Jump to content

Cancerfonden säger att man inte kan svälta cancer

Bengt Nilsson

Recommended Posts

Tack för ditt mejl angående mat vid cancersjukdom.

Vi har mottagit dina synpunkter men alla kroppens olika celltyper använder sockerarter i sin ämnesomsättning. Cancerceller delar sig oftast snabbt och behöver således mer näring än andra normala celler. Tyvärr kan man inte ”svälta ut” cancerceller genom att undvika socker i sin kost. Kroppen producerar i sådana fall egna sockerarter av muskulaturen i kroppen. Hos cancerpatienter som har svårt att äta och dricka visar det sig bland annat genom att muskelmassan minskar kraftigt och personen blir svag och undernärd.

Med vänlig hälsning

Cancerfondens informations- och stödlinje

Läs vidare här: Cancerfonden svarar Bengt!

• Like 1

Det finns en hel del forskning som visar att tumörerna växer långsammare. Kombinerat med annan behandling kan det betyda skillnaden mellan liv och död.

Den viktigaste effekten av ketogen kost verkar dock vara att den gör friska celler mer motståndskraftiga mot cellgifter och strålning, medan cancercellerna blir känsligare. Låter som ett vinnande koncept i mina öron!

Allra allra bäst är ändå att motverka att cancer överhuvudtaget uppstår. Även där verkar socker spela stor roll.

• Like 7

Prexis som anna är inne på, svält är kanske inte någon kur mot cancer, däremot har fasta visat sig ha gynnsam påverkan på apoptopis och läkning.

Sen så skall man förstå hur cancer reagerar på kolhydratrestriktion.. cancer har hela sin evolution i en enskild kropp och anpassad till den miljön, förändras miljön så försämras livsmiljön för den cancern.

Sen så tar cancern sitt glukos från blodet hur som helst, man har i princip konstant blodsocker.. däremot är det himla dumt att förse den med extra högt blodsocker.

För många cancerceller är beroende utav GLUT4 för sin försörjning.. så de är beroende av högt insulin.

Andra cancerformer är värre de har en överrepresentation av GLUT1.

• Like 3

Ann Fernholm har ju ett kapitel om cancer i ett sötare blod dom berör blodsocker. (Kommer inte ihåg exakt och är inte hemma och kan kolla).

Hon skriver väl också om de undersökningar av urbefolkningar som gjordes i början av 1900-talet att innan de blev exponerade för socker och vete? Så fanns i princip inte diabetes, fetma eller cancer.

Rätta mig gärna om jag minns fel.

Ett exempel från hennes hemsida som säger en del:

http://ettsotareblod.se/kolhydratrik-foda-och-diabetes-ger-samre-prognos-vid-cancer/

http://ettsotareblod.se/hoga-blodsocker-aterigen-kopplat-till-okad-risk-for-cancer/

• Like 1

Jo jag skrev typ "tror inte vi behöver vara oroliga för att ketoner skulle vara ett gift för hjärnan" och skickade en lista med referenser som visar att hans påstående inte stämmer. 

Då svarade han (vi kan kalla honom för Professor Thomas Helleday):

"Biologi är komplext och jag tror inte på det du föreslår. Vet inte heller någon annan som skulle kunna göra det.", slut citat. 

• Like 1

Jo jag skrev typ "tror inte vi behöver vara oroliga för att ketoner skulle vara ett gift för hjärnan" och skickade en lista med referenser som visar att hans påstående inte stämmer. 

Då svarade han (vi kan kalla honom för Professor Thomas Helleday):

"Biologi är komplext och jag tror inte på det du föreslår. Vet inte heller någon annan som skulle kunna göra det.", slut citat.

Synd. Det är ju inte fråga om att tro, utan att forska i vad som är sant. Men det är klart de kommer att stödja förslag de tror på.

• Like 1

Tror inte vi behöver fundera speciellt mycket på varför han inte var imponerad av dina idéer Biochemist:

Från http://www.wallenberg.com/KAW/forskning/en-gemensam-akilleshal-tumorer

"Målet är en molekyl för kliniska prövningar

Tanken har visat sig riktig. Ämnen som hämmar nukleotidhydrolas stoppar cancercellers tillväxt i både cellodlingar och i musmodeller. Nu är Thomas Helledays mål att inom loppet av två år få fram en substans som också är stabil i människokroppen och som kan testas i kliniska prövningar. För detta projekt har Thomas Helleday och hans kollegor fått 14,2 miljoner kronor från Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Bland hans medarbetare i projektet finns några av Sveriges vassaste läkemedelsutvecklare. Tillsammans tror Thomas Helleday att de kommer nå framgång:

– Det är jag övertygad om, säger han och ler."

• Like 3

Orsaken till att jag kontaktade just honom är trots allt att han verkar kompetent på det han gör. Hans angreppssätt via genetik bygger på samma princip som det metabola konceptet.

Flera läkare jag pratat med vet inte ens om att kolhydrater omvandlas till socker i magen. Då är det liksom inte ens lönt att fortsätta diskussionen. Det gäller förvisso mest äldre läkare. Men det är ju oftast de som är överläkare eller chefer för forskningsmedlen de tar emot.

• Like 1

Tack för ditt mejl angående mat vid cancersjukdom.
Vi har mottagit dina synpunkter men alla kroppens olika celltyper använder sockerarter i sin ämnesomsättning. Cancerceller delar sig oftast snabbt och behöver således mer näring än andra normala celler. Tyvärr kan man inte ”svälta ut” cancerceller genom att undvika socker i sin kost. Kroppen producerar i sådana fall egna sockerarter av muskulaturen i kroppen. Hos cancerpatienter som har svårt att äta och dricka visar det sig bland annat genom att muskelmassan minskar kraftigt och personen blir svag och undernärd.
Med vänlig hälsning
Cancerfondens informations- och stödlinje

Läs vidare här: Cancerfonden svarar Bengt!

Aa justeja.. och det illamåendet, aptitförlusten, muskelförtvining har ju ingenting med själv behandlingen med cellgifter och strålning att göra? Enbart cancern va? Herregud alltså..

• Like 2

Intressant att man vid ketogen kost just sett att stimuli för kakexi minskar.

Tror inte forskning i Sverige på ketogen kost inom cancer kommer gå framåt snarare är det nog USA och Tyskland som kommer ta detta framåt. Redan i dag rekommenderas det vid behandling;

http://www.uni-wuerzburg.de/sonstiges/meldungen/single/artikel/wenig-kohl/

http://www.keto-bei-krebs.de/

• Like 3