Popular Post Syster Posted March 6, 2015 Popular Post Share Posted March 6, 2015 Så här säger läkaren Jenny Reimers om vår kost idag. - Ät lever istället för frukt och grönsaker. Fröer, bönor, groddar och nötter är inte heller meningen att vi ska äta, då det är växternas fortplantningsorgan. http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/expert-nej-till-frukt-och-gront Jenny Reimers har gett ut en bok som heter Naturlig föda - naturligtvis. 11 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Johanna07 Posted March 6, 2015 Popular Post Share Posted March 6, 2015 Lever har inte alla vitamineraler, man behöver komplettera med grönsaker. Och varför välja mellan dessa? Ät båda, de kompletterar varandra! Ibland undrar jag om läkare har provat använda vanliga kostprogram? 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Istället för söt frukt möjligtvis. Grönsaker tillhör det bästa man kan äta och det finns ingen anledning att välja bort dem. Jag ser framför mig "leverkorgar" i landets alla kontorslandskap. Den snikiga kollegan kommer att sno åt sig gåsleverpastejen (istället för som nu ta alla bananerna). 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Det fanns en tid före fruktkorgarnas tid. På den tiden kunde människan tänka själv och behövde inte matas med en massa trams. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jag har sett den där artikeln men det är väldigt "offensiv" rubriksättning av tidningen. Läkaren menar väl att om man väljer att äta ickeekologiskt frukt och grönt kan man lika gärna låta bli. Så så klart sticker hon ut hakan lite själv. Kan väl vara bra att provocera lite för att få folk att tänka till. 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted March 7, 2015 Popular Post Share Posted March 7, 2015 Vad härligt att få se legendaren Jenny Reimers och att hon fortfarande är i full gång och inte skräder orden Här kan man ladda ner ett av hennes episka alster (Födan vi är anpassade till) http://forum.kostdoktorn.se/index.php?app=core&module=attach§ion=attach&attach_id=80 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jag läste alldeles nyligen en artikel att om det var något man skulle välja ekologiskt så är det kött (framför grönsaker). Försöker komma ihåg varför, men jag tror gifter ansamlas lättare i kött/fisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Lever och äggula är ju väldigt näringstäta, de innehåller massor med näringsämnen men inte alla. Så även om man äter massor med lever och ägg så kommer man fortfarande missa vissa saker kroppen behöver. Dessa näringsämnen finns ofta i grönsaker (samt nötter/frön). Så om det är en tävling i vilka matvaror innehåller mest näringsämnen så vinner lever och ägg, men det hjälper ju inte om de inte innehåller ALLT. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Lever och äggula är ju väldigt näringstäta, de innehåller massor med näringsämnen men inte alla. Så även om man äter massor med lever och ägg så kommer man fortfarande missa vissa saker kroppen behöver. Dessa näringsämnen finns ofta i grönsaker (samt nötter/frön). Så om det är en tävling i vilka matvaror innehåller mest näringsämnen så vinner lever och ägg, men det hjälper ju inte om de inte innehåller ALLT. Jag läste alldeles nyligen en artikel att om det var något man skulle välja ekologiskt så är det kött (framför grönsaker). Försöker komma ihåg varför, men jag tror gifter ansamlas lättare i kött/fisk. Jag blev glad nyligen när jag upptäckte att Ica här har börjat ta in ekologiska kycklingdelar. Men tyvärr är det så jäkla dyrt att jag faktiskt inte har råd att köpa det mer än någon enstaka gång. Det är svårt att få ihop det här med att dels äta en kost baserad på kött och fisk varje dag och samtidigt köpa eko. Ur det perspektivet har vegetarianer och veganer en otroligt mkt smartare kost. Samtidigt är det svårt att äta industriköttet när man vet vad det innehåller. Så inte lätt att få till det här tycker jag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jag blev glad nyligen när jag upptäckte att Ica här har börjat ta in ekologiska kycklingdelar. Men tyvärr är det så jäkla dyrt att jag faktiskt inte har råd att köpa det mer än någon enstaka gång. Det är svårt att få ihop det här med att dels äta en kost baserad på kött och fisk varje dag och samtidigt köpa eko. Ur det perspektivet har vegetarianer och veganer en otroligt mkt smartare kost. Samtidigt är det svårt att äta industriköttet när man vet vad det innehåller. Så inte lätt att få till det här tycker jag. Ah nu minns jag! Det var en amerikansk artikeln där fda erkänner att 70% av kycklingköttet i USA har arsenik i sig. De matar dem med foder som innehåller arsenik. Av allt kött är jag mest tveksam till kyckling pga uppfödningen. Annars tror jag svensk nöt och lamm är bra. Även lamm från vissa andra ställen. Äter inte fläsk eller kyckling om den inte är ekologisk, men jag tror svenskt kött överlag håller bättre kvalitet än billigt amerikanskt kött. Skulle heller inte äta danskt fläsk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jag tror rådet att välja ekologiskt kött över ekologiska grönsaker gäller speciellt i USA. