ingenjören

Påverkar överätande hälsan?

Recommended Posts

Hej alla kloka människor!

 

Jag har under en längre period, skulle tippa på närmare ett år, följt kostdoktorn.se och lärt mig mer och mer om vad som är den rätta kosten att äta. Liksom jag har ätit enligt LCHF, men där jag vid enstaka tillfällen äter så kallade onyttigheter (i form av goda bakverk m.m.). Nu skriver jag mitt första inlägg i forumet och hoppas få svar på en fråga som jag funderat över.

 

Det jag undrar över är om ett överätande, följandes LCHF, påverkar hälsan? Vad jag förstått påverkar det mycket väl vikten, men oklart om det även påverkan kroppens hälsa i övrigt.

 

Jag trivs bra med maten som ingår i LCHF och tycker att det allra mesta som jag äter är väldigt gott, vilket kan leda till att jag också äter mer än vad min hunger kräver. Detta kan ses som ett överätande, men jag håller trots det väldigt låga nivåer av kolhydratintag (vanligtvis under 30 g / dygn, ibland uppåt 50 g). Tilläggas ska även göras att jag är en smal person och har varit det i praktiskt taget hela livet, d.v.s. jag går endast upp marginellt i vikt av äta kolhydrater och socker i stora mängder.

 

Därför undrar jag, är detta överätande negativt för min hälsa (och för andra som äter liknande som mig) ?

Med den kunskap som jag erhållit säger min instinkt att det är mängden kolhydrater som påverkar hälsan, inte mängden kalorier. 

En annan fråga är om en övervikt i sig är negativt för hälsan? Eller om det enbart är den bakomliggande orsaken till en sådan övervikt som är negativt för hälsan?

 

Hoppas ni kan sätta in er i min situation och har några kloka svar på mina frågor. 

Jag är tacksam för all respons!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Övervikt är nog mer ett symptom på något.

 

Du är altså en av de där smalisarna som det är allt mer sällsynt av?

 

Grejen är att när man är ung, frisk, smal och aktiv så anpassar sig vår metabolism lätt till olika kaloriintag och macronutrientfördelning.

 

Det är fördelen med att vara ung och frisk.

 

Såå, då förbrukar man helt enkelt mer om man äter mer.. är man inte lika aktiv i perioder så blir man heller inte lika hungrig.

 

Till skillnad från någon som har en ickefunktionell metabolism, där kan det spela mindre roll vad och hur mycket man äter, iomed att kroppen är mest inställd på att lagra.

 

Det i sin tur leder till att man blir mindre aktiv.. förbrukar således mindre kalorier.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en mycket intressant fråga, som jag har funderat en del på över tid.

Vi kopplar ju vanligen "Överäta" till "Övervikt" och det menar jag är fel, det är för enkelt.

 

Om man tex. får unga friska normalviktiga personer att överäta under en tid så kommer man se att det bildas ett antal grupper:

1. De som fysiskt inte kan äta för mycket. Kroppen säger nej. Dessa kommer sannolikt om inget händer behålla ungefär samma vikt hela livet.

2. De som kan överäta men inte går upp. Flertalet i denna grupp kommer sannolikt också att hålla ungefär samma vikt under livet. Men kan drabbas av andra vällevnadssjukdomar som diabetes, alzheimer mm.

3-5 De som går upp i vikt i varierande grad. Slutar man överäta så går nästan alla snabbt ned igen. Även denna grupp är mottaglig för dessa sjukdomar.

 

Överätning kan alltså manifestera sig på ett antal olika sätt där övervikt/fetma är ett. Resten är alla de sjukdomar som brukar sammanfattas i "Det Metabola Syndromet". Samt naturligtvis olika kombinationer under detta syndrom inkl. fetma.

 

Vad är det då som ger effekten?

Att se resultatet av ett överdrivet (raffinerat) kolhydratintag är över tid lätt. Man blir bl.a. "Glycerad" inuti.

Annars hänger nog mycket ihop med "insulinresistansen". Kroppens sätt att hantera överätande. Det finns en mängd "resistanser" som kan uppstå, men låt oss hålla oss till denna.

Det är den tydligaste kopplingen (inte fett) till det Metabola Syndromet som vi kan se idag.

 

Det som skadar oss mest (tror jag) är detta konstanta idisslande: 3 måltider/dag + mellanmål + snacks som är dominerat av billiga kolhydrater i mat och dryck. Men sannolikt har allt som ger insulinpåslag en effekt i detta tillstånd. Alltså även proteiner. När ska kroppen få vila? Problemen byggs upp över tid och utmynnar i ett antal sjukdomar/tillstånd.

 

Från vår tid som jägare/samlare/nomader kan vi se att folk var väl utvecklade utan näringsbrist. Men att tillgången till föda skiftade. Det är vi byggda för.

 

Om man för över detta till modern tid så är sannolikt följande punkter ett bra recept för hälsa:

1. LCHF i grund med riktig mat baserat på bra råvaror.

2. 16/8 dagligen. Dvs. man äter 2 ggr (ibland 3) mellan klockan 10 och 18 ungefär. Då har den dagliga mängden mindre betydelse. Inga snacks annat än någon enstaka gång. Livskvalitet kan inte bara vara kopplat till munnen.

3. Man är rörlig. Dvs. blandar måttlig motion med HIIT (intensiv träning).

4. Någon eller några ggr/år så fastar man kanske 3-5 dagar eller (ännu bättre) varannan dag under 1-2 veckor.

5. Sova 8 timmar/dag. Enklare sagt än gjort.

6. Stressa inte.

7. Rutiner är nog bra till en viss punkt. Bryt dem med jämna mellanrum oavsett det gäller mat eller beteenden.

 

--

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era kloka svar!

Zepp, jag tillhör nog den där sällsynta skaran smalisar. Kan säkert ligga i generna, då även min syster och far inte går upp speciellt lätt trots att de äter en hel del kolhydrater i form av pasta, ris, bröd m.m.

Rylandes, väldigt intressant det du tar upp. Insulin är ju väldigt viktigt för påverkan på hälsan och vikten som du säger. Det är väl egentligen det som påverkar, inte hur mycket total mat som man äter. Om man till exempel jämför två sätt att äta där det ena innebär att äta 2700 kval per dag och det andra 2000 kval, men där båda sätten äter max 20 g kolhydrater per dag. Borde inte påverkan på hälsan vara densamma? Eller blir det en nackdel att äta så mycket kalorier, i form av bra mat?

Bra tips du ger också om fasta t.ex. Jag har funderat på att testa något liknande 16:8 men har inte blivit av. Men i nuläget låter jag ofta det gå ganska långt mellan måltiderna, vanligtvis 5-7 timmar mellan frukost, lunch och middag. Det kanske är värt ett försök 16:8, får nog prova att hoppa över frukosten någon dag och se hur det känns.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej forumet! Jag själv tycks bli smal (spinkig) av lågkolhydratskost med mycket fett, oavsett hur mycket jag äter. Jag har funderat på om jag bör öka mina kcal, men har insett att dom spelar liten roll. Inom vissa ramar förstås. Men jag tror ALDRIG att jag skulle kunna äta mig tjock på mättat fett.

 

Det är min personliga erfarenhet. Jag behöver förstås inte säga att såna här resultat är väldigt individuella. Tycks om något bero på hormonella (insulin, leptin osv) betingelser. Mitt HbA1c är trots detta något förhöjt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingenjören.

 

Jo, jag tror också att lite extra kalorier av rätt sort kan kroppen göra sig av med. Tex. att höja kroppsvärmen 1/10 grad under tid så är det snart klart. Det finns så många möjligheter. Så där blir det ingen skillnad.

 

Det viktigaste är ju att kroppen får ta igen sig ett antal timmar. Frukost heter ju egentligen break-fast på Engelska. Alltså att bryta fastan.

 

Det finns (så vitt jag vet) inget naturfolk som äter 3 måltider om dagen. Man har ett gemensamt middagsmål. Sedan är det individuellt.

 

--

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.