Ssus Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Hej! Finns det någon här som har erfarenhet att att ändra kostvanor för barn med epilepsi? Vill inte börja medicinera min 10-åring )= Jag kan tänka mig att lägga om kosten helt och vi äter i grunden redan väldigt hälsosamt så att få med min dotter tror jag kan lyckas. Men det skulle vara underbart att komma i kontakt med någon i liknande sits, eller om någon vill ge råd vad man ska tänka på när det gäller barn. Jag skulle till exempel vilja behålla fullkorn, bakar eget bröd på havre, dinkel, nötter och frön. Om hon kan äta det i stället för vanligt bröd vore det bra. Alltså inte bli helt strikt (inte ännu i alla fall) utan mjukstarta. Tillsatt socker tar vi bort direkt, det har vi redan börjat med. Hon är vegetarian, men äter mycket fisk och ägg, så det känns som det fungerar. Jag ska ha ett telefonmöte med barnneurolog nästa vecka, vill få ett intyg så att hon kan få mat utan kolhydrater i skolan. Någon som har erfarenhet av detta? Är baljväxter ok? Hon älskar till ex kikärtor.. ALLA råd, tips tankar, erfarenheter välkomnas. Vill så gärna försöka få henne må bra utan att medicinera! Tack!!/Sus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Glöm det om du tänkt dig kost mot epilepsi! Det är ännu striktare än vad hard core bantare äter. Om man säger som så, optimal ketos för viktnedgång brukar ligga inom 1,5-3 i blodketoner.. för behandling mot epilepsi säger man att ketonhalten skall ligga på 4 som lägsta värde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Här kan du läsa mer. Tyvärr inte på svenska. Vet inte om länken fungerar. http://charliefoundation.org/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jessirene Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Det jag har läst så är man väldigt noga och doserar även proteinet på grammet när. Säkert bättre än medicin, men glöm allt spannmål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts