Rickard Posted March 6, 2015 Share Posted March 6, 2015 Varför har vi så mycket skulder?http://positivapengar.weebly.com/ "Ungefär 96% av det vi dagligen använder som pengar är skulder i form av bankkrediter, som skapas av banker när de beviljar lån. Bara ca 4% av våra pengar är sedlar och mynt, skapade av Riksbanken. Att privata företag skapar pengar som skulder, i syfte att göra vinst, leder till katastrofala konsekvenser för samhället. Vi vill att enbart Riksbanken ska ha rätt att skapa pengar och att pengar ska skapas i syfte att göra nytta i samhället." Positiva Pengar är en del av det globala nätverket International Movement for Monetary Reform. "We're a global movement to democratise money so that it works for society and not against it. We're a coalition of not-for-profit campaigns who are working to tackle an issue that is at the root of many of the social and economic problems that we're facing today" 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Detta är inte riktigt LCHF, men det är oerhört viktigt att detta blir allmänt känt. Bankerna bedriver storskaligt bedrägeri mot folket, med politikernas tillåtelse. Här är tips på två böcker som Pia Hellertz har skrivit sammanfattningar av, som det finns mycket att lära av. www.piahellertz.com/Bankbluffen_Joel_Dahlberg.pdf www.piahellertz.com/EllenHodgsonBrown-Bankerna.pdf 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted April 2, 2015 Author Share Posted April 2, 2015 "En radikal plan framtagen på uppdrag av Islands statsminister föreslår att landets affärsbanker fråntas rätten att skapa pengar vid lån. Istället ska centralbanken, och ytterst parlamentet, ensamt sköta penningskapandet." http://www.va.se/nyheter/2015/04/02/radikal-islandsk-plan-frantar-bankerna-makten-over-pengarna/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 2, 2015 Share Posted April 2, 2015 Jag är så glad att jag inte har några skulder, annat än studielån. Å andra sidan har jag inga tillgångar heller - annat än min utbildning. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted November 6, 2015 Author Share Posted November 6, 2015 Folkomröstningen som hotar bankerna http://www.svd.se/folkomrostningen-som-hotar-bankerna/i/senaste ”En organisation i Schweiz har samlat ihop över 100 000 namnunderskrifter och ser därmed ut att tvinga fram en folkomröstning. Kravet: avskaffa bankernas rätt att skapa pengar.” Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted November 7, 2015 Share Posted November 7, 2015 Oj, sist någon utmanade systmet som gör makteliten ännu rikare och folket fattigare slutatde det i ett mord på en president.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts