Tomasni Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Jag är inlagd på sjukhus med diagnosen bukspottskörtelinflammation (pancreatit) men får nu sova hemma två nätter. På söndag morgon skall jag infinna mig och nya prover tas. Levervärden) Tisdag till torsdag har jag bara fått dropp Nu till min fråga: Jag får nu dricka vatten och "klara drycker" Jag ser på buljongen jag fick att den innehåller bl.a. natriumglutamat (E621) Vad tycker ni jag borde äta istället? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 I det här läget tycker jag att du borde ringa läkaren, om möjligt. Det är svårt att veta exakt vad de menar med "klara drycker". Koka egen benbuljong borde rimligvis vara ok dock. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted February 27, 2015 Share Posted February 27, 2015 Shit stackars dej! Jag har haft bukspottkörtel inflammation och vet hur ont det gör. Jag låg i dropp i 14 dagar, gravid, så jag har inga tips att ge, men jag kan iaf tycka synd om dej. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted February 27, 2015 Author Share Posted February 27, 2015 Jag har inte längre ont (nästan), blir det värre åker jag in till det sjukhus jag är inlagd på. Jag ringer inte sjukhuset Ja, i förrgår hade jag vansinnigt ont (fick morfin) Tack de svar jag får Trevlig helg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted February 28, 2015 Author Share Posted February 28, 2015 Jag lyfter tråden. Tacksam för de svar jag får Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Det är alltså flytande som gällen? Det finns buljong utan tillsatt glutamat (LCHF-butiken t ex) men det kan ta tid att få hem förstås, kanske koka egen är enda alternativet? Smaksatt vatten kan ju funka en nån dag, med skivor av tex gurka eller citron men spontant tänker jag silat grönsaksavkok. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 "Vad kan din man då göra för att inte få några nya anfall? Jo, hos två tredjedelar av alla människor så tömmer sig gallan tillsammans med bukspottkörteln i en gemensam smal gång som mynnar i tolvfingertarmen. Om det vill sig illa kan galla komma in i bukspottkörteln och där aktivera bukspottet så att det startar en inflammation. Det betyder att din man bör vara försiktig med att äta sådant som sätter fart på gallan. Stora måltider, fet mat, ål, alkohol och ibland också ägg och äpplen ökar gallflödet. Dessutom brukar man inte tåla värktabletter med kodein samt vissa vattendrivande mediciner." http://www.hemmetsjournal.se/Experterna/Vara-experter---Installningar/doktorn-helge-lofberg/Snall-kost-basta-medicinen-mot-pankreatit/ "Bukspottkörtelcellernas uppgifter är att producera bukspott (99 procent) och hormoner som insulin och liknande (1 procent). Bukspottet bryter ner fett, protein och kolhydrater i tarmen i så små delar att de kan sugas upp och bli till näring i kroppen." http://m.netdoktor.se/mage-tarm/artiklar/akut-bukspottkortelinflammation-akut-pankreatit/ "En gallsten kan sätta sig fast i den utförsgång till tolvfingertarmen som är gemensam för galla och bukspott. På grund av stoppet stasar bukspottet och stannar kvar i körteln och börjar där att bryta ner cellerna, och orsakar inflammation." http://annikadahlqvist.com/2012/02/09/bukspottkortelinflammation-av-lchf-del-2/ Som du redan blivit ordinerad/tipsad om låter buljong och grönsaksavkok klokt. Man kanske kan addera gurkmeja (sägs gynnsamt mot inflammation) och kanel (sägs hjälpa till att hantera blodsocker) till det? Jag tror även det är viktigt att hålla nere på socker (och annat starkt blodsockerhöjande) då produktionen av insulin sannolikt blir störd vid pankreatit. Har läkare kollat om du har gallsten som ställer till det? Har läkare hittat någon hyfsat säker orsak? Håller tummarna för dig, krya på dig! Ps. Sorry om jag knackar på öppen dörr ovan, du kanske redan vet allt detta. Men jag vet hur svårt det är när man är omtöcknad och har ont, och vården är ofta mindre generös med info. Du kan ju ringa 1177 också om läkaren eller sjukhuset inte svarar eller hjälper med den info du söker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted February 28, 2015 Share Posted February 28, 2015 Tror att Bongs fonder är fria från glutamat. Innehåller däremot maltodextrin. (Har inte koll på alla varianterna, men det gäller för kalvfond åtminstone.) Jag har inte hittat någon köpt buljong/fond som varken innehåller glutamat, maltodextrin, socker eller modifierad stärkelse. Och jag har letat. Ekologiska, svindyra buljongpulver, som borde vara bra, har haft maltodextrin som största ingrediens, bland annat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted March 5, 2015 Author Share Posted March 5, 2015 Min gallblåsa är nu bortopererad inklusive de två stenarna, största på 18 mm Just nu bara lite ont i operationssåren. Jag är så tacksam att det gick bra Hemma från sjukhuset igen. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 5, 2015 Share Posted March 5, 2015 Hoppas allt fortsätter på rätt håll, krya på dig!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tomasni Posted March 5, 2015 Author Share Posted March 5, 2015 Tack :-) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts