Jump to content

Liberal Lchf??


Linen
 Share

Recommended Posts

Vad är Liberal Lchf?? man läser det ibland antar det är visst gram kolhydrater per dag men ej säker. Måste man räkna i gram hur mycket man får i sig? jag bara äter som man ska troligtvis rätt för jag blir mätt. :)

Jag tror att över 20gram kolhydrater per dag kallas för en slags liberal LCHF, inte helt säker dock. Man kan ju välja själv vilken nivå man vill lägga sig på,

 

Själv mår jag bäst av på strikt LCHF. Det fungerar även utmärkt för att träna, prova vad du mår bäst av! ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vad är Liberal Lchf?? man läser det ibland antar det är visst gram kolhydrater per dag men ej säker. Måste man räkna i gram hur mycket man får i sig? jag bara äter som man ska troligtvis rätt för jag blir mätt. :)

Ett tips är att gå in på Min Mat.se - där kan man lägga in det man äter och sedan ser man i tabellform alla saker i gram och cirkeldiagram hur mycket av de olika ämnena man får i sig på en dag i energiprocent.

 

Jag räknar inte längre och väger men det kan vara bra i början innan man lärt sig för man vill ju inte få för mycket av t ex kolhydraterna eller att man svälter sig dvs den totala energin blir för låg.

Min Mat är gratis :)

 

Här har du en definiering av lchf som jag kopierat från kolhydrater i fokus:

 

LCHF-definitionen

LCHF-magasinet gick under första årgången ut med en definition om vad LCHF är, enligt dem som startat kostrådgivningen inom LCHF. Här kommer definitionen i sammanfattad form och utan bilder.

Egentligen är definitionen väldigt enkel. LCHF står för lite kolhydrater, normalt med protein och resten av näring och energi i form av naturliga fetter. Det blir Low Carb, High Fat i praktiken.

Det enklaste är att utgå från kolhydratgränsen...

Max 2 % av energiintaget i form av kolhydrater är strikt LCHF. Det blir max 10 gram kolhydrater om dagen för den som äter 2000 kcal.

Normal LCHF tillåter upp till 25 gram kolhydrater om dagen. Det motsvarar ungefär 5 % av energiintaget (5 E%). Övre gräns för LCHF är max 50 gram kolhydrater om dagen (ca 10 E%).

 

20 E% kolhydrater om dagen kallar vi för kolhydratreducerad kost. Det blir ungefär 100 gram kolhydrater per dag för den som är måttlig i maten. Detta är inte LCHF och man kan inte förvänta sig LCHF-kostens alla hälsovinster vid den kolhydratnivån. Men det kan vara en utmärkt kost för den som är frisk och motionerar. Flera av dagens ”LCHF-böcker” närmar sig den kolhydratnivån, men det kan vara svårt för läsaren att inse eftersom man inte anger matens kolhydratinnehåll.

 

30 E% kolhydrater om dagen och uppåt är kolhydratbaserad kost. Så mycket kolhydrater har människan aldrig kunnat äta före jordbruksrevolutionen, åtminstone inte i vårt klimat. Den som kallar detta för lågkolhydratkost är förmodligen en fuskande forskare eller en försäljare av spannmål och GI-böcker...

 

Sten Sture Skaldeman

Chefredaktör LCHF-magasinet

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ohh Tusen tack för tipsen!!

 

Ett tips är att gå in på Min Mat.se - där kan man lägga in det man äter och sedan ser man i tabellform alla saker i gram och cirkeldiagram hur mycket av de olika ämnena man får i sig på en dag i energiprocent.

Jag räknar inte längre och väger men det kan vara bra i början innan man lärt sig för man vill ju inte få för mycket av t ex kolhydraterna eller att man svälter sig dvs den totala energin blir för låg.

Min Mat är gratis :)
 

Här har du en definiering av lchf som jag kopierat från kolhydrater i fokus:

 

LCHF-definitionen

LCHF-magasinet gick under första årgången ut med en definition om vad LCHF är, enligt dem som startat kostrådgivningen inom LCHF. Här kommer definitionen i sammanfattad form och utan bilder.

Egentligen är definitionen väldigt enkel. LCHF står för lite kolhydrater, normalt med protein och resten av näring och energi i form av naturliga fetter. Det blir Low Carb, High Fat i praktiken.

Det enklaste är att utgå från kolhydratgränsen...
Max 2 % av energiintaget i form av kolhydrater är strikt LCHF. Det blir max 10 gram kolhydrater om dagen för den som äter 2000 kcal.

Normal LCHF tillåter upp till 25 gram kolhydrater om dagen. Det motsvarar ungefär 5 % av energiintaget (5 E%). Övre gräns för LCHF är max 50 gram kolhydrater om dagen (ca 10 E%).

20 E% kolhydrater om dagen kallar vi för kolhydratreducerad kost. Det blir ungefär 100 gram kolhydrater per dag för den som är måttlig i maten. Detta är inte LCHF och man kan inte förvänta sig LCHF-kostens alla hälsovinster vid den kolhydratnivån. Men det kan vara en utmärkt kost för den som är frisk och motionerar. Flera av dagens ”LCHF-böcker” närmar sig den kolhydratnivån, men det kan vara svårt för läsaren att inse eftersom man inte anger matens kolhydratinnehåll.

30 E% kolhydrater om dagen och uppåt är kolhydratbaserad kost. Så mycket kolhydrater har människan aldrig kunnat äta före jordbruksrevolutionen, åtminstone inte i vårt klimat. Den som kallar detta för lågkolhydratkost är förmodligen en fuskande forskare eller en försäljare av spannmål och GI-böcker...

Sten Sture Skaldeman
Chefredaktör LCHF-magasinet

Ohh tusen tack :)

Link to comment
Share on other sites

Liberal LCHF innebär ungefär att man i stort följer tankarna med LCHF men inte undviker varenda liten kolhydrat utan äter enstaka frukter och kanske till och med små mängder potatis eller ris.

 

Det kan innebära exempelvis 50-100 gram kolhydrater per dag, dvs runt 10-20% av energiintaget om man äter 2000 kcal per dag. Något över LCHF-magasinets definition av LCHF alltså. Det passar ofta bra för aktiva friska personer utan större viktproblem.

Link to comment
Share on other sites

Liberal LCHF innebär ungefär att man i stort följer tankarna med LCHF men inte undviker varenda liten kolhydrat utan äter enstaka frukter och kanske till och med små mängder potatis eller ris.

 

Det kan innebära exempelvis 50-100 gram kolhydrater per dag, dvs runt 10-20% av energiintaget om man äter 2000 kcal per dag. Något över LCHF-magasinets definition av LCHF alltså. Det passar ofta bra för aktiva friska personer utan större viktproblem.

Ok då äter jag striktare som tur är för jag vill ner i vikt.

Äter följande ungefär varje dag:

Ägg och bacon riven ost

Kycklingfile med sallad mozzarella fet sås

sparris broccoli gratänger med grädde creme fraiche .

 

Äter inte pasta ris bröd eller frukt margarin mm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...