Jump to content

HJÄLP

Tomasni

Recommended Posts

Jag är inlagd på sjukhus med diagnosen bukspottskörtelinflammation (pancreatit) men får nu sova hemma två nätter.

På söndag morgon skall jag infinna mig och nya prover tas. Levervärden)

Tisdag till torsdag har jag bara fått dropp

Nu till min fråga:

Jag får nu dricka vatten och "klara drycker"

Jag ser på buljongen jag fick att den innehåller bl.a. natriumglutamat (E621)

Vad tycker ni jag borde äta istället?

Det är alltså flytande som gällen? Det finns buljong utan tillsatt glutamat (LCHF-butiken t ex) men det kan ta tid att få hem förstås, kanske koka egen är enda alternativet? Smaksatt vatten kan ju funka en nån dag, med skivor av tex gurka eller citron men spontant tänker jag silat grönsaksavkok.

• Like 1

"Vad kan din man då göra för att inte få några nya anfall? Jo, hos två tredjedelar av alla människor så tömmer sig gallan tillsammans med bukspottkörteln i en gemensam smal gång som mynnar i tolvfingertarmen. Om det vill sig illa kan galla komma in i bukspottkörteln och där aktivera bukspottet så att det startar en inflammation. Det betyder att din man bör vara försiktig med att äta sådant som sätter fart på gallan. Stora måltider, fet mat, ål, alkohol och ibland också ägg och äpplen ökar gallflödet. Dessutom brukar man inte tåla värktabletter med kodein samt vissa vattendrivande mediciner."

http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/Vara-experter---Installningar/doktorn-helge-lofberg/Snall-kost-basta-medicinen-mot-pankreatit/

"Bukspottkörtelcellernas uppgifter är att producera bukspott (99 procent) och hormoner som insulin och liknande (1 procent). Bukspottet bryter ner fett, protein och kolhydrater i tarmen i så små delar att de kan sugas upp och bli till näring i kroppen."

http://m.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/akut-bukspottkortelinflammation-akut-pankreatit/

"En gallsten kan sätta sig fast i den utförsgång till tolvfingertarmen som är gemensam för galla och bukspott. På grund av stoppet stasar bukspottet och stannar kvar i körteln och börjar där att bryta ner cellerna, och orsakar inflammation."

http://annikadahlqvist.com/2012/02/09/bukspottkortelinflammation-av-lchf-del-2/

Som du redan blivit ordinerad/tipsad om låter buljong och grönsaksavkok klokt. Man kanske kan addera gurkmeja (sägs gynnsamt mot inflammation) och kanel (sägs hjälpa till att hantera blodsocker) till det? Jag tror även det är viktigt att hålla nere på socker (och annat starkt blodsockerhöjande) då produktionen av insulin sannolikt blir störd vid pankreatit.

Har läkare kollat om du har gallsten som ställer till det? Har läkare hittat någon hyfsat säker orsak?

Håller tummarna för dig, krya på dig!

Ps. Sorry om jag knackar på öppen dörr ovan, du kanske redan vet allt detta. Men jag vet hur svårt det är när man är omtöcknad och har ont, och vården är ofta mindre generös med info. Du kan ju ringa 1177 också om läkaren eller sjukhuset inte svarar eller hjälper med den info du söker.

• Like 1

Tror att Bongs fonder är fria från glutamat. Innehåller däremot maltodextrin. (Har inte koll på alla varianterna, men det gäller för kalvfond åtminstone.) Jag har inte hittat någon köpt buljong/fond som varken innehåller glutamat, maltodextrin, socker eller modifierad stärkelse. Och jag har letat. Ekologiska, svindyra buljongpulver, som borde vara bra, har haft maltodextrin som största ingrediens, bland annat...