katta

Kolesterol igen

Recommended Posts

Varför 2,17? 1/0,45=2,222...

De har använt 2.17 här: http://homepages.slingshot.co.nz/~geoff36/LDL_mmol.htm

2.2 har jag tolkat som 2.17 avrundat. Om man sedan inverterar 2.2 får man 0.454545... vilket sedan har avrundats till 0.45.

Avrundning på avrundning alltså. Nu gör väl inte det särskilt mycket eftersom Friedewaldformeln är en grovt tillyxad modell till att börja med. Tyvärr övertolkar vissa läkare tiondelar i det framräknade LDL-värdet utan hänsyn till modellens bakgrund och brist på precision.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska titta på underligheter i mätningarna? ;)  Är inte TG=1,9 från 2013 väldigt högt om man äter strikt LCHF?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att vägra statiner. Du är ju gjord av stjärnstoft så det ska inte vara några problem, ;)

Lite nyfiken blir man på mätvärdena...var du fastande innan provet?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som ingen verkar veta är att statiner inte biter på triglycerider. Det är slentrianmässig utskrivning på allt som man uppfattar som kolesterol. Ezetrol kan ha viss effekt på triglycerider men de har visat sej kunna förorsaka plack i blodkärlen

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Höga triglycerider kan vara symptom på t ex hypotyroidism eller njursjukdom.

Här är fler förslag:

http://www.webmd.com/cholesterol-management/tc/high-triglycerides-overview

Certain medicines may also raise triglycerides. These medicines include:

In a few cases, high triglycerides also can run in families.

Några tankar: Precis som fruktos (som du antagligen undviker) så metaboliseras galaktos (finns i mjölk) i levern och blir till triglycerider. En annan sak man kan prova är att byta ut en del smör/olivolja/osv (långkedjiga fettsyror) mot kokosfett (mellanlånga fettsyror). De senare är vattenlösliga och transporteras inte med kylomikroner och bidrar därför inte till TG-värdet (är jag rätt säker på). Sedan är det ju viktigt att ha fastat rätt länge innan provet. Ryktet säger att LCHF-are bör fasta längre än andra. Mer än 24 timmar torde dock vara meningslöst.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som ingen verkar veta är att statiner inte biter på triglycerider. Det är slentrianmässig utskrivning på allt som man uppfattar som kolesterol. Ezetrol kan ha viss effekt på triglycerider men de har visat sej kunna förorsaka plack i blodkärlen

Vilken härlig ironi... det var väl exakt precis plack i blodkärlen man ville undvika...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har behandlad hypothyroidea påverkar det ändå TG? Jag lyckades halvera TG genom att sluta med Metoprolol men finns det mer lurigheter som man ska veta så att inte doktorn är tvärsäker på att man är antingen alkoholist eller godisråtta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man har behandlad hypothyroidea påverkar det ändå TG? Jag lyckades halvera TG genom att sluta med Metoprolol men finns det mer lurigheter som man ska veta så att inte doktorn är tvärsäker på att man är antingen alkoholist eller godisråtta

Hittade detta:

"The main findings were a high incidence of subclinical hypothyroidism (19.7%) in a general population. Subclinical hypothyroidism was associated with higher concentrations of triglycerides and C-reactive protein."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15272919

Min slutsats är att man sannolikt får dras med lite förhöjda TG även när hypotyroidismen behandlas, eftersom det är svårt att behandla helt perfekt.

Om man tar T3+T4 eller enbart T4 verkar inte göra någon skillnad:

http://www.sbu.se/upload/upplysningstjanst/pdf_er/kombinationsbehandling%20vid%20hypotyreos,.pdf

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att ha höjda värden av LDL när man äter strikt LCHF är helt normalt. Eftersom kroppen har byggts om till att föredra fett som basbränsle ökar LDL. Detta som svar på den ökade efterfrågan från bl a musklerna när inte glykogenet inte räcker till. Ett högt HDL är bra därför att de tar hand om det slagg som kan bli när LDL:erna har dumpat av sin last. Men ju mindre vegetabiliskt fett (förutom det mättade kokosfettet) och socker/stärkelse vi äter desto bättre form får vi på våra transportproteiner (LDL). På LCHF får man också en minskad risk för arterioskleros i och med att det vi äter inte driver på AGE (en slags karamellisering av blodsockret) som kan ge inflammationer i kärlväggen. Då behöver inte kolesterolet rycka ut som plåster på skadan och täppa till. Att minska på antalet plåster är ingen framgångsmetod att bekämpa skadebildningen. Det är som att försöka minska ohälsa genom att minska antalet läkare. Det blir säker bra statistik hos sjukhusen eftersom det är färre får vård, men det är väl ingen som tror att ohälsotalen skulle minska på det viset. Men när det gäller skador i hjärta och kärl då tror man att detta ska fungera och därför skriver man ut statiner som ska minska antalet läkare i blodet.

Mätvärdena i intervallerna för proverna är ju tagna på människor som normalt äter högkolhydratskost. Så frågan är väl vad som är normala värden på LCHF? Kanske kan vi få svar på detta via forskning från Kostfonden och NUSI? Jag håller tummarna för det.

Tyvärr är alldeles för få läkare uppdaterade om detta och vill ge sina patienter "bra" provsvar utan att förstå vad svaren egentligen har för betydelse för hälsan. De har heller inte tillgång alla, ens om de efterfrågar, studier på vilken nytta medicinerna har. Av alla genomförda studier blir nämligen bara max hälften av alla studier med negativ utgång för drogen publicerad. Detta ska jämföras med att minst 9 av 10 studier som visar en bra effekt publiceras. Det som läkaren läser i FASS är information som tillhandahålls av läkemedelsföretagen som då stödjer sig på publicerad forskning....

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra att vägra statiner. Du är ju gjord av stjärnstoft så det ska inte vara några problem, ;)

Lite nyfiken blir man på mätvärdena...var du fastande innan provet?

Ja, jag var fastande, 12 timmar. Båda gångerna. Först togs apoprov (referensvärden inom parantes):

P-apolipoprotein A1: 1,58 g/L  (1,10-2,10 g/L)

P-Apolipoprotein B: 3,16 g/L   (0,60-2,00 g/L)

P-ApoB/Apo A1 kvot: 2,00     (<0,80)

Läkaren gillade inte apo-kvoten, och ville ta ett uppdelat prov, vilket gjordes 2 veckor senare:

P-kolesterol: 12,7 mmol/L (3,9-7,8 mmol/L)

S-Triglycerider: 3,5 mmol/L   (0,45-2,6 mmol/L)

P-HDL-kolesterol: 1,2 mmol/L   (1,0-2,7 mmol/L)

S-LDL-kolesterol: 9,9 mmol/L   (2,0-5,3 mmol/L)

Två värden håller sig inom referensintervallet, Apolipoprotein A1 och P-HDL-kolesterol. Övriga värden verkar rätt så utomjordiska... ;)

Tyvärr har jag inga värden från tiden före LCHF att jämföra med, så jag har ingen aning om huruvida LCHF påverkar, eller inte.

Jag oroar mig inte ett dugg. Jag mår så mycket bättre nu än vad jag gjorde innan jag började med LCHF-käk. Jag utgår ifrån att min kropp har de kolesterolvärden den behöver. Det är nog mycket som behöver repareras efter 50 år som pastoman.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg