jessirene Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Jag äter smör, men inga andra mejerier. Paleo behöver ju inte vara fettsnål, men de recept som jag sett är ofta med frukt och liknande som blir för mycket kolhydrater. Känner ni till någon mejerifri lchf kokbok? Eller paleo men utan en massa rotfrukter och annat kolhydrat/fruktos rikt, gärna högfetts variant. Jag klarar mej länge på samma maträtt, är väldigt enformig. Men det kan vara roligt att utöka repertoaren. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Jag äter smör, men inga andra mejerier. Paleo behöver ju inte vara fettsnål, men de recept som jag sett är ofta med frukt och liknande som blir för mycket kolhydrater. Känner ni till någon mejerifri lchf kokbok? Eller paleo men utan en massa rotfrukter och annat kolhydrat/fruktos rikt, gärna högfetts variant. Jag klarar mej länge på samma maträtt, är väldigt enformig. Men det kan vara roligt att utöka repertoaren. Brukar göra egen majonnäs som används flitigt! Avokado är också bra! Vet inte om avokado är för mycket kolhydrater för dig? Beror lite på hur strikt du är! Kokosfett såklart! =D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Jag äter inte bara smör:-) utan en massa andra saker, kokosfett, olivolja, mm. Gärna avokado, spenat mm. Det är recept biten som är lite klen, det blir ofta nötfärs med olika varianter, senast vitlök och championer. I slowcooker. Jag använder helst långsam uppvärmning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekofilosophie Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Kolla in min blogg för lite recept. Tror de kan passa dig! använder mest smör och olivolja. Grädde och mejeriprodukter bara ibland. Länk finns i min signatur nedan 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted February 26, 2015 Author Share Posted February 26, 2015 Ska absolut spana runt på dina recept! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Det här är nog vad du söker: https://birgittahoglundspaleo.wordpress.com 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted February 26, 2015 Share Posted February 26, 2015 Precis som Lilla Anna så snällt skriver, så har jag Paleo på LCHF-vis på min numer nedlagda Paleo-blogg, ca 200 mejerifria recept. Äter själv också smör, men där använder jag mig bara av andra fettkällor och gott om dem. Min senaste kokbok Långkok för LCHF och Paleo sålde tyvärr slut från förlaget igår och de planerar inte att trycka nya. Kanske jag gör det själv framöver Men Grillmat LCHF finns kvar, 45 kr på Adlibris och 49 kr på Bokus. Jag ville att den också skulle ha Paleo med i titeln eftersom många recept är mejerifria, men förlaget trodde inte att det skulle vara mer än en övergående trend... https://www.adlibris.com/se/bok/grillmat-lchf-80-njutbara-recept-pa-fisk-fagel-kott-marinader-saser-oc-9789172412484 http://www.bokus.com/bok/9789172412484/grillmat-lchf-80-njutbara-recept-pa-fisk-fagel-kott-marinader-saser/ 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Precis som Lilla Anna så snällt skriver, så har jag Paleo på LCHF-vis på min numer nedlagda Paleo-blogg, ca 200 mejerifria recept. Äter själv också smör, men där använder jag mig bara av andra fettkällor och gott om dem. Min senaste kokbok Långkok för LCHF och Paleo sålde tyvärr slut från förlaget igår och de planerar inte att trycka nya. Kanske jag gör det själv framöver Men Grillmat LCHF finns kvar, 45 kr på Adlibris och 49 kr på Bokus. Jag ville att den också skulle ha Paleo med i titeln eftersom många recept är mejerifria, men förlaget trodde inte att det skulle vara mer än en övergående trend... https://www.adlibris.com/se/bok/grillmat-lchf-80-njutbara-recept-pa-fisk-fagel-kott-marinader-saser-oc-9789172412484 http://www.bokus.com/bok/9789172412484/grillmat-lchf-80-njutbara-recept-pa-fisk-fagel-kott-marinader-saser/ En trend... Jo det kan man kalla det. I takt med att vi får mer och mer forskning på sötningsmedel, mjöl, mjölk, färgämnen och andra kroppsfrämmande ämnen kommer nog fler att ansluta sig till den trenden. Allt annat vore ju konstigt. Dom kanske inte har så bra pålästa strateger... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Birgitta Höglund Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Nej, de hade nog inte riktigt koll. Min redaktör var dessutom vegetarian, inte så lätt att diskutera vikten av att äta LCHF/Paleo då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Det får bli kalvlever i slow cookern. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts