Labolina

Kokosolja/kokosfett

Recommended Posts

Hittar ingen tidigare tråd om det här så jag startar en.

Jag satt och beställde hem kokosfett från Bodystore för ett tag sedan och funderade över de olika alternativen. Vissa heter kokosolja andra kokosfett. Någon som vet vad skillnaden mellan dem är?

Jag beställde, som jag gjort de senaste åren, Biofood Kokosfett, ekologiskt. En burk på 400 g som enligt innehållsförteckningen endast innehåller ekologiskt kokosfett. Låter ju jättebra och är dessutom mycket billig, kostar bara 49 kr.

Letar man vidare finns massor med varianter som liknar den här men de kostar minst det dubbla, ibland mångdubbla.

Kan det vara nått i framställningsprocessen som skiljer, men som jag inte lyckas läsa ut av texten på burken? Var finns till exempel skillnaden mellan Biofoods 49 kronorsburk jämfört med Holistics Ekoolja 500 ml för 169 kr? (Visserligen lite olika mängd, men ändå stor prisskillnad).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra frågor. Jag har ingen större kunskap om hur olika märkens tillverkning skiljer sig åt.

Någon annan som vet varför vissa märken med endast "ekologiskt kokosfett" är mycket billigare? Finns det något särskilt att vara uppmärksam på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har det kanske med varm och kallpressad olja?
Med eller utan smak?

Varmpressar man får man ut större andel olja.
Skall man sedan även få bort smak så kostar det även mera.

Vet ej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kallpressad ska det helst vara, och ekologiskt ifrån hälsokosten, eller så kan man beställa ifrån lchfbutiken.se då får man nog högkvalitativt kokosfett!

Positivt då Kokosfett innehåller laurinsyra som finns i modersmjölken men även fungerar motverkande mot virus, svamp, bakterier och inflammatorik!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur det är just med fetterna från Bodystore vet jag inte, men det finns skillnader mellan olika tillverkare.

Jämför man t.ex. Kung Markattas ekologiska, kallpressade olja med de där silverfärgade "smörpaketen" kokosfett i mataffären så har den förra en lägre smältpunkt (~25 °C) än den andra. Dessutom är fettet i silverpaketet härdat, vilket ju inte alls är nyttigt.

Det kan alltså vara värt att kolla upp det du köper så att det är finfint hälsosam olja du får  :) .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara kallpressad olja. Akta dig för raffinerat kokosfett. Vi vill inte ha något som liknar margarin i produktionsprocessen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Hur det är just med fetterna från Bodystore vet jag inte, men det finns skillnader mellan olika tillverkare.

Jämför man t.ex. Kung Markattas ekologiska, kallpressade olja med de där silverfärgade "smörpaketen" kokosfett i mataffären så har den förra en lägre smältpunkt (~25 °C) än den andra. Dessutom är fettet i silverpaketet härdat, vilket ju inte alls är nyttigt.

Det kan alltså vara värt att kolla upp det du köper så att det är finfint hälsosam olja du får  :) .

Bodystore säljer alla möjliga olika sorter, vissa varumärken har skrivit lite mer om sina produkter, andra inte. För tillverkningen på just Biofood som jag har köpt står det 

Biofoods ekologiska luktfria kokosfett är tillverkat av torkat kokoskött, även kallat kopra. Denna variant är idealisk för tillagning av rätter där kokosens arom och smak inte är viktig. Aromen har ångats bort vid en temperatur av 100 grader C. Denna process är helt i linje med reglerna som styr produktionen av ekologisk mat.

Jag kan alldeles för lite för att förstå vad det innebär. Jag har letat på deras egen hemsida med de har ingen detaljerad produktinformation. Det är just därför jag tog upp frågan, det är inte alltid så lätt att hitta bra och begriplig information.

Bodystore har två andra sorter av kokosfett, en dyr och en billig men de skriver inget alls om tillverkningsprocessen.

Av kokosoljor finns sex varianter mellan 65 - 175 kr, alla ekologiska.

Vilken sort använder ni och varför har ni valt just den? Väljer ni kokosfett eller kokosolja?

Jag vill gärna hitta en prisvärd variant som har ett naturligt och nyttig innehåll. Jag använder det mestadels som fettillägg i kaffe/te, sällan i matlagning även om det händer.

(Det silverfärgade paketet från vanliga butiker har jag aldrig köpt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur gör man bra kokosolja?

Enl. en folder (från Holistic), som handlar om kokos, får man den bästa kokosoljan genom att skörda unga, färska kokosnötter (äldre kokosnötterr ger mer olja men av sämre kvalitet).

Och texten fortsätter:

Man öppnar dem och sparar kokosvattnet. Fruktköttet skrapas ur och kallpressas så att kokosmjölken rinner ut.

Kokosmjölken blandas med kokosvattnet och får vila i rumstemperatur varpå det genomgår en naturlig fermentering. Då separeras protein, fett och vatten från varandra. Proteinet flyter upp till ytan. Vattnet sjunker till botten, och i mitten samlas kokosoljan.

Efter fermentering skopas proteinet bort från ytan. Sedan skopar man försiktigt upp oljan som flyter på vattnet. Därefter hettar man försiktigt upp oljan så att vatten avdunstar. Kallpressad olja får ej hettas upp över 42 grader.

Ytterligare info:

Det finns många sätt att göra billig men mindre bra kokosolja. Vanligen använder man kopra som är fruktkött från äldre, torra kokosnötter.

Kopran hettas upp och blandas i en härdningsreaktor med natriumhydroxid, fosforsyra, blekjord, aktivt kol samt olika typer av lösningsmedel. Processen skapar industriella transfetter, vilket inte är nyttigt. 

Kokosolja utsätts också för deodisering, där man hettar upp det till 230 grader och ibland även tillsätter parfym i en process som kan skapa cancerframkallande ämnen.

Och mera:

Försäkra dig om att kokosoljan kommer från unga, färska, ekologiska kokosnötter, och att den är ekologisk, kallpressad, oraffinerad, oblekt, icke-parfymerad och inte är deodoriserad.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Vad är deodoriserad och varför ska den inte vara det?

Att den är deodoriserad betyder att den är smak- och luktfri.

Problemet är väl (antar jag) att processen kräver hög temperatur, medan oljan inte får hettas upp över 42 grader för att vara kallpressad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det ingen Kundkontakt på Bodystore? Mailadress eller telefonnummer? Bäst är ju att fråga dem direkt och dessutom påpeka att infot borde finnas lättare tillgängligt. :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så om jag inte vill att allt jag äter ska smaka kokos måste jag välja en dålig variant?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När kokosolja deodiseras hettas den alltså upp till 230 grader!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det då alltså meningslöst, eller tom farligt, att äta deodoriserat kokosfett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder olja som är utan smak och lukt, är den av sämre kvalitet? Tyckte inte kokossmaken passade i teet. Men jag trodde det skulle vara lika bra ändå, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Finns det ingen Kundkontakt på Bodystore? Mailadress eller telefonnummer? Bäst är ju att fråga dem direkt och dessutom påpeka att infot borde finnas lättare tillgängligt. :)

Bra idé, skickade ett meddelande till deras kundtjänst om det på en gång  :)  Återkommer om jag får svar.

Men en ny(gammal) fråga som dyker upp när jag läser era svar är hur mycket man kan lite på sådan text. Den jag köper är lukt och smakfri, men ändå står det i det jag citerade ovan att de endast värmer till 100 grader, inte 230. Utöver det jag citerade står det att den inte innehåller transfetter eller att det använts kemikalier vid framställningen, det stämmer ju inte med det namaste skriver.

Lika förvirrande som vanligt med andra ord, vad ska man tro på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att de olika märkena skiljer sig en del åt vad gäller smak. Av de kallpressade, ekologiska som alltså smakar kokos tycker jag att Holistics smakar absolut godast (jämfört med t ex Cocosa eller Kung Markatta). Men den är samtidigt väldigt dyr. Om du till exempel använder den i te och är mån om smaken så skulle jag rekommendera den.

Biofoods deodoriserade har kanske inte riktigt samma hälsoeffekter som de med smak, men den verkar samtidigt vara långt mycket bättre än silverpaketet som ju inte alls hör hemma i den här diskussionen. Upphettningen verkar ske under kobtrollerade och försiktiga former. Biofoods kokosolja använder jag till bland annat fröknäcke och annat där det inte passar med kokossmaken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Bra idé, skickade ett meddelande till deras kundtjänst om det på en gång  :)  Återkommer om jag får svar.

Jodå de svarade på mitt mail. Jag skrev att jag och många andra önskar att de skriver mer om tillverkningsprocessen på olika livsmedel så vi vet vad vi köper och gav exempel på skillnaderna i beskrivning på just kokosfettet.

"Tack för ditt mail.

Vi har skickat vidare ert önskemål till vår site ansvarig.

Vi är övertygade om att det är något som vi kan förbättra och vi kommer att undersöka möjligheten till att göra detta så snart som möjligt. 

Ha en fortsatt fin dag.

Med vänliga hälsningar,

Bibbi"

Bara att hoppas på att det dyker upp allt eftersom då  B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kokosfettet i den silvriga paketen, på vilket sätt är det dåligt? Har kroppen svårare att ta sig det fettet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Kokosfettet i den silvriga paketen, på vilket sätt är det dåligt? Har kroppen svårare att ta sig det fettet?

Nej det är för att alla nyttiga ämnen försvinner när kokosfettet processas. Då försvinner ju liksom meningen med att äta just kokosfettet =)

Du kan lika gärna äta rapsolja eller olivolja istället

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju en fruktansvärt oren produkt innehåller bland annat härdat fett.

Härdat fett citerat ifrån Anna Hallen:

Vad är härdat fett?

Hur gör man härdad vegetabilisk olja? Nu är det dags för dagens spökhistoria. Nu blir det riktigt läskigt.

Själva härdningen sker i en stor reaktor där oljan blandas med nickelspån och vätgas och sen hättas upp. Nu förändras fettmolekylerna och massor av främmande molekyler bildas. De vi mest känner till och pratar om är transfetter men även ämnen som t ex nickelsåpa bildas. För att härdningen ska fungera måste viktiga näringsämnen tas bort. De skulle annars störa processen. På detta vis blir härdat fett dubbelt riskabelt. Det innehåller konstgjorda transfetter och avsaknad av skyddande fettlösliga ämnen.

Nu har olja blivit hård men tyvärr har den en tråkig gråaktig färg, som mörk skokräm, och måste därför blekas i lut, syra och med olika blekmedel. Sen är det bara att njuta av den vita ”skokrämen” i påssåsen, i den köpta kakan, vissa bröd och i vissa flytande margariner.

Härdat fett finns i flytande Becel. Nej, jag skojar inte. (I alla fall senast jag kollade) På fullasta allvar hävdar de att deras produkt är nyttig. Bojkotta Becel. (Bojkotta alla margariner föresten.)

Omfattande forskning har visat att härdat fett är en stor del i uppkomsten av hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes, allergier och astma och ändå får härdade fetter finnas i livsmedel som används i skolor, på daghem och inom vården. Är det skillnad på industritillverkade transfettsyror och de som naturligt finns i mättat fett? Ja många, så många att de inte ens bör jämföras med varandra och tveklöst är de industritillverkade den absolut största boven av de två. Naturligt feta mejerivaror innehåller naturliga transfetter men i mycket små mängder.

Var finns det härdade fettet? Det finns i stort sett i allt som ska hålla länge och som innehåller fett: kex, färdiga kakor, påssåser, påssoppor, många glassar, blockchoklad, vissa bröd, konditoribitar, färdigmat, pommes frites, ostbågar, buljong, margariner (även vissa som säger sig vara bra för hjärtat). Detta på grund av att det inte härsknar så lätt. Har du glömt ett paket köpta kakor i skafferiet en jul och hittar dem till nästa år så kan du vanligtvis servera dem med gott samvete. Den kommer att smaka lika gott som när de var nya. (De kommer också att vara lika onyttiga som året innan). Det är bara att sätta igång och läsa på innehållsförteckningen och slänga allt som du hittar med orden ”härdat” eller ”delvis härdat”.

Kroppen vill naturligtvis använda detta fett som reserv (läs: bilring) eftersom det inte härsknar och behöver bytas ut på mycket, mycket länge. Kroppen kommer också att försöka hänga kvar vid detta fett som har så god hållbarhet och det kan därför vara lite tuffare att gå ner i vikt om du ätit och lagrat mycket av det härdade/delvis härdade fettet. Men ge inte upp, det går!

Det är nog dags att rensa frys, kyl och speciellt skafferi. Det var det första jag gjorde när jag fick denna kunskap. Det är bara att läsa på innehållsförteckningen. Producenten måste skriva ut om det finns i produkten.

Detta är något som ALLA bör undvika. Och som borde vara helt förbjudet inom skolans väggar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ska vara kallpressad olja. Akta dig för raffinerat kokosfett. Vi vill inte ha något som liknar margarin i produktionsprocessen.

Jag köpte precis Cocosa KRAV-Ekologisk Pure Coconut Oil. Låter hur fint som helst!

På baksidan står det "100% KRAV-ekologisk raffinerad kokosolja". Dessutom är den smak- och luktfri, dvs deodoriserad.

Innebär det att den har alla fel..? Det är väl fortfarande en kanonolja att ha till mat, kaffe osv?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man ska akta sej för är silverpaketen i kyldisken

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det man ska akta sej för är silverpaketen i kyldisken

Så sant så, men jag tror inte att det är sämre än margarin :P

• Gilla 2