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Ah nu minns jag! Det var en amerikansk artikeln där fda erkänner att 70% av kycklingköttet i USA har arsenik i sig. De matar dem med foder som innehåller arsenik. Av allt kött är jag mest tveksam till kyckling pga uppfödningen. Annars tror jag svensk nöt och lamm är bra. Även lamm från vissa andra ställen. Äter inte fläsk eller kyckling om den inte är ekologisk, men jag tror svenskt kött överlag håller bättre kvalitet än billigt amerikanskt kött. Skulle heller inte äta danskt fläsk. Nä danskt kött vågar jag inte äta efter alla larm om smitta och plågsam djurhållning. Men köper kronkyckling eller lokalproducerad kyckling och då och då en fin ekologisk. Det är lite förvirrande också nu att råden ofta är att vi ska äta mer fläsk och kyckling pga miljön, samtidigt som det är dessa som man hör mest oroande saker om när det gäller produktionen. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Ja, kyckling anses ju ofta mer hälsosamt pga att det inte är rött kött, men jag håller inte med. Köttet smakar inte bra och benen är så svaga att man kan bryta sönder dom lätt för hand. Köttet lossnar också för lätt från benen på ett konstigt sätt. Det är någonting skumt med kyckling, i min mening. Tror svenskt griskött är bättre men är lite osäker på det. Men fläsk är bra för att få i sig vitamin B1 så jag brukade köpa ekologisk bacon. Här i Italien blir det istället mycket prosciutto. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Ja, kyckling anses ju ofta mer hälsosamt pga att det inte är rött kött, men jag håller inte med. Köttet smakar inte bra och benen är så svaga att man kan bryta sönder dom lätt för hand. Köttet lossnar också för lätt från benen på ett konstigt sätt. Det är någonting skumt med kyckling, i min mening. Tror svenskt griskött är bättre men är lite osäker på det. Men fläsk är bra för att få i sig vitamin B1 så jag brukade köpa ekologisk bacon. Här i Italien blir det istället mycket prosciutto Aha, inte tänkt på B1 Ja ekobacon är det bra att man ganska lätt kan köpa. Sidfläsk som är eko svårare. italienskt låter finfint! Håller verkligen med om kyckling, det märks speciellt på den hela grillade. När man ändå snackar om olika länders kött, hittade naturkött från jag tror det var Brasilien, till bra pris. Köpte inte eftersom jag är tveksam till importerat, men det stod uppfödd på gräsmark på paketet. Kan det vara bra tro? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Aha, inte tänkt på B1 Ja ekobacon är det bra att man ganska lätt kan köpa. Sidfläsk som är eko svårare. italienskt låter finfint! Håller verkligen med om kyckling, det märks speciellt på den hela grillade. När man ändå snackar om olika länders kött, hittade naturkött från jag tror det var Brasilien, till bra pris. Köpte inte eftersom jag är tveksam till importerat, men det stod uppfödd på gräsmark på paketet. Kan det vara bra tro? Det brasilianska naturbetesköttet är det något lurt med! Jag har inte på fötterna i frågan, egentligen, men jag tycker att det luktar och beter sig annorlunda än allt gräsbetat kött jag tillrett och ätit. Jag tror att det är bluffar där. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Det brasilianska naturbetesköttet är det något lurt med! Jag har inte på fötterna i frågan, egentligen, men jag tycker att det luktar och beter sig annorlunda än allt gräsbetat kött jag tillrett och ätit. Jag tror att det är bluffar där. Bra att veta och lite det jag anade. Mins att jag köpte en sån där vacumförpackad lammstek naturbetes för länge sedan och den var liksom konstig i konsistensen och inte så god. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jag har köpt det en gången, det luktade och smakade förfärligt. Påminner mig om att en av orsakerna till att jag är försiktig med fläsk är också att det ofta smakat dåligt, men det kan ha varit danskt fläsk. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Tycker också odlad lax smakat lite konstigt. Eko laxen smakar bättre. Men jag tror man kan köpa pinklax billigt på tex Willys. Den är vild. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Tycker också odlad lax smakat lite konstigt. Eko laxen smakar bättre. Men jag tror man kan köpa pinklax billigt på tex Willys. Den är vild. Ja pinklax brukar jag köpa den är god och har mer tuggmotstånd. Sillfile från Nordsjön är den fisk jag köper mest annars, den är iallafall miljömärkt (hemköps). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Ja, det är lite samma som med kycklingen (angående laxen). Inget tuggmotstånd, den håller inte ihop i köttet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Ja, det är lite samma som med kycklingen (angående laxen). Inget tuggmotstånd, den håller inte ihop i köttet. Men varför är då nötköttet bättre i sverige tex? Industri som industri tänker jag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Vi har striktare djurlagar, använder väldigt lite antibiotika. Vi har regler om att kor måste gå ute viss del av året etc. Googla feedlots så ser du skillnaden. Jag tror inte vi har arsenik i fodret vi ger till kycklingar etc. I Sverige får man inte placera grisar på det sättet man gör i Danmark tex. Den osunda djurhållningen gör att djuren blir sjuka och att man måste använda mer antibiotika och de utvecklar resistens. Dålig cykel. Detta kan vi tacka Astrid Lindgren för 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jag trodde att svenskt griskött, ickeekologiskt är skitmat och brukar undvika det. Men du menar att det är ganska ok det också då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jag trodde att svenskt griskött, ickeekologiskt är skitmat och brukar undvika det. Men du menar att det är ganska ok det också då? Kan vara ok, jag kan för lite om just den uppfödningen. Vet att jag brukade bli bjuden på fläskfilé ofta hos mina föräldrar som inte smakar bra, men jag tror den var dansk. Har man inte råd med ekologiskt kött så tror jag svenskt kött är en bra kompromiss. Nöt och lamm troligtvis bättre än gris och kyckling. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Djuruppfödning i USA verkar vara ett kapitel för sig, och det är där man har gjort undersökningar som (svagt epidemiologiska?) kopplar kött till cancer. Hmm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Vi har striktare djurlagar, använder väldigt lite antibiotika. Vi har regler om att kor måste gå ute viss del av året etc. Googla feedlots så ser du skillnaden. Jag tror inte vi har arsenik i fodret vi ger till kycklingar etc. I Sverige får man inte placera grisar på det sättet man gör i Danmark tex. Den osunda djurhållningen gör att djuren blir sjuka och att man måste använda mer antibiotika och de utvecklar resistens. Dålig cykel. Detta kan vi tacka Astrid Lindgren för Tyvärr verkar svensk grisuppfödning vilja gå i Danmarks spår. Nu testas fixering av suggorna i Sverige. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Tyvärr verkar svensk grisuppfödning vilja gå i Danmarks spår. Nu testas fixering av suggorna i Sverige.Astrid vänder sig i sin grav! Så då skulle jag äta oekologisk svenskt nöt och lamm, men ekologisk gris och kyckling, om det går ekonomiskt. Annat alternativ är att köpa köttlådor direkt från bra bönder. Det blir inte super billigt men billigare än i affären. Jag har beställt både från gröna gårdar och Gårdssällskapet. De sistnämnda har både nöt och fläsklådor, och man får med korv, bacon, sidfläsk och falukorv. Minfarm.se ska lansera i Stockholm till våren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Enligt inslaget i Rapport så ville grisuppfödarna fixera suggorna, eftersom de annars ligger ihjäl ganska många kultingar. Det kan jag faktiskt förstå, det måste vara obehagligt med mer eller mindre mosade griskultingar. Det borde gå att lösa på annat sätt än fixering. Dessutom sades det att suggorna får alldeles för många kultingar, fler än vad de har spenar. Själva äter vi inte så mycket griskött, men en del blir det, och ekologisk har jag knappt sett, förutom julskinkan som jag beställde, och den var (svin)dyr (men mycket god). Kyckling har vi i stort sett slutat med, dottern har ankor som förmerar sig raskt. Hon har höns också, men de är synnerligen oproduktiva. Vildsvinsfärs använder vi en hel del, det blir så goda pannbiffar. Den kommer antagligen från vildsvin i hägn, men smakar så otroligt mycket bättre än vanlig fläskfärs. Det tycker katterna också. Jag köpte fläskfärs fär att bjuda dem, men det ratades i stort sett. Vildsvinsfärsen däremot är populär, men lite för dyr för att gå som kattmat i någon större utsträckning. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Jovisst, de säger det. Försöken nu i Sverige är fem dagars fixering, i Danmark praktiseras det rutinmässigt och kan röra sig om flera veckor. Det blir väldigt stor del av livet för en sugga, som ju får kultingar flera gånger om året i Danmark iaf (hur ofta i Sverige vet jag inte). I Danmark slås de övertaliga griskultingarna ihjäl mot golvet av grisbonden, vilket var uppe och snurrade i media för någon vecka sedan. Jag undrar hur det blir med ihjälluggna kultingar om grisarna får ordentligt med strö och utrymme. Jag vet inte, men anar att det kunde bli bättre. I Sverige finns regler om att alla grisar ska ha strö men i praktiken är det ströt ofta en droppe i havet, typ en knippa. Det är inte mycket till bökmaterial för en gris. Inser att det här är mycket fakta utan källa, en del om Danmarks grisuppfödning kommer från "matens pris", det om ihjälslagna grisar hörde jag om på ekot, likaså fem dagars fixeringsförsök, och det om ströet kommer också från "matens pris". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Egentligen äter jag kyckling mest för att variera och samtidigt för att jag trots allt lite oroat mig för att "för mycket" rött kött kanske ändå kan vara dåligt för hälsan. Vad anser ni om den aspekten av saken, med tanke på diskussionen här? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Egentligen äter jag kyckling mest för att variera och samtidigt för att jag trots allt lite oroat mig för att "för mycket" rött kött kanske ändå kan vara dåligt för hälsan. Vad anser ni om den aspekten av saken, med tanke på diskussionen här? Tror inte på det alls. Dels tycker jag studierna verkar vara mycket tveksamma, samt man har bara sett detta samband i USA. Liknande studier i Europa och Asien visar att de som äter rött kött är friskare, vad jag minns. Tycker också det skulle vara konstigt om vi blev sjuka av en sån basal del av vår föda under hela vår evolution. Jag är mycket, mycket mer tveksam vad det gäller kyckling än tex rött kött som nöt och lamm. Men det är baserat på hur det smakar, konsistensen och hur kroppen verkar reagera. Jag tror ekologiskt kyckling är ok. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Jag kan tänka mig att det är tillsatsämnena i "charkuterier" som ställer till det i de studier som visar att "rött kött och charkuterier" finns i samband med ohälsa.Överlag verkar väldigt många koststudier väldigt märkliga, ett tag läste jag mycket men sedan blev jag så frustrerad... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Tittar man på djurhållningen i USA tex är det inte konstigt att vi ser hälsoeffekter av det. Eller danskt fläsk. All antibiotika som används, eller arsenik i djurfoder. Eller som ostgoten skriver, alla problem med processerade produkter. Min erfarenhet från min sjukdom är att kött som nöt och lamm är föda som irriterar kroppen väldigt lite, men som ger mycket näring, speciellt om vi lägger till benbuljong och inälvsmat. Tror gris och kyckling också kan vara bra, men lite varning för hur dessa djur föds upp idag. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Man kan ju fundera, om det nu är så att kycklingen i USA innehåller halter av arsenik. Arsenik är ett mycket starkt cancerframkallande ämne, hur har detta påverkat studier. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Reimers uttalande har tydligen både risats och rosats Här är en liten uppföljande artikel från gårdagen . . . http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/kottfragan-engagerar 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Så här säger läkaren Jenny Reimers om vår kost idag. - Ät lever istället för frukt och grönsaker. Fröer, bönor, groddar och nötter är inte heller meningen att vi ska äta, då det är växternas fortplantningsorgan. http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/expert-nej-till-frukt-och-gront Jenny Reimers har gett ut en bok som heter Naturlig föda - naturligtvis. Hm. Hon glömmer att inuiterna äter sällevern RÅ för att få i sig c-vitaminen. Jag äter hellre vitkål, jag. Jag tror faktiskt ingen vill äta som inuiter - utom möjligen inutierna själva. Det är en hel del som vi skulle uppleva väldigt, väldigt oaptitligt. Som t.ex. att skära skivor av en rå, fortfarande varm, sällever och äta den. Det blir som vanligt fel när man bara tittar på macronutrienter eller glömmer att titta holistiskt på kosthållningen. Valfett innehåller t.ex. en del glykogenlager och kolhydratsinnehållet ligger på mellan 10-30% nyfångat. Inte samma sak som smörklicken på steken. Vi kan lära oss massor av naturfolkens dieter men jag måste erkänna att jag blir lite less på idealiseringen av inuiternas kosthållning. Vi pratar faktiskt inte om fria kostval här, de knallar inte omkring i Edens lustgård direkt. Vi pratar om en liten befolkningsspillra i av jordens i särklass mest extrema omgivningar. För övrigt håller jag med, Vi är inte sparvar som ska äta spannmål. Vi ska äta riktig mat, så giftfri som möjlig, av så glada djur vi kan åstadkomma. Vi ska helst äta med människor vi tycker om, så ofta vi kan, och det ska skrattas när vi äter. Hugade spekulanter må även sjunga en trudelutt. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Reimers uttalande har tydligen både risats och rosats Här är en liten uppföljande artikel från gårdagen . . . http://www.allehanda.se/allmant/angermanland/kottfragan-engagerar Det är bra med en debatt men ibland hörs röster som vill tysta densamma. Jag reagerade svårt på detta ur artikeln: I ett mejl från en onkologläkare ifrågasätts publiceringen för att den bidrar till förvirring. All världens riktiga experter, det vill säga de som forskar inom nutrition, uppges vara eniga om att vi ska äta mer frukt, grönt och hela gryn och mindre animalier. För mig är detta inte ljusets röster 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts