Jump to content

Yoghurtkvarg - bra eller dåligt?

Recommended Posts

Hej alla!

Jag är nybörjare inom LCHF och söker fortfarande efter bra rutiner. Har kört ägg på kors och tvärs till frukost och börjat bli lite småtrött på det. Även provat turkisk och grekisk yoghurt, men tycker att de smakar allt för fett. Kanske vänjer jag mig?

Ser nu att Arla hårdmarknadsför sin nya yoghurtkvarg. Hälften yoghurt, hälften kvarg. Är det ett bra frukostalternativ? Vad ska jag lägga på yoghurtkvargen alternativt servera vid sidan om för att få till en bra och mättande frukost?  

Är en välvuxen, medelålders, man som behöver gå ner lite mer än några kilon.

Tack för hjälpen!

ARLA YOGHURTKVARG NATURELL

Näringsvärde per 100g:

Energi 270kj/60 kcal, Fett 1,9g, varav mättat fett 1,1g, Kolhydrat 3,8g, varav sockerarter 3,8g, Protein 7,4g, Salt 0,1g, Kalcium 123 mg (15% av DRI)

• Like 1

Välkommen hit till forumet...du kan säkert få en del tips här  :)

Det gäller att få i sig mycket fett om man äter LCHF!  ;) ...så Youghurtkvarg kan vara OK om man hittar något som innehåller mycket fett att äta tillsammans med detta...men jag tror att det kan vara svårt att hitta något vettigt...feta laxskivor med Youghurtkvarg, kan  det vara nåt? :huh:

... annars är den ryska yoghurten tillsammans med lite bär nog ett bättre alternativ

....bäst är förstås en fettkaffe till frukost 

... om du äter LCHF för att banta och har lätt att få i dig fett de andra måltiderna...så kan du kanske också hoppa över frukosten helt?

Lycka till!

• Like 7

Här hittar du min favoritfrukost, funkar även för min särbo som också kämpar på med några överflödiga kilon.

Sakta men säkert händer det saker med både hälsan och midjemåttet :)

Den mest lättlagade och goda LCHF-frukost vi testat :)

https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/08/njutningsfylld-notfrukost/

• Like 4

Välkommen Champagneman! 

Du skriver att fet yoghurt smakar för fett. Jag tror dels att du vänjer dig, och dels att du kan prova med olika saker till yoghurten (eller vad du nu fastnar för). Jag själv började med 10% yoghurt, och nu när jag vant mig (dragit ner på kolhydraterna, kroppen landat efter omställningen till mer fett, smaklökarna justerade) så brukar jag äta creme fraiche med lite smält smör, bär, blandade nötter, pumpafrön och kokos. Ibland tar jag kiwi eller citron, och kanske några få russin. (Surt smakande saker kan vara bra om man har problem med sötsug. Och då ska man nog utesluta russin.)

Med fettsnål kvarg enbart blir det nog svårt att stå sig mätt och fokuserad under någon längre tid. Möjligen kompenseras detta lite av proteininnehållet?

Lycka till!

Ps. Ibland blir det en skvätt kallpressad ekologisk rapsolja på creme fraichen också, och oftast ingefära och lite kanel också. Gurkmeja kan det också bli. 

• Like 4

Har man varit fettskrämd länge tar det tid att lära sej att äta fett. Jag fick stoppa i mej oliver för att få i mej fettet i början.

Fräscha upp youghurten lite med finhackad färsk ingefära, så känner man inte fettsmaken. Dessutom är det ju supernyttigt. Jag brukar ha i lite gurkmeja också för att riktigt boosta immunförsvaret nu i vintertider (fast jag äter creme fraiche i stället för youghurt)

Jag brukar undvika söta smaker över huvud taget. Min favvefrulle ett tag var hälften 0,5 dl keso med 0,5 dl creme fraiche och nötter och frön för att få upp fetthalten. Till det använde jag ett gott örtsalt. 

Till frukost i dag använder jag ofta 2 mosade ägg med bregott och ett gott salt eller kryddsmör (mitt favve är nåt liknande chili och soltorkade tomater) eller ett kokt ägg med en röra av tonfisk och Kavlis ekologiska majonnäs (jag är så kinkig på majjo så det är den enda jag äter).

• Like 6