gmofrijord Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Hej! Det är så att min mor har gjort en ballongsprängning för ca 1 år sedan o legat inne pga kärlkramp ett antal gånger. Nu gör hon det än en gång efter att ha börjat på lchf i ca 1 månad efter mycket om och men. Hon har även diabetes, reumatism, ME,och fibro. Jag vet att det såklart skulle hjälpa att fortsätta med lchf men finns det några mer tips som kan få henne att få upp hoppet igen? Egna erfarenheter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Vet inte, (men tror?) att diabetesen kan vara en stor del i hennes övriga problem. Får hon bukt med diabetesen så kan rätt mycket hända framöver? Säger som någon diabetiker sade efter att ha tappat all sin övervikt och sluppit ta insulin och andra medeciner.. om fett är livsfarligt att äta så väljer jag hellre att leva så här och dö tidigare, för det föregående livet var inget liv som var värt att leva! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Beklagar att din mor är sjuk och jag önskar henne bästa möjliga tillfrisknande och hälsa. Att fortsätta med LCHF tror jag är mycket bra. Dock tror jag på gradvis övergång, och inte så strikt att det blir svårt med näringskomplettheten, eller att hon blir överväldigad av det strikta och ger upp. Och man vill ju rampa upp fettet försiktigt med tanke på eventuella gallstenar som ska få chans att mjukas/lösas upp innan de flyttar sig. Jag hade också strävat efter bästa maten för magen och fokus på näringstäthet. Uteslut gluten och sötat. Minimera halvfabrikat, processat och spannmålsfibrer. Mild tillagning, långsam upphettning, låg värme. Ångkok, smörstek, gryta, soppa. D-vitamin + K2-vitamin september-april (året runt ifall hon inte kan komma ut i solen). Omega-3 + magnesium året runt. Ingefära, gurkmeja, kanel. Inte snåla med salt. Se till att hon får testat mineraler och vitaminer, och andra hälsovärden (t ex werlabs+hårmineralanalys). Ifall hon saknar nåt, använd matkalkyl.se för att hitta mat som kan kompensera brister, eller tillskott vid större brister. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 http://www.kostdoktorn.se/?s=bj%C3%B6rn%C3%B6r&submit.x=9&submit.y=13 Beror på hur det funkar att fasta med diabetes. Fast vi har haft en typ 1 på forumet som körde periodisk fasta. Swesent Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts