Floralindberg Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Hej! Jag undrar lite när och om det är ok att börja med LCHF när jag ammar alltså ganska så snart efter förlossningen? Är just nu gravid i v36 och åt LCHF innan min graviditet. (Men dock ej under dessa 9 månader pga olika saker.) Vill ju få tillbaka min kropp så snart jag kan, då jag mådde mycket bra av att leva med LCHF som kosthållning. Men samtidigt så vill jag inte störa amningsprocessen, om jag kan amma. Någon som har erfarenhet av detta? Jag skulle ju kunna börja med liberalt, men det fungerar inte för mig då jag måste köra strikt en tid i början, för att bli av med mitt sockerberoende. Efter några veckor kan jag däremot äta normal/liberal LCHF. Vore tacksam för svar från vänliga LCHF själar här inne :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Det är inga problem att äta LCHF och amma. Det är heller inga problem att gå över till LCHF och amma. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Problemet är i så fall omställningsbesvären och deras eventuella påverkan på amningen? Meen.. kändisar läs Sytomerska lär visst ha kört hard core direkt efter barnafödandet.. huruvida det påverkade amningen har jag ingen aning om.. eller om hon ammade över huvud taget? Ammar kändisar?? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Hade vi inte kunnat amma på LCHF hade vi inte funnits 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
evadal0708 Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 På bloggen Bodyventure läste jag en artikel om där bloggerskan imponerade på BVC med att amma sin 8-månaders baby till 90% och i övrigt ge babyn bitar av mat. De hade hoppat över puréer. Mamman äter paleomat. Babyn hade hållit kurvan sedan födseln! Här är en länk: http://www.bodyventure.se/hur-man-imponerar-pa-bvc/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mmeo Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Jag åt precis som du LCHF innan graviditeten men slutade en bit in i den, av olika anledningar. Jag la om kosten till en rätt strikt LCHF så snart jag orkade efter förlossningen. I praktiken blev det nog efter ca 2 månader. Resultatet av det var att min mjölk verkade bli fetare. Min bebis började amma mer sällan samtidigt som han tog ett litet skutt upp till en högre viktkurva. Det fungerade alltså strålande för mig! Vikten fullkomligt smälte bort dessutom. Jag har läst att andra varnar för att smaken på bröstmjölken kan förändras vid omställningen (på grund av ketoner i mjölken?) och att det kan vara problem att få bebisen att acceptera det, men det var inget problem jag märkte av. Det enda negativa jag märkte av var att jag gick ner så himla snabbt i vikt och därför fick dåligt samvete över att bebisen skulle få i sig mängder med miljögifter... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Floralindberg Posted March 2, 2015 Author Share Posted March 2, 2015 Tack, jag ville veta om någon hade erfarenhet av detta. Så då fick jag nått svar i alla fall. Jag vill ju inte krångla till det i onödan utan även kunna njuta av det tid som kommer med bebisen. Det bästa hade ju varit om jag redan nu gått över till LCHF men helt ärligt så klarar jag inte det. Jag orkar inte med alla omställningsbesvär just nu, då jag vet hur extremt illa jag mådde sist...men sen vet jag ju att jag mår toppen när jag väl kommit nån vecka in på kosthållningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Min dotter har ätit LCHF under hela graviditeten och nu sedan fyra månader ammar hon. Hennes son växer som han ska och mår utmärkt, liksom hon själv! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fruktbrallan Posted March 3, 2015 Share Posted March 3, 2015 Jag ammar och min bebis mår toppen och går upp i vikt som han ska. Sen kör jag inte strikt lchf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Floralindberg Posted March 3, 2015 Author Share Posted March 3, 2015 Fruktbrallan: När började du med LCHF, innan under eller efter graviditeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts