qwy

Kolhydrater och viktnedgång

Recommended Posts

Har andelen kolhydrater i kosten någon betydelse för hur lätt eller svårt personer som inte är insulinresistenta har att gå ner vikt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite enkelt sagt:

 

Kolhydrater höjer blodsockret, detta triggar insulin som sänker blodsockret igen.

 

När blodsockret sjunker efter ca 30min-2h så blir du hungrig igen.

Blodsockerfall -> hunger

 

Hunger gör det svårt att gå ner i vikt

 

Nu är det i verkligheten mycket mer komplicerat... Det är mycket som påverkar ;)

 

Sen betyder inte det att man ska utesluta alla kolhydrater. Vräk på med grönsaker! :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför blir man hungrig av blodsockerfall?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kroppen strävar efter ett stabilt blodsocker.

 

Och om glukos till stora delar är den energi du använder för dina muskler så finns risk för att vissa delar av hjärnan skulle bli utan.

 

Nu är det knappast någon risk för en frisk person, för hjärnan ser till att du blir hungrig.. och till slut så står du i kakburken och gräver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Räcker inte glykogenlagren till nästa måltid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo.. annars så hade du svimmat.

 

Grejen är snarare att kroppen känner av att glykogendepåerna töms.. att de minskar och vill därför fylla på dem.. dvs du blir hungrig!

 

Sen så får man se på vad man äter, följer man tex SLVs rekomendationer och äter lite fett så består din energi mest utav glukos.

 

Då fylls det på och töms i en väldig frekvens.

 

Om fett är ditt huvudsakliga bränsle så har du energi för flera veckor, dvs en dags svält tar bara cirka 2000 Kcal av uppemot hundra tusen Kcal.

 

Vi har en rätt begränsad förmåga att lagra glukos, bara uppemot 2000 Kcal.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man hålla sig mätt om man äter en kolhydratrik kost samtidigt som man ligger på kaloriunderskott om man äter många små måltider så att glykogendepåerna inte hinner minska så mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man hålla sig mätt om man äter en kolhydratrik kost samtidigt som man ligger på kaloriunderskott om man äter många små måltider så att glykogendepåerna inte hinner minska så mycket?

 

Varför ska man välja att göra det? Låter som klassisk VV-bantning...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man om man är frisk och har en väl fungerande bränslepartionering!

 

Grejen med högkolhydratkost och kaloriunderskott är att man ofta är tvungen att äta många små måltider.

 

Men.. samtidigt är det mer optimalt att äta få måltider iomed att man då uppreglerar kroppens förmåga att leva av lagren.

 

Ju fler måltider ju lättare är det att överäta, speciellt om man slutat lita på sina hungersignaler.

 

Oså är det inte fel att fasta emellanåt, dels 16:8 och ibland 5:2, men det är mest för hälsans skull.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan man om man är frisk och har en väl fungerande bränslepartionering!

 

Grejen med högkolhydratkost och kaloriunderskott är att man ofta är tvungen att äta många små måltider.

 

Men.. samtidigt är det mer optimalt att äta få måltider iomed att man då uppreglerar kroppens förmåga att leva av lagren.

 

Ju fler måltider ju lättare är det att överäta, speciellt om man slutat lita på sina hungersignaler.

 

Oså är det inte fel att fasta emellanåt, dels 16:8 och ibland 5:2, men det är mest för hälsans skull.

Jag äter enligt tallriksmodellen och kombinerar den med 16:8, fungerar alldeles utmärkt. Känner aldrig någon panikhunger och skulle enkelt kunna fasta ännu längre. Jag skulle verkligen inte rekommendera att äta flera små mål om dagen, möjligtvis om man vill gå upp i vikt ;). Jag har för övrigt inga viktmål eller så, äter enligt 16:8 av ren bekvämlighet. Alltid avskytt frukosten och två måltider om dagen är så tidsbesparande samt att man slipper tänka på mat hela tiden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter enligt tallriksmodellen och kombinerar den med 16:8, fungerar alldeles utmärkt. Känner aldrig någon panikhunger och skulle enkelt kunna fasta ännu längre. Jag skulle verkligen inte rekommendera att äta flera små mål om dagen, möjligtvis om man vill gå upp i vikt ;). Jag har för övrigt inga viktmål eller så, äter enligt 16:8 av ren bekvämlighet. Alltid avskytt frukosten och två måltider om dagen är så tidsbesparande samt att man slipper tänka på mat hela tiden.

Det beror alldeles på hur man är. Mina blodsockerfall var HEMSKA när jag var kolhydratsdriven. Jag var tvungen att hela tiden ha ena ögat på "mat och sovklockan" för att inte reellt skada mina närstående. Monstret som tuggar sönder en kudde i snickersreklamen är bara en sommarbris mot vad jag kunde åstadkomma. Jag var alltid tvungen att ha en macka i handväskan för att inte riva pendeltågsstationen om jag missade ett byte. Bortsett från att jag ätit mej frisk och sluppit 11 mediciner är vinsten att inte balla ur så totalt guld värt!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man hålla sig mätt om man äter en kolhydratrik kost samtidigt som man ligger på kaloriunderskott om man äter många små måltider så att glykogendepåerna inte hinner minska så mycket?

 

Då hinner du väl inte bränna fett heller? Utom möjligen på natten. Och för att hålla vikten kanske du också måste räkna kalorier. Låter omständigt och bökigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ligga på kaloriunderskott över längre tid (oavsett om man småäter hela tiden) kan nog ge dåligt mentalt mående, och säkerligen sämre ork fysiskt också. Tror inte det är ett tillstånd man vill eller kan vara i någon längre tid. Gissar jag. Har själv stor tidigare erfarenhet av fasta på tallriksmodellen - utan att förstå varför drogs jag då till fetare mat som t ex fet yoghurt, ost, ägg, oliver, oljor. Nu förstår jag, nu när jag är insatt i och praktiserar LCHF. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.