Jump to content

Lchf - minnesförlust?

fruktbrallan
 Share

Recommended Posts

Jag, min mamma och min styvfar lade om Kosten för cirka 7 veckor sedan till lchf. Förutom de vanliga omställningsbesvären har vi alla mått toppen. Jag har gått ner både i vikt och klädstorlek och det har även mamma och styvfar. Igår fick min styvfar plötsligt total minnesförlust under ett träningspass och fick åka akut in till sjukhus. Prover togs men man hittade dom tur var inget allvarligt. Minnet kom tillbaka på kvällen/natten.

Han fick träffa två läkare, en på natten och en innan han blev utskriven. Vid båda tillfällena berätta han att han lagt om kosten. De gav honom olika svar. Den första var helt säker på att minnesförlusten inte hade med lchf att göra men den andra skrev en diagnos på att det berodde på kolhydratsfattig kost i samband med träning.

Min styvfar är ju livrädd att detta ska hända igen och börjar ifrågasätta om han vågar fortsätta. Detta är första gången som något fungerar för honom när det kommer till viktminskning och han behöver gå ner i vikt.

Är det någon som har en bra input om att det inte finns något sammanhang eller något annat bra och klokt jag kan förmedla så han fortsätter? Tack på förhand! :)

Den 1 jan 2010 råkade jag ut för samma sak,TGA, transitorisk global amnesi, dvs godartad övergående minnesförlust. Kördes till akuten här i Uppsala, undersöktes rutinmässigt under eftermiddagen+ skiktröntgen. Låg  kvar över natten och skrevs ut dagen därpå. Var helt klar redan på kvällen, löste korsord och mådde helt OK. Man hittade inga fel, läkaren sade att man ej kan förklara orsaken, ganska vanligt att man kan råka ut för TGA. I övrigt lugnande besked och ingen uppföljning behövs inom akutsjukvården. Har mått bra sedan dess, inga fler dylika minnesförluster. Det var väl bara en liten kortslutning!!

• Like 7

Transitorisk global amnesi. 

Definition: Akut insättande oförmåga till minnesprägling som går i regress inom 24 timmar. Benignt tillstånd.

Orsak: Okänd. Övergående störning i mediala temporalloben/hippocampus.

Utlösande orsaker: Hos yngre migrän, fysisk aktivitet, lindrigt skalltrauma utan medvetandeförlust. Hos äldre fysisk ansträngning, psykisk stress, akut smärta, nedkylning, sexuell aktivitet, cervikal manipulation.

http://www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/transitorisk-global-amnesi-overgaende-minnes/

• Like 5

Oj, jag tog för givet att åtminstone första läkaren hade ställt den diagnosen och berättat det för er. Nåväl, hoppas att han mår bra nu och att det inte händer igen. Ni får ha extra koll på honom under närmsta veckorna, jag tror inte det behövs, men för säkerhets skull. Och allmän provtagning i samband med en sådan händelse vore bra - crp, blodsocker, blodvärde, blodtryck (kanske 24 timmarsmätning), vitamin D, kolesteroler, lever- och njurvärden, etc etc. 

Efter 7 veckor med LCHF borde han hunnit ställa om, i synnerhet om han känner att han mår bra. Jag själv märkte att jag började ta för lite vätska, kanske något att vara uppmärksam på. Märkte ibland att urinet blev lite mörkare och magen något trögare än den borde. Och fick känslan av att jag började ta in för lite salt. 

• Like 3

Den 1 jan 2010 råkade jag ut för samma sak,TGA, transitorisk global amnesi, dvs godartad övergående minnesförlust. Kördes till akuten här i Uppsala, undersöktes rutinmässigt under eftermiddagen+ skiktröntgen. Låg  kvar över natten och skrevs ut dagen därpå. Var helt klar redan på kvällen, löste korsord och mådde helt OK. Man hittade inga fel, läkaren sade att man ej kan förklara orsaken, ganska vanligt att man kan råka ut för TGA. I övrigt lugnande besked och ingen uppföljning behövs inom akutsjukvården. Har mått bra sedan dess, inga fler dylika minnesförluster. Det var väl bara en liten kortslutning!!

Intressant att man kommer ihåg själva minnesförlusten så bra.

• Like 1

Pratade med styvfar idag. Tydligen hade andra doktorn först konstaterat plötslig minnesförlust men sen ändrat diagnosen helt när han förklarat att han ändrar sin kost. Skyllt allt på för lågt kolhydratintag. Känns så tråkigt att denna doktor verkligen skyller det på lchf. Jag och mamma hade precis fått honom att gilla kosten och han började själv anamma det genom att läsa på. Nu märker jag att han ör tvek till att fortsätta pga av läkarens kommentar. Måste fortsätta peppa honom att det inte var pga lchf utan Tga! :)

• Like 3

Tror inte att läkaren är dummare än andra, vi letar alltid efter mönster och om någon påtalar att denne äter väldigt lite kolhydrater så är saken grejt, det vara glukosbrist!

Och iomed att det är något tillfälligt och ofarligt så behövs det inte göra någon mer undersökning, däremot kan det vara bra att ha med i journalen, utifall det skulle komma tillbaka.

Då kan man kika på blodsockret lite nogrannare.

För vem vet, han kan vara ett medecinskt unikum?