Totto Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Jag bor alltså på Gotland och nu är min åldriga mor dålig så jag reser en del fram och tillbaka. I eftermiddag ska jag ta färjan kl fyra, är framme i Stockholm vid åtta ungefär så jag vill äta på båten. Som tur är? finns Ulrika Davidssons olika rätter som innhåller minimalt med kolhydrater. Sist åt jag kycklingen med coleslaw och tyckte att blodsockret gick upp väl mycket för en så till synes kolhydratfri rätt. Så jag skrev till rederiet och frågade hur många kolhydrater det var i de olika Ulrikas Val. Jag har fått blahblaha till svar. Nej, de vet inte hur många kolhydrater det är i Ulrikas val men det är minimalt med kolhydrater. I eftermiddag ska jag testa vad som händer med blodsockret när jag äter Bulgursallad med chevre, valnötter, sultanarussin och vinägerdressing. Eller så tar jag Kycklingfilé i apelsinsås med matvete och stekta grönsaker, kan bli spännande. Det roliga är att det här och där står "Har du någon form av allergi eller överkänslighet så fråga gärna vad du kan äta hos oss". Det har jag alltså gjort och får Goddag, Yxskaft till svar. Jag vet verkligen inte vad man ska göra. Tillslut blev jag så purken så jag skrev OK, jag fattar, rederiet menar att jag inte ska äta på båten utan ta med mig matsäck. Sen dess har jag inte hört något mer. Men jag ska inte ta med matsäck idag, jag ska intensivtesta blodsockret. Det enda som funkar bra är frukosten på morgonfärjan. Där kan jag plocka ihop som jag vill och därmed slipper jag yogurten med 12% socker, kaviarn, brödet, apelsinjosen och marmeladen och betalar ungefär hälften. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Märkligt att blodsockret går upp så mycket av "minimalt med kolhydrater", skumt. Intressant att se vad du kommer fram till. Antar att du redna har relevanta lågkolhydratsvärden att jämföra med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Russin är ju svårt att kombinera med minimalt med kolhydrater Bulgur likaså… Och då skulle jag tro att dressingen också är lite si och så. Bra att du kontaktar dem och försöker påverka! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Det finns väl några möjliga förklaringar. Coleslaw gör man ofta med något sött i. Kycklingfilé kan ge fart åt den egna glukosproduktionen, glukoneogenesis. Matvete och bulgur är "bara" kolhydrater. Sultanrussin är ofantligt söta och apelsinsåsen är säkert redd med vete eller majs = kolhydrater. På båten äter jag antingen laxsalladen, sallad och lax, eller den "vanliga" storköksmaten, där kan man välja bort potatisen (och såsen om den är redd) och ladda på med massa sallad och extra bregott. Det har ju blivit mycket mycket bättre sedan rederiet engagerade Ulrika men det kunde vara mycket bättre. Annars bjuder båtturerna på många skräckupplevelser för den som är noggrann med maten. Värst kanke är alla barn som äter godis och glass från början till slut; och det spelar ingen roll om man tar kl 05.00 båten eller 12 båten. Redan 05.30 sitter flera barn med en halv liter läsk, en enorm godispåse och har börjat med en glass. Vad gäller den biten så har båten mycket att göra. Om de inte kan sluta sälja socker kan de i alla fall låsa in det till kl 15.00. ... En annan iakttagelse är vuxna män som köper dubbel portion pannkakor, med extra sylt, och ett stort glas mjölk till middag. Det krävs en del självbehärskning .... ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Det finns väl några möjliga förklaringar. Coleslaw gör man ofta med något sött i. Kycklingfilé kan ge fart åt den egna glukosproduktionen, glukoneogenesis. Matvete och bulgur är "bara" kolhydrater. Sultanrussin är ofantligt söta och apelsinsåsen är säkert redd med vete eller majs = kolhydrater. På båten äter jag antingen laxsalladen, sallad och lax, eller den "vanliga" storköksmaten, där kan man välja bort potatisen (och såsen om den är redd) och ladda på med massa sallad och extra bregott. Det har ju blivit mycket mycket bättre sedan rederiet engagerade Ulrika men det kunde vara mycket bättre. Annars bjuder båtturerna på många skräckupplevelser för den som är noggrann med maten. Värst kanke är alla barn som äter godis och glass från början till slut; och det spelar ingen roll om man tar kl 05.00 båten eller 12 båten. Redan 05.30 sitter flera barn med en halv liter läsk, en enorm godispåse och har börjat med en glass. Vad gäller den biten så har båten mycket att göra. Om de inte kan sluta sälja socker kan de i alla fall låsa in det till kl 15.00. ... En annan iakttagelse är vuxna män som köper dubbel portion pannkakor, med extra sylt, och ett stort glas mjölk till middag. Det krävs en del självbehärskning .... ;-) Barnen har väl föräldrar får man anta så jag bryr mig inte om ungarna äter socker med matsked, det är deras föräldrar sak att se till deras näringsintag. Jag lägger mig heller inte om folk röker eller dricker så länge de inte kör bil fulla. När åkte du båten senast? De har gjort om en del. Brödet är borta och därmed också bregottet. Sallladsdressingen har socker eller honung i sig, det är ju enligt Ulrika Davidssons recept. Tillbehören är jasminris, potatismos, pommes frites, matvete eller potatisklyftor. Sist hade jag hoppats på Asiatisk lax med wokade grönsaker och jasminris för jag tänkte att jag kanske kunde få lite extra grönsaker om jag hoppade över riset, då visade det sig att det var en sås till och de hade blandat ner grönsakerna i denna för att det var enklare. Håhåjaja. När jag åker hem är det mars och antagligen en ny meny, får se om det finns något man kan känna sig trygg med att äta då. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Russin är ju svårt att kombinera med minimalt med kolhydrater Bulgur likaså… Och då skulle jag tro att dressingen också är lite si och så. Bra att du kontaktar dem och försöker påverka! Jag skulle ju vilja veta vad som är minimalt med kolhydrater för det verkar ju lite udda att servera mat med högt kolhydratinnehåll och kalla det minimalt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 jag hade tagit med mej egen mat, för det där verkar ju oseriöst. Om de inte kan tala om vad de säljer så är de nog inte så petiga med inköp och hygien heller. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Jodå Ullrikas mat var betydligt mindre kolhydrater än resten av utbudet vad jag minns, men det säger mer om det andra utbudet som kan jämföras med vilken kiosk som helst! Dvs inget gick att äta, kaffet var sådär! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Edit Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 I somras fanns en räkmacka med mycket räkor på. Vi hade med eget bröd som vi bytte ut. Det var en rejäl måltid. Men som sagt, inte mycket annat att äta, inte ens Ulrikas rätter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 När gjorde eller gör Ullrika Davidsson LCHF har jag aldrig sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 När gjorde eller gör Ullrika Davidsson LCHF har jag aldrig sett. Finns det någon kosthållning Ulrika Davidsson INTE skrivit böcker om? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 De har återinfört knäckebröd och bregott men fortfarande inget kaffe på maaten. Det kommer nog tillbaka efter påsk skulle jag tro. Jag tog kycklingen i apelsinsås. Den var jättegod. Tyvärr var den direkt hälsovådlig. Jag började på 5,6. Efter en timme låg jag på, håll ier nu, 11,7. Elva komma sju! Efter två timmar 8,3 och efter tre timmar 6,4 så ännu inte nere på baseline. Och det ska alltså vara nyttig mat med minimalt med kolhydrater. Man tar sig för pannan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Bara namnet avskräcker apelsinsås när blev apelsin LCHF Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Bara namnet avskräcker apelsinsås när blev apelsin LCHF Jag har inga problem med apelsinsås eller citronsås. Det är ju mest zesten man använder. Man behöver ju inte vara rabiat bara för att man äter LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Jag har inga problem med apelsinsås eller citronsås. Det är ju mest zesten man använder. Man behöver ju inte vara rabiat bara för att man äter LCHF. Så får du gärna tänka och tycka men i apelsinsås är det ofta både zest och saft när jag äter det höjs mitt blodsocker och det var väl det som var frågan om detta det är lurendrejeri. Det är helt okey om det står att det är den eller den såse men det ska inte stå LCHF när det inte är det lika väl som det inte ska stå vegetariskt och innehålla gelatin av fläsksvål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Så får du gärna tänka och tycka men i apelsinsås är det ofta både zest och saft när jag äter det höjs mitt blodsocker och det var väl det som var frågan om detta det är lurendrejeri. Det är helt okey om det står att det är den eller den såse men det ska inte stå LCHF när det inte är det lika väl som det inte ska stå vegetariskt och innehålla gelatin av fläsksvål. Jag tror att den rejäla portionen matvete var den stora boven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Jag tror att den rejäla portionen matvete var den stora boven. Jag har aldrig ätet matvete vet inte ens vad det är jag menar apelsinen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Visst har Ulrika Davidsson skrivit en bok om LCHF. Såg en senast idag på Ica. Orkade inte ens titta i den Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Totto Posted March 2, 2015 Author Share Posted March 2, 2015 Hemresan idag åt jag chevresallad med bulgursallad, valnötter och russin. Från 5,2 via 7,1 efter 30 minuter till 10,0 efter en timme och där låg jag kvar så att efter 1,5 timmar var det 9,9 och efter två timmar 9,3. Det kallas långsamma kolhydrater och det förstår man ju när blodsockret håller sig på en konstant hög nivå. Nästa resa ska jag prova de vanliga rätterna som inte utger sig för att vara lågkolhydrat och jämföra. Det kan naturligtvis bli värre men inte särskilt mycket värre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts