Jump to content

Frö - hur mycket näring får kroppen?


Carl August Arge
 Share

Recommended Posts

Jag äter en hel del frö. Tänker mest på bröden jag bakar och äter dagligen: frö-knäcke.

 

Frågan gäller hur mycket kroppen faktiskt tillgodogör sig de näringsämnen frön innehåller.

 

Ofta ser jag lovprisningar om alla fröns fina näringsegenskaper. Och lika ofta ser jag påståenden om att frön går hele genom magen och kommer ut presis som då de gick inn :o

 

Sista påståendet verkar logiskt - det är ju sådan planten sprider sig: djur äter planten inklusive frøn - och frön hamnar ideelt hela och livsdugliga i en fin hög ekstrementer. En win-win for både planta och djur.

 

En lösning skulle jo vara at altid krossa frön.....det är så inte det som står i recepten.....

 

En sak är säker: fröknäcke bekommer mig väl....smaken är toppen och kexen är underbar för min mage :P

 

Men hur är det med näringsupptaget???  Någon som vet?  Links til forskning?

 

(De frö som jag använder i frökexen: chia, pumpa, solros, lin och sesam)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Läs den här artikeln av PaleoMom; jag fastnade för fytinsyra-problemet som vi känner igen, som hindrar upptaget av mineraler. Hpn tycker dock att fytinsyra i sig är en bra antioxidant. Hon har referenser till artikeln.

http://www.thepaleomom.com/2012/09/the-whys-behind-the-autoimmune-protocol-nuts-and-seeds.html

 

It’s not about phytic acid (well, not much, anyway). Nuts are relatively high in phytate, which is the salt of phytic acid, i.e., it is phytic acid bound to a mineral. These minerals are not available for absorption, which is why consuming large amount of foods high in phytic acid and/or phytate is not a good idea (it leads to mineral deficiency). And it certainly means that the minerals found in nuts are not really a good rationale for eating nuts, if we can’t absorb them very well (although I should mention that your gut microflora help release the minerals for you to absorb). Consumption of excessive phytic acid/phytate may irritate the lining of the gut and contribute to a leaky gut by reducing the activity of a variety of digestive enzymes, including trypsin 1, pepsin 2, amylase and glucosidase 3. However, phytate may also be an important antioxidant and help reduce cardiovascular risk factors and risk of developing cancer when consumed in moderate quantities 4. Dose is important here. But, this is an argument to limit nut consumption, not cut nuts out of our diets completely.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skilj på frön och kärnor!

 

Kärnor har hårda skall för att överleva matsmältningen hos djur, frön sprids ofta via vind och vatten.

 

Näringsupptaget för olika mineraler varierar väldigt från någon enstaka procent upp till hälften!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

Näringsupptaget för olika mineraler varierar väldigt från någon enstaka procent upp till hälften!

 

Vad styr hur mycket? Är det individuellt (typ skadad tarm, mediciner eller liknande) eller olika beroende på fröets sammansättning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...