0stuxen Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej min sambo är gravid och vi äter LCHF ganska strikt.Hon mår mycket bra och så vidare men går inte upp så mycket i vikt, har iofs 10 kilos övervikt att ta av.Men hur skall man ställa sig till detta med LCHF och allt man inte får äta tex ostat lax räkor sushi (utan ris) hur mycket skall man bry sig om allt detta?Vi lchfare har ju lärt oss att sky slvs råd sedan tidigare så bör vi det under graviditet med?Tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Råden om att undvika vissa ostar och vara försiktig med sushi baseras på risken för listeria-infektion som kan tänkas skada barnet. Notera dock att detta är extremt sällsynt. Det kan potentiellt vara värre att vara rädd för all möjlig riktig mat och därför äta sämre och näringsfattigare än man kunde ha gjort. Samma sak gäller råden om tungmetaller och miljögifter i vissa fiskar. Ta för all del en titt på listan: http://www.slv.se/sv/grupp1/mat-och-naring/kostrad/gravida/ Dock tror jag även här det är en större fara att bli rädd för all fisk och därmed få i sig för lite omega 3. Det är viktigt med tillräckligt med omega 3 för barnets hjärnas utveckling. Så få inte fiskfobi, om ni inte är noga med tillskott av omega 3 istället. Sammanfattningsvis: ta dessa varningar som något att ha i åtanke, men bra näringsrik mat är viktigare än att undvika alla 1000-tals möjliga men extremt sällsynta risker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0stuxen Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Ser du någon fara med att vikten inte ökat något under närmare 20 veckor.Hon äter när hon är hungrig, och ofta äter vi även nu mera efter rätt på kvällen tex vispad grädde och bär.Hon äter mycket mat så jag skulle inte tror att det är för lite. Fisk äter vi inte jätte ofta skall försöka få in lite mera fisk, äter dock tillskott, av folat, omega3, dvitamin, och multi vitamin.Inte för att allt behövs men för att vara på säkra sidan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts