Jump to content

Anna-Panna

Recommended Posts

Jag har kört LCHF i 2 månader nu (BMI 32-33). Det gick bra i början, men nu börjar det "kärva". Jag är hungrig eller lätt illamående för det mesta. Min mage vill ha något att jobba med (känns det som). Jag tar ibland mellanmål (eller toppar min måltid om jag inte tyckte den räckte till) med salami, ost och grönsaker (gurka, tomat, paprika) och börjar nu inse att det kanske inte heller är rätt. Salami = proteiner, ost = mjölkprodukter och grönsakerna innehåller ju ändå en del KH. Men vad skall jag äta? Salladsblad mättar ju tyvärr inte ett skvatt. Antar att jag skall äta mer fett, men hur gör jag det utan att äta mer mjölkprodukter eller få i mig för mycket protein?

Jag brukar bre smör på mjn ostskiva, såmdet blir som en riktig macka "PUMa" Pålägg Utan Macka. Sen kan du väl lägga till bra rotfrukter till maten t ex rättika eller kålrabbi eller kålrot. De innehåller ingenting. Gör blomkålsmos med smör och grädde. Jag tycker varm mat mättar mer så jag kan göra en varm PUMa också (jag älskar smaken av sm,ält ost). Till maten kan du ha kryddsmör. Vill du ha mer fett mellan, åltiderna kan du kanske knapra lite oliver?

• Like 2

Undrar om jag inte känner igen det du nämner. Lösningen brukar för mig vara att käka färsk spenat. Typ 100 till 150 gram till lunch och middag eller bara ta en näve ur kylskåpet (eller bättre, om du odlar själv) och äta. Var inte rädd för de få kh som det för med sig. Du kan också införskaffa lite kimchi eller surkål och äta ett par gafflar av det. Gurka, tomat och paprika är inte rätt när jag känner som du gör.

Kimchi och surkål ska vara av ekologisk kål och grönsaker. Annars får du inte med bakterierna. 

Detta i tillägg till det stoscha skrev ovan.

• Like 2

Kimchi och surkål ska vara av ekologisk kål och grönsaker. Annars får du inte med bakterierna. 

Ekologisk eller ej är inte det viktigaste med surkål och kimchi. Det viktigaste är att den inte är pastöriserad, att det är ÄKTA surkål. Hittar man dessutom eko är det såklart ännu bättre.

• Like 1

Jag har kört LCHF i 2 månader nu (BMI 32-33). Det gick bra i början, men nu börjar det "kärva". Jag är hungrig eller lätt illamående för det mesta. Min mage vill ha något att jobba med (känns det som). Jag tar ibland mellanmål (eller toppar min måltid om jag inte tyckte den räckte till) med salami, ost och grönsaker (gurka, tomat, paprika) och börjar nu inse att det kanske inte heller är rätt. Salami = proteiner, ost = mjölkprodukter och grönsakerna innehåller ju ändå en del KH. Men vad skall jag äta? Salladsblad mättar ju tyvärr inte ett skvatt. Antar att jag skall äta mer fett, men hur gör jag det utan att äta mer mjölkprodukter eller få i mig för mycket protein?

Är du hungrig för det mesta och dessutom har ett lätt illamående så skulle det kunna tyda på att du äter för lite?

Och nej, du kan äta mejerifritt och få i dig allt fett du behöver!

Det är maten du äter som innehåller allt det fett du behöver.. ta ett ägg som exempel.. 60E% fett, grejen är snarare att du skall äta tillräckligt många för att bli mätt, du skall inte ösa på med mer majo än vad som är lagom, du skall äta tillräckligt många ägg med majo!

Grönsaker kan du i princip äta fritt utav, de äter man mer för att det är gott, ser fint ut på tallriken och för en del vitaminer och mineraler, de är i princip nästan energilösa.

• Like 3

Mitt standardsvar: kokosolja! :)

Eller lägg på ett par smörklickar på maten du äter, gott när det smälter lite. Häll på olivolja på alla grönsaker. Ta en smörklick o rulla en ostskiva runt. Löskokt ägg mosat med smör. En näve nötter med lite kokosolja.

Lite tips på hur du får i dig mer fett utan att få i dig alltför mycket mejeriprodukter. Testa ghee också :)

• Like 1

En massa bra tips.! Tack! Min mage har svårt för ägg så jag får hålla mig till 1-2 per dag. Oliver hade jag inte tänkt på och spenat är "matigare" än sallad så det får det bli mer av.

Tror att jag har ätit lite för lite också i min iver att gå ner i vikt - inte smart!

• Like 2