget, därför ska genast söka på MBC och kolla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Kokosfett/olja ska väl i sig vara bra mot att dämpa sötsug? Tror även att energin i just det fetter kommer ut snabbt i kroppen om man jämför med annat fett. Självklart inte så snabbt som kolhydrater dock. Jag brukar glatt ta en sked kokosolja rakt av om jag är sugen på något samt en halvtimma eller nåt innan jag kör min joggingrunda. Funkar bra för mig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Tack! Nästa gång jag åker och handlar blir det hel klart spaning efter kokosolja/fett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted April 6, 2015 Author Share Posted April 6, 2015 Hej igen! Nu är det drygt en måndag sen jag skrev hit och frågade om fett och med hjälp av råden jag fick tycker jag det fungerar bra. Har bytt frukostyoghurten till den ryska med 10 procent fett och har lärt mig uppskatta kaffe med osaltat smör och kokosfett i. Vikten går neråt men långsamt, sedan den 28 januari är det minus 6,5 kilo och 4 cm i midjan, men det behöver försvinna 25 kilo till.... De sista två veckorna har jag känt mig så orkeslös och jag har tappat all energi. Vill bara gå och lägga mig och sova. Ibland är jag knäsvag och har nästan svårt att resa på mig. Känns som det gör ont i hela kroppen och att jag får hjärtklappning ibland. Kan detta ha med kostomläggningen att göra? Är det någon som känner igen sig och har några tips på hur jag ska få energin tillbaka? Förut kände jag mig pigg och alert av det nya sättet att äta. Just nu känns det bara tungt... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Alltid när jag läser den här typen av frågeställning, associerar jag till http://www.drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/ men jag är bara en glad amatör ... Hoppas andra kan ge dig bättre svar. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Hej Mianfrasse, det kan vara så enkelt som att du får i dig för lite salt och kanske för lite vatten, testa att öka saltintaget, gärna i kombination med vatten. Jag tror att det kan vara så att innan kroppen helt ställt om sig till fettdrift, så kissar man ur sig den vätskan som man med kolhydratdrift skulle sparat i kroppen, och då åker även mer salt ut. Man säger att det tar cirka en månad för kroppen att ställa om sig, men det är nog väldigt individuellt, och för min egen del så tog det nog minst ett halvår innan jag slutade att uppleva dessa kraftlöshetsattacker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Hej igen! Nu är det drygt en måndag sen jag skrev hit och frågade om fett och med hjälp av råden jag fick tycker jag det fungerar bra. Har bytt frukostyoghurten till den ryska med 10 procent fett och har lärt mig uppskatta kaffe med osaltat smör och kokosfett i. Vikten går neråt men långsamt, sedan den 28 januari är det minus 6,5 kilo och 4 cm i midjan, men det behöver försvinna 25 kilo till.... De sista två veckorna har jag känt mig så orkeslös och jag har tappat all energi. Vill bara gå och lägga mig och sova. Ibland är jag knäsvag och har nästan svårt att resa på mig. Känns som det gör ont i hela kroppen och att jag får hjärtklappning ibland. Kan detta ha med kostomläggningen att göra? Är det någon som känner igen sig och har några tips på hur jag ska få energin tillbaka? Förut kände jag mig pigg och alert av det nya sättet att äta. Just nu känns det bara tungt... Din fråga är svår att svara på eftersom orkeslöshet kan ha så många orsaker. Ett tips är att du registrerar din mat i något program t ex matkalkyl eller chronometer (båda gratis och webbaserade) och undersöker om du ligger dåligt till vad gäller någon viss mikronutrient (vitaminer, mineraler). Du kan kanske behöva lägga till mer grönsaker, t ex spenat, havsalger osv. Om du inte redan äter vitamin D3 som tillskott så är det ett uppenbart tips. Själv tar jag motsvarande 7000 IE per dag. Efter något år eller så på lågkolhydratkost kan det vara dags att börja undersöka koncept som resistent stärkelse, carb refeed, leptin reset, kortisol, cirkadisk rytm, ..., ja, det finns mycket som potentiellt påverkar vårt välbefinnande och våra energinivåer. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Hej igen! Nu är det drygt en måndag sen jag skrev hit och frågade om fett och med hjälp av råden jag fick tycker jag det fungerar bra. Har bytt frukostyoghurten till den ryska med 10 procent fett och har lärt mig uppskatta kaffe med osaltat smör och kokosfett i. Vikten går neråt men långsamt, sedan den 28 januari är det minus 6,5 kilo och 4 cm i midjan, men det behöver försvinna 25 kilo till.... De sista två veckorna har jag känt mig så orkeslös och jag har tappat all energi. Vill bara gå och lägga mig och sova. Ibland är jag knäsvag och har nästan svårt att resa på mig. Känns som det gör ont i hela kroppen och att jag får hjärtklappning ibland. Kan detta ha med kostomläggningen att göra? Är det någon som känner igen sig och har några tips på hur jag ska få energin tillbaka? Förut kände jag mig pigg och alert av det nya sättet att äta. Just nu känns det bara tungt... Mest troligt så är det omställningsbesvär. Förutom de som redan talats om så är det i början helt enkelt glukosbrist! Och till syvende o sist så är det detta som kosten handlar om.. dvs tvinga kroppen till att bli en "fat burning machine". Det är i början lite som med träning.. no pain, no gain. Man skall dock inte låta det gå för långt utan gärna komplettera med salt och magnesium.. och inte överanstränga sig. Finns två begrepp som man känner av i början, den ena kallas att bära riddarustning, den andra känns som att man har en död råtta i munnen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted April 6, 2015 Author Share Posted April 6, 2015 Bära riddarrustning var en bra sammanfattning hur kroppen känns just nu och död råtta... Jo andedräkten känns ju inte superfräsch precis... Känns ändå bra att höra att andra har liknande erfarenheter . Det sporrar mig att hålla ut och fortsätta med lchf, för jag tror ju det här är bra för mig. D-vitamin och magnesium har jag precis skickat efter. Brukar sitta och läsa i forumet och sett att många tipsar om det. Hoppas att det ger effekt även på mig. Vatten dricker jag cirka en liter om dagen, ska testa att röra i lite salt. Grönsaker äter jag i mängder. Vitkål, blomkål, broccoli och river jag grovt och fräser i olja och smör och äter en rejäl portion per dag till kött eller fisk. Spenat inte så ofta, det kan jag öka på. Är inte så jätteroad av att registrera vad jag äter, fick nog av det när jag var med i Viktväktarna för många år sedan. Men jag ska försöka en kortare period iallafall för att se om det är något som saknas. Tack alla för kloka råd och tips ! Det var precis vad jag behövde ! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 6, 2015 Share Posted April 6, 2015 Saltet testar du lättast genom att ta en tesked i ett glas vatten.. osen svepa det. Det hjälper främst om man känner av en svag huvudvärk, det är då ofta ett lägre blodtryck man känner av. Hjälper det inte inom en halv timme så är det troligen inte saltbrist. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mianfrasse Posted June 15, 2015 Author Share Posted June 15, 2015 Hej igen! Kände för att återkoppla lite nu när det gått ett antal veckor sedan jag vände mig hit för att få tips om något som kunde mota bort orkeslösheten. D-vitamin och salt testade jag och efter ett par veckor kom orken tillbaka. Samtidigt började vikten rasa efter att ha stått still i nästan fyra veckor. Nu har jag sedan den 28 januari minskat drygt 10 kilo. Det är jag mycket nöjd med, men märker att jag nu har hamnat på en ny viktplatå, vågen har stått helt still i drygt två veckor... det är bara att gilla läget och inte ge upp Det är fascinerande att märka hur förändringarna i kosten till lchf har påverkat mitt ätande. Jag har tidigare varit storätare till frukost och knappt hunnit kliva ur sängen innan jag laddat upp med gröt/yoghurt, mackor, juice mm. Yoghurten som jag trodde var livsviktig har jag inget sug efter alls längre, och nu kan det gå mer än en timme efter uppvaknandet innan jag dricker te/kaffe med kokosolja och smör, ofta blir det ett ägg eller en avokado till, ibland ett lchf"bröd" gjort på keso, ägg och frön med smör och ost på. Jag som trodde att det inte gick att överleva utan smörgåsar har inte ätit vanligt bröd en enda gång sedan starten i januari... och utan att det har känts jobbigt Tänk så många "måsten" det gick att vänja sig av med - förutom mackorna och yoghurt - godis, fikabröd, potatis och pasta. Jag är förvånad att det har gått utan att jag behövt "klättra på väggarna" alltför ofta. Hoppas bara att jag inte tror att det är för enkelt nu och trillar dit med någon smörgåsorgie Det är många kilon kvar innan jag har kommit ner till en hälsosam nivå (20-25) och mitt blodtryck är fortfarande för högt, ( övertrycket har gått neråt lite men undertrycket pendlar fortfarande mellan 85 och 95) men det får ta lite tid. Jag har blivit uppmanad att kontakta läkare för blodtrycket men vill helst slippa äta medicin... tänkte vänta ett tag till och hoppas på att värdena blir bättre i takt med att vikten minskar. Tack för den respons jag fått när jag ställt frågor här på forumet! Och när det känns tungt hjälper det alltid att kika runt här och läsa om hur andra kämpar på och delar med sig av tips och goda råd! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts