pois Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Jag undrar, är det någon mer än jag som får biverkningar av potatismjöl? Tar en matsked utblandat med lite ljummet vatten innan sånggående. Vaknar på nätterna med gruvlig ångest. Kan det ha med utrensning av dåliga bakterier att göra? På dagarna mår jag i princip hur bra som helst (mycket bättre än innan jag började med probiotika och resistent stärkelse), bättre än på många år faktiskt så positiv verkan har det ju. Det är bara på nätterna som det blir problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Det är väl allmänt känt att man kan få väldiga drömmar av RS. Ångest låter ju lite skumt, men kan kanske inte uteslutas. Vad jag förstått av de flesta som bloggat avtar dock drömmarna och så också kanske din ångest. Kul att du mår bättre. Jag gör det samma!!! Men ta inte potatismjöl med ljummet vatten. Ta det i iskallt vatten! Annars blir den inte resistent. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pois Posted March 2, 2015 Author Share Posted March 2, 2015 Det är rumstempererat, då löser det inte upp sig, måste vara hett för att göra det (vad jag har hört). Det märks även när jag rör om att det inte gör det. Vet man vad de livliga drömmarna beror på? Låter ju också lite som ångest. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Drömmarna kan komma sig av "bullrig" mage. Går man ut för hårt och tar för mycket från början blir magen gärna gasig - vilket kan yttra sig i orolig sömn. Starta om med 1 tsk och ta det på morgonen istället för att testa om det blir någon skillnad! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pois Posted March 2, 2015 Author Share Posted March 2, 2015 Tack! Jag är så otålig och vill ha resultat snabbt men får nog helt enkelt ge mig till tåls för att inte skada tarmarna ännu mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Glen Åkesson Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Hur länge har du ätit bra mat? Ska du läka tarmen kan du prova med rikligt med grönkål (gör smoothie med ingefära och citron, kanske lite honung om du tål det) och kolla även upp Glutamin som tillskott. Tydligen ska cellerna i tarmen tycka om Glutaminet som energikälla. Jag läste precis Martinas bok "Magstarkt" som gav en del ytterligare tips. Annars tror jag på, som det skrevs ovan, att backa tåget lite och äta lite mindre RS i början. Jag ifrågasätter ändå om ljummet vatten är bra. Potatismjölet löser sig efter några sekunders rörande i kallt vatten, prova det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Det är rumstempererat, då löser det inte upp sig, måste vara hett för att göra det (vad jag har hört). Det märks även när jag rör om att det inte gör det. Om stärkelsen i potatismjöl värms upp så är den inte resistent längre. Det är trögt i början att få den att lösa sig i kallt vatten, men gå på klumpen hårt med sked och rör kraftigt, så löser det sig plötsligt som till en dimma. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Om stärkelsen i potatismjöl värms upp så är den inte resistent längre. Det är trögt i början att få den att lösa sig i kallt vatten, men gå på klumpen hårt med sked och rör kraftigt, så löser det sig plötsligt som till en dimma. Men rumstempererat vatten är ju knappast varmare än vad vi är inombords, så jag förstår inte hur det skulle kunna vara ett problem? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Frågan är vilka tarmbakterier du göder. Är det ogynsamma rackare? Jag har sett andra spekulera i att om man har en skev tarmflora och börjar med resistent stärkelse kan gasighet, extra kryddiga odörer och andra besvär bli resultatet. Eventuellt kan man behöva "korrigera" floran för att få förväntat resultat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Men rumstempererat vatten är ju knappast varmare än vad vi är inombords, så jag förstår inte hur det skulle kunna vara ett problem? Jag skrev det för att pois använde ordet "hett". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Jag skrev det för att pois använde ordet "hett". Nja, ordet hett förekommer men beskrivningen på tillvägagångssättet innehåller inte det 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 2, 2015 Share Posted March 2, 2015 Det krävs 60-70 grader för att potatismjölet skall gelatiniseras, dvs falla samman till disakarider. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pois Posted March 4, 2015 Author Share Posted March 4, 2015 Frågan är vilka tarmbakterier du göder. Är det ogynsamma rackare? Jag har sett andra spekulera i att om man har en skev tarmflora och börjar med resistent stärkelse kan gasighet, extra kryddiga odörer och andra besvär bli resultatet. Eventuellt kan man behöva "korrigera" floran för att få förväntat resultat? Precis, har funderat på det jag med. Misstänker att jag har bakterieöverväxt i tunntarmen. Jag har nu hoppat över stärkelsen så läge och enbart siktat in mig på probiotika (2ggr/dag) samt syrade morötter 2 ggr/dag så lägger jag till RS lite senare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pois Posted March 4, 2015 Author Share Posted March 4, 2015 Om stärkelsen i potatismjöl värms upp så är den inte resistent längre. Det är trögt i början att få den att lösa sig i kallt vatten, men gå på klumpen hårt med sked och rör kraftigt, så löser det sig plötsligt som till en dimma. Hur länge har du ätit bra mat? Ska du läka tarmen kan du prova med rikligt med grönkål (gör smoothie med ingefära och citron, kanske lite honung om du tål det) och kolla även upp Glutamin som tillskott. Tydligen ska cellerna i tarmen tycka om Glutaminet som energikälla. Jag läste precis Martinas bok "Magstarkt" som gav en del ytterligare tips. Annars tror jag på, som det skrevs ovan, att backa tåget lite och äta lite mindre RS i början. Jag ifrågasätter ändå om ljummet vatten är bra. Potatismjölet löser sig efter några sekunders rörande i kallt vatten, prova det! Ja jag har läst "magstarkt", riktigt brat. Tål i princip inga grönsaker, kryddor eller örter (antar att det har mycket med tarmfloran och irriterad tarm att göra). Kan ta några grönkålschips då och då men mer klarar inte min mage (men ffa min kropp och mitt psyke) inte. Men tack för tipset! det låter gott och jag ska ta o pröva det när jag läkt magen mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Precis, har funderat på det jag med. Misstänker att jag har bakterieöverväxt i tunntarmen. Jag har nu hoppat över stärkelsen så läge och enbart siktat in mig på probiotika (2ggr/dag) samt syrade morötter 2 ggr/dag så lägger jag till RS lite senare. Komplettera gärna med lite bakterietillsatt fil (om du inte har problem med mjölkprodukter vill säga). Du kan blanda upp filen med turkisk yoghurt för att få den fetare. Syrade grönsaker är bra men var noga med att de är opastöriserade! Lycka till! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pois Posted March 4, 2015 Author Share Posted March 4, 2015 Komplettera gärna med lite bakterietillsatt fil (om du inte har problem med mjölkprodukter vill säga). Du kan blanda upp filen med turkisk yoghurt för att få den fetare. Syrade grönsaker är bra men var noga med att de är opastöriserade! Lycka till! Tål inte yoghurt och inte heller fetaost. De syrade grönsakerna gör jag själv på kravmörötter och krav-gulbetor:). Tack! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 4, 2015 Share Posted March 4, 2015 Tål inte yoghurt och inte heller fetaost. De syrade grönsakerna gör jag själv på kravmörötter och krav-gulbetor:). Tack! OK. Låter utmärkt med egna syrade grönsaker. Jag tänkte själv starta upp en sats syrad vitkål snart 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snane Posted February 3, 2020 Share Posted February 3, 2020 När kokt potatis fått kallna i kylskåpet och sedan skalas och steks, får man behålla resistent stärkelse då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted February 3, 2020 Share Posted February 3, 2020 7 timmar sedan, snane sade: När kokt potatis fått kallna i kylskåpet och sedan skalas och steks, får man behålla resistent stärkelse då? Här har du en tabell som visar hur det ser ut med resistent stärkelse. Som du ser så inte ens kokt och kall potatis ligger i topp vad gäller den resistenta stärkelsen utan det är just potatismjöl som är den stora skillnaden... https://www.google.com/url?sa=i&url=http%3A%2F%2Fwww.sunsoft.se%2F%3Fp%3D2913&psig=AOvVaw3j9SLIHTyCkV0iSQ3NQ3_p&ust=1580823997051000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJjZnbjCtecCFQAAAAAdAAAAABAI 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts