Jump to content

Och så åt jag en tårtbit?

vebro

Recommended Posts

Hej.

Har kört igång med LCHF igen... en andra gång. Kroppen svarar inte lika bra nu som första gången, kanske för att jag inte äter lika strikt som förra gången?

Jag blir lovligt less alla dessa vattengrönsaker emellanåt så jag har även tillfört lite rotfrukter den här gången, dock inga mängder.

Jag söker och söker information om "fusk" Men kan inte hitta någon... + lite andra funderingar...

1, OM jag äter tex en tårtbit ( typ vid ett tillfälle där det är svårt att förklara varför jag inte skulle äta nån) Vad händer i kroppen? Nollställer jag allt jag gjort för hur lång tid? Hur snabbt tar man sig tillbaka till fettdriften?

2, Jag läser att många som gått på LCHF en längre tid kompletterar upp med en massa kosttillskott?. Detta får mig att fundera på huruvida detta är bra eller inte? ( Finns få dieter som fått sådan kritik som just LCHF)

3 Det här ska vara en enkel kosthållning.... Jag är beredd att ge upp när jag ser det här med ketos. ketonmätningar, osv... Ju längre man lever med LCHF desto besvärligare verkar det bli? Vad är det jag missar? Är detta inte en långvarig lösning?

• Like 1

Ja, det är besvärligt att äta LCHF jämfört med normalkost, helt enkelt för att världen är anpassad till normalkosten och vi behöver knappt laga den maten själva. Vi kan köpa halv- och helfabrikat i butiken, ibland näringsberikade och måltiden gör sig nästan själv. LCHF är också svårare att få på restaurangen därför att dessa också är anpassade till normalkost eller vegetariskt. I alla fall inte LCHF, med få undantag. LCHF:are måste oftare laga krubbet själv.

Kosttillskotten har även jag funderat på många gånger och jag ser några anledningar till att vi tycks tillskotta mer än vad som verkar vanligt:

1) LCHF:are är mer engagerade i nutrition. Kanske leder det till att man "ser om sitt hus" på ett annat sätt? Även vegitarianer och veganer tycks äta en del tillskott.

2) Det är svårt att äta den ursprungliga kostvariant som eftersträvas i LCHF. De matvaror som man kan tänkas ha ätit som jägare och samlare är svårare att få fram idag. Antagligen åt man mer grönsaker inklusive rotfrukter än vi gör idag och man åt näringsrika delar av djur som vi idag ratar. T ex inälvsmat, benmärg, brosk etc. Vi åt säkerligen också mer fisk och skaldjur, något som vi idag ibland avråds från p g a miljögifter.

Hade vi ätit mer av detta och naturen inte varit lika kontaminerad hade nog tillskottandet varit mindre.

3) Maten har blivit mindre näringsrik i det hårt drivna industriella jordbruket. Åtminstone verkar halten av vissa mineraler ha minskat enligt flera undersökningar. Det är ett skäl till tillskott som borde gälla de flesta. LCHF:are läser möjligen på mer och som sagt "ser om sitt hus".

4) D-vitamin känns självklart oavsett kosthållning för oss nordbor. Vi får inget D-vitamin från solen under vinterhalvåret.

5) Om en rubbad tarmflora är så vanlig som jag antar kan även detta vara ett skäl till tillskott eftersom bakterierna i tarmen verkar vara viktiga för näringsupptaget. Även renligheten har ett pris, ibland ett oväntat sådant...

• Like 5

Generellt sett med dieter så blir det svårare för varje gång. LCHF är inget undantag (eftersom kroppen lär sig och skyddar sina tillgångar), men effekten är högst individuell.

Hur strikt du behöver vara styrs av dina mål: snabb viktminskning eller att må bra.

Hur man reagerar på rotfrukter är också högst individuellt. Prova dig fram.

Med fusk lika dant. Vid önskad snabb viktminskning så får man begränsa fuskandet till (för mig) någon/några ggr/månad.

Är man framme vid lämplig vikt kan man tillåta sig mer. Men det är ju självklarheter.

Man ska inte gå på all Rå-propaganda som sprids av kostprofessorer och dietister. 

Att äta riktig oprocessad mat är det näringsrikaste som finns.

Att äta spannmålsprodukter där man först tar bort all näring för att sedan "berika" den med något enstaka ämne (som vi oftast inte kan tillgodogöra oss i den formen) är ingen höjdare. Det innehåller också oftast ämnen som hindrar upptag och delvis dränerar befintliga näringsämnen.

Däremot så är det ett sorgligt faktum att nästan alla jordbruksprodukter innehåller färre näringsämnen idag än för 60-70 år sedan.

Därför finns det en del LCHF'are som tar tillskott. Inte för att LCHF skulle vara en näringsfattig diet.

LCHF är en enkel kosthållning när man lärt sig grunderna. Som Tuva skriver så finns det folk som är intresserade eller med speciella problem som provar andra delar i verktygslådan. Det är individuellt.

Men att gå ned i vikt är inte alltid lätt. Andra gången blir det ofta svårare. Men för mig finns det inget som fungerar långsiktigt som LCHF.

Däremot så har jag numera testat fram ett individuellt program som fungerar för mig och det tog ett tag.

--

• Like 6

Jag vill hålla med tidigare talare att kosttillskott bara handlar om att man/jag blivit mycket mer medveten om min kropp och dess behov. Jag äter D3 och algtabletter. Innan glutenfriheten och LCHF behövde jag sannolikt mycket mer kosttillskott men då gick jag i mitt bröd-/sockerrus och var fet och nöjd och tänkte inte på näring ...

• Like 7

Jag har en del att lära ser jag. Men så är det med allt.

Jag är inte ett dugg intresserad av att väga , mäta , räkna ut än det ena och än det andra. Med "halvfacit" i hand så mår jag bättre på LCHF. Magen är lugn och fin och toalettbesöken mer normala. Inte två ggr i veckan som det var tidigare :) Och visst går jag ner... det känner jag. Däremot visar inte vågen nå fantastiska siffror men jag försöker komma ihåg att siffror inte är allt!

Förra gången föll det på enformig kost i slutändan, det blev av nån anledning mycket kött/ fisk med gräddsås, gräddsås och en gräddsås till. Jag vet egentligen inte varför jag hamnade där?

Inne på tredje veckan nu, och än har jag inte lyckats med en enda gräddsås :)

Bröd kan jag sakna,,,, vit rostad formfralla med ost och marmelad  hahhhahaa.. Jo då.. hitta ett alternativ till det.

För övrigt är inte sötsuget ett problem.

En fråga till..  erfarenhet av kokosolja nån?

Fick för mig att jag kunde ha det i kaffet om jag kände att fettet sinade i den mat jag ätit under dagen. Det ska ju också vara bra för huden torrhyad som jag är. Det verkar dock som om jag får smeta det direkt på huden i stället, för jag blir jättekonstig i halsen av det?? Har dock aldrig reagerat på vare sig nötter eller kokos ...

• Like 2

Jag äter LCHF med 5 dl olika grönsaker, fisk och kött varje dag, lever och fet fisk varje vecka, mycket lite mjölkprodukter samt D3 varje dag utom när jag solar.

För att undersöka hur vitamin- och mineralnivåerna ligger har jag använt matkalkyl.se. Jag märker att jag ligger över 100 % på allt utom möjligen på magnesium. Där brukar jag ligga på 80-90%. Jag använder Livsmedelsverkets och USDA:s livsmedel för att få med alla näringsämnen.

"Medelsvensson" ligger mycket sämre när man äter det som folk gör mest.

Om du är orolig över ditt näringsintag kan du använda Matkalkyl eller någon liknande site för att kolla upp din kost någon vecka. Om det behövs justerar du din kost. Själv upptäckte jag att kalciumet låg lågt när jag drog ner på mjölkprodukterna. Då kunde jag kolla i tabellerna på kalcium och välja några livsmedel med mycket kalcium, tex tahin.

• Like 6

Bry dig inte om detta mätande och räknande av ketoner, kolhydrater, proteiner och det ena med det tredje. Ät bra LCHF-mat och ät så att du blir "normalt" mätt. Se till att äta mycket grönsaker (jag vet inte vad du menar med vattengrönsaker), gärna även en del nötter. På det sättet får man alla vitaminer och spårämnen och liknande och du behöver inga speciella tillägg. Möjligen D-vitamin undantaget, men det har inget med LCHF att göra. Jag tycker att det är enkelheten i LCHF som är så trevlig och som gör det enkelt att fortsätta.

Jag äter någon tårtbit ibland och det tycks inte påverka mig mycket. Jag är snabbt tillbaka i vad jag tror är fettförbränning (blir inte hungrig etc). Håll det enkelt och bry dig inte om allt detta mätande och räknande som en del tycks pyssla med.

• Like 5

Jaha ja, långt norrut är det här också, så lite D-vitamin slinker ner.

Skönt och höra att ketonmätning och annat inte är ett "måste" Nörd i annat  är jag så det räcker ändå :D

Jag varken mäter eller väger något.

Äter bra mat, liberalt skulle nog många kalla det. Kanske.

De enda tillskotten jag tar är D-vitamin och fiskleverolja (Omega 3). För att jag tror det är bra och jag är inte ens en tiondel så sjuk som resten av familjen som hela tiden dras med olika infektioner (ja, de äter spannmål och annat high carb). Det kanske är placebo, men då funkar det ju!

Så, fortsätt som du gör, ät gott, fett och varierat. Skit i att mäta, räkna och väga, såvida du inte vill det av någon anledning!

• Like 2

I förlängningen av mitt resonemang ovan vill jag tillägga att jag tror att de flesta av oss (utom de mest metabolt skadade) har både nytta och glädje av att variera de olika fördelningarna av macronutrienter. Alltså inte fastna i strikt LCHF utan blanda korten lite då och då med rotfrukter, bär och frukt för att hålla kroppen på tårna.  :)

T.ex. genom att njuta i fulla drag av färsk fukt och bär de där sketna månaderna på året de dyker upp, nyplockade och ljuvliga. 

Det i kombination med någon form av periodisk fasta och motion. Då jäklar ska ni få se på friska människor.

Tror jag då.   :P

• Like 5

Jag är inne på samma - iom att man hänger här blir man mer medveten, lär sig mer, blir mer nyfiken och rätt vad det är står man med en ketonmätare i handen... Men något måste är det inte....men ju mer besvärlig kropp man har att släppa ifrån sig vikt ju mer undrar man ju vad man behöver skruva på...men skruva på måfå är sällan framgångsrikt. Då är det kul (när man är lagd åt det hållet) att ha någonting att mäta...

I början la jag in en veckas "normalmat" i matkalkyl och jämförde med en veckas LCHF och se - den där "balanserade" kosten a la tallriksmodell var minsann inte så fullgod när det gäller vissa mineraler och vitaminer heller...men då brydde man sig inte eller var lyckligt ovetande....(och då lagade jag också all mat själv och använde i stort sett inga processade råvaror.)

i just matkalkyl finns en lista med de mest näringstäta livsmedlen och vad står först? Nutrilett näringersättning följd av en massa tjofs som bara vinner på grund av att det innehåller tillsatta ("berikade" - observera ordvalet!) vitaminer och mineraler...och det är klart, tar man bort dessa så brister det alltid någonstans...men det är oavsett LCHF eller annan kosthållning. ''

Håll ut! Ju mer du lär dig ju lättare blir det, faktiskt också. 

• Like 1

Vattengrönsaker = tomat, gurka, paprika, sallader,,, Alla de grönsaker som går snabbt att göra nåt av :) Jag vill tugga min mat :D Hur jag nu kan säga så för i ris, pasta och potatis är det inte mycket tuggmotstånd :D

Men nu har jag hittat en massa roliga recept som inte tar nån tid alls. Jag är väl en liten stresspåse... allt ska gå så snabbt. Men jag ska nog få ordning på det här ska ni se :D

• Like 1

vebro. Det låter som att du är på god väg mot ett för dig hållbart förhållningssätt. Man kan läsa om andras sätt för att få inspiration men, de är också unika och kanske inte alls lika dig i sina behov. Fortsätt att experimentera med vad du klarar och inte. Du känner ju uppenbarligen vad du mår bra av och inte. Konstigare än så behöver det inte vara för dig, och det låter toppen tycker jag. 

Jag äter ganska mycket kosttillskott just nu men det beror på att jag aldrig riktigt tidigare fyllt upp depåerna efter låååång tids mycket kaloririk kost utan näring. Barnafödande och stress med heltidsarbete, husbygge, ingen egentid för träning mm gjorde att jag var inne i väggen och vände. Alla jag pratade med var lika trötta och mådde lika dåligt. Det var inte förrän jag kom in på LCHF 2008 som jag förstod att det inte var normalt att må som jag hade gjort. Jag fick omvärdera min syn på välmående och har sedan dess med terapi för mitt sockerberoende, periodisk fasta och tillskott uppgraderat den synen igen. Tänk att det går att må såhär bra i den mörkaste av höstar :)

Likväl som jag var tvungen att komma till rätta med mitt sockerberoende har jag också accepterat att med den metabola störning jag ådragit mig, kommer jag aldrig att kunna äta "som alla andra" igen. Nu när jag har hittat min egen väg är jag trygg i att jag nu endast äter för min egen skull alltid. Jag kan idag inte se någon situation där jag blir "tvungen" att äta något jag inte vill/kan. Jag jobbar inte i en organisation som skickar iväg mig på uppdrag med "all inclusive"-upplägg! Varför skulle jag inte kunna förklara varför jag avstår att äta t ex en tårtbit? 100 % förstår att en nötallergiker får det jättejobbigt om de äter nötter. 99,9 % förstår att jag får det jättejobbigt om jag äter det jag inte klarar av att hantera. Den lilla andel som inte begriper, tja den får helt enkelt övertyga mig om varför jag skulle vara tvungen, och hittills har ingen lyckats. Det är för mig bättre att den andre är sur än att jag får ett helvete med mitt sockertroll tills dess att det lugnar sig, vilket kan ta tid.

• Like 6