Jump to content

Blir så trött...

Cleppa
 Share

Recommended Posts

http://www.dn.se/debatt/nu-kravs-kraftfulla-atgarder-mot-notkott-och-flygresor/

Nu är dom igång igen...  Jag kan tänka mig ( utan att vara vetenskapsman) att miljöpåverkan av t ex valfri  frukostflinga eller annan helt näringslös produkt är betydligt större eftersom det egentligen inte finns någon anledning att äta det... Men det vågar man väl inte säga

• Like 4

Fast jag är i Flygvapnet avskyr jag att flyga men så länge SJ är som dom är blir det flyg eller bil. När tåg funkar är det ett trevlig sätt att resa. Ja, helst motorcykel förstås, bil, vad är det för skräp?  ;)

• Like 1

Jo, jag satt och suckade också när jag såg det i morse.

När det gäller nötkött producerat långt bort på spannmålsuppfödda kreatur och sedan transporterat hit kan jag i och för sig hålla med om att det säkert inte är så bra för klimatet och skulle kunna tänka mig höjd skatt på detta.

Men - och det är viktigt - då måste de istället sänka skatten på närproducerat nötkött från gräsbetande kreatur, som vi ju vet är klimatneutralt.

Men det lär väl ta ett tag innan de lär sig den lilla viktiga detaljen... 

• Like 5

Jag föredrar heller fisande kossor som äter gräs som ger öppna landskap med en naturlig mångfald av flora och fauna

än fisande människor som äter baljväxter som ger ett kemikaliejordbruk av odlingar i enorma monokulturer.

Baljväxter kan inte ersätta nötkött!

Vem minns inte fisandet på ärtsoppstorsdagarna! :wacko:

• Like 5

Vad är det för fel på klimatet? Det blir ju förvisso kallare och kallare, redan om 5000 år har vi en liten istid häruppe, men det kan vi väl knappast skylla på LCHF.  Då tycker jag att det är betydligt större problem med miljön.

Kallare? På USAs östkust kanske, men sist jag kollade så var 2014 globalt det varmaste året någonsin.

• Like 1

”Nötkött framställt på rätt sätt är klimatsmart”

http://www.dn.se/debatt/repliker/notkott-framstallt-pa-ratt-satt-ar-klimatsmart/

"Kött från idisslande nötkretaur är i sig mer klimatsmart när djurhållningen sker på ett hållbart sätt i ett naturligt kretslopp med vallodling, därför att vallodlingen binder stora mängder kol i marken. Den potentialen har inte svin- och kycklingproduktion. Det är ett utbrett missförstånd att nötkött i sig är sämre ur klimatsynpunkt. Det är när nötköttproduktionen sker i ett brutet kretslopp och med hjälp för mycket kraftfoder i form av spannmål och importerat sojaprotein som problemet uppstår och likaså när vi äter importerat nötkött till priset av avskogning tillexempel i Sydamerika."

Och som extra lök på laxen (biffen?), i sydamerika förekommer flera dels länder om ni inte kan er geografi samt olika klimat/odlingsförutsättningar!

Utan att dyka allt för djupt ner i de olika länderna så kan man generellt säga som så, att Argentina och Uruguay, ligger på Pampas grässlätter, det gynnar uppfödning av nötdjur på gräs.. Pampas är nästan oändligt och där växer nästan bara gräs, örter och buskar!

Oså kikar vi på Brasilien, de ligger mest i Amasonas, där föder man upp billigt nötkött på soja, från skövlad regnskog!

Såå.. får man tag på nötkött från Pampas så är det som regel mer klimatsmart än svenskt nötkött.. iomed att vårt klimat ger lite annorlunda förutsättningar.. och kräver mer olja.. iomed att vi är kraftigt mekaniserade!

Dock så finns det ytterligare aspekter, och jag väljer i förstone svenskt gräsbetat kött, för att gynna svenska bönder, gräsbete i sverige, kolbindning i svenska marker, hålla marker öppna, hindra granplantering på bördig jordbruksmark, gynna småbönder i sverige!

• Like 3

Argentina och Uruguay, ligger på Pampas grässlätter, det gynnar uppfödning av nötdjur på gräs.. Pampas är nästan oändligt och där växer nästan bara gräs, örter och buskar!

Såå.. får man tag på nötkött från Pampas så är det som regel mer klimatsmart än svenskt nötkött.. iomed att vårt klimat ger lite annorlunda förutsättningar.. och kräver mer olja.. iomed att vi är kraftigt mekaniserade!

Min lokala Lidl butik har finfin entrecote från gräsbetande kreatur i Uruguay till riktigt bra pris. Brukar köpa några kilo, skiva upp och ha i frysen. Gott är det också :-)

Sen köper jag helst också från lokala bönder runt omkring mig, men när jag inte får tag på där så tycker jag detta är ett bra alternativ.

• Like 1