Jump to content

Havre


Helge
 Share

Recommended Posts

Min fru och jag äter moderat LCHF, jag mer hon mindre.
 

I stort är vi överens, vi utesluter socker och vete och undviker snabba kolhydrater generellt. Men kan festa loss lite på hemmagjord glass någon gång ibland.

 

Så till frågan, är Havre tillräckligt nyttigt för att accepteras som en mindre del av den dagliga kosten. Själv är jag tveksam och undviker det, kan acceptera det som en efterrätt någon gång ibland, t.ex blåbärspaj.

Har sett väldigt lite om just produkten havre, att det är relativt snabba kolhydrater står klart, men hur är det med övrigt näringsvärde?

Link to comment
Share on other sites

100 gram havregryn innehåller: http://www.havregryn.se/?page=fakta. Stor andel kolhydrater men vad jag vet innehåller havre väldigt lite/eller inte alls gluten i alla fall. Allt beror ju på mängden och frekvensen och vad man själv mår bra av.

 

Vi man göra smulpaj blir det jättegott med mandelmjöl och ev. kokosmjöl om man vill undvika spannmål helt! Exempelvis det här receptet: http://www.lchfgourmet.se/baka-med-lchf-5/lchf-efteratter/lchf-smulpaj-med-rabarber/

Link to comment
Share on other sites

William Davis, Brödberoende/wheatbelly, säger bla att havre har en väldig påverkan på blodsockret. Det innehåller inte gluten i sig men kan vara kontaminerat av glutenmjöl i "fabrikerna". Det finns ett protein i havre som heter avenin som har liknande effekter som gliadin (en del av gluten).

 

But the problem with oats lies in their extravagant capacity to increase blood sugar. A bowl of slow-cooked, organic, stone ground oatmeal—no added sugar—can increase blood sugar in a non-diabetic to 150 mg/dl, 200 mg/dl, sometimes higher. In a pre-diabetic or diabetic, 300 mg/dl is not uncommon. One of the strategies I teach patients is to check blood sugars one hour after a meal to assess the severity of blood sugar rises; this is when I saw, time after time, extravagantly high blood sugars after oats ... followed by all the adverse effects of this phenomenon (insulin resistance, glycation of the eyes, cartilage, arteries, and LDL particles). So I tell people to consume ... small quantities, e.g., no more than ½ cup servings (cooked) in the context of a diet with limited carbs (e.g., 40-50 grams per day for most people).

 

http://www.fathead-movie.com/index.php/2011/09/21/interview-with-wheat-belly-author-dr-william-davis-part-two/

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Som med allt annat tror jag det som avgör är kvaliteten och hur behandlat det är.  :)

Grova, i princip bara tillplattade havregryn, lär vara sju resor bättre än de där snabbgröts-söndermobbade "havregrynen". 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

För min del, som troligen har en korsallergi med gräs (gräspollenallergi), måste utesluta alla sädesslag som ingår i gräs-familjen, dvs även havre.

Men om du inte har det problemet, så kanske små mängder är ok för dig?

Link to comment
Share on other sites

Råa havregryn ("uncooked rolled oats") har rätt mycket resistent stärkelse vilket är ett plus.

 

http://freetheanimal.com/2013/08/resistant-starch-content-of-foods-other-anecdote-and-miscellania.html

 

Kolhydrater i den resistenta formen bidrar inte till höjning av blodsockret, så en del råa havregryn bör kunna få plats.

Havregrynen kan också vara tillagade (t ex paj) och sedan kylda i något dygn (i kylskåp/frys). En försiktig uppljumning är ok eftersom det inte förstör den resistenta stärkelsen.

 

Undvik fiberhavregryn. Fibrerna är inte havrefibrer utan de har helt enkelt blandat i vetekli.

 

Rostade linfrön ger god smak. Nämner det nu i förbigående när vi ändå pratar om frön.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Receptet låter smarrigt. Vet du om det är nödvändigt att använda matberedare?

Det behövs inte - det gör aldrig jag. Ta bara ut smöret och tärna det en stund inte du rör ihop smulorna. Jag brukar använda degkrokarna till elvispen, sedan fördelar jag det över bären/äpplena med fingrarna. Om jag gör äppelpaj låter jag pajen gå i ugnen cirka 35 - 40 minuter på nedersta falsen på 175 grader så äpplena blir klara och lite mosiga.

Link to comment
Share on other sites

Jag saknar verkligen havregrynsgröt men kombinationen havregryn och mjölk blir på tok för hög kolhydratmässigt. Ibland unnar jag mig emellertid gröt på havrekross som jag kokar i ugnen, vi har vedspis, och sen värmer upp och äter med vispgrädde. Kommer upp i max 8,5 mml/L på det och kommer ner ganska fort om jag gör nåt fysiskt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...