Jump to content

Att läsa till läkare utan att vilja bli det.

POS
 Share

Recommended Posts

Jag har en fundering som jag gärna skulle vilja få lite åsikter och tankar om.

Vid mina läkar- och sjuksköterskebesök så märker jag att jag ibland i vissa frågor är mer påläst än dem, via kunskap som hämtats ifrån olika källor, inte minst härifrån Kostdoktorns utbud. Samtidigt inser jag att jag saknar mycket av den grundläggande kunskap om kroppen, sjukdomsförlopp, och annat som vårdpersonalen fått under sina år av utbildning. 

Jag känner också att jag idag saknar kunskapen att själv kunna läsa och förstå de vetenskapliga rapporter som publiceras. Här är jag utlämnad till de tolkningar och sammanfattningar som andra mer kunniga personer gör.

För framtiden, så tänker jag också att det kan vara klokt i att vara ordentligt påläst och kunnig för att kunna påverka och kräva att jag och mina närmaste får den vård som är bäst. Att bara förlita sig på att "doktorn vet bäst" har jag insett inte är särskilt klokt. Även om jag inser att det finns många duktiga läkare som verkligen har förmågan att hjälpa sina patienter, så tror jag inte alla har det. Uttrycket "kunskap är makt" tror jag stämmer väldigt väl här.

Så jag har efter lite funderande kommit fram till att jag behöver bli mer påläst, men frågan är bara hur man blir det?

Jag har redan en högskoleutbildning och är både för gammal och heller inte intresserad av att byta karriär och bli läkare. Men vad kan man som privatperson göra för att läsa in valda delar av läkarutbildningen, så att säga "vid sidan om". Jag anser mig tillräckligt begåvad för att själv kunna klara av att plöja igenom grundläggande litteratur på egen hand efter år av akademiska studier.

Är det möjligt? 

Om ja, vad börjar man med? Vilka böcker börjar man med? 

Kan man läsa medicin via fristående kurser och/eller finns distansutbildningar? Föreläsningar på nätet?

Andra tips och råd för att "komma igång"?

• Like 5

Vilken bra fråga! Så där har jag också tänkt! Barnläkaren slängde sig med ord/uttryck som när jag väl fattade dem visste jag mer (eller kanske snarare hade en annan uppfattning om) men föll liksom på begreppet... Bra med litteraturtips, tack!  :)

För mig som inte är så intresserade av alla videos här på sidan skulle det sitta fint med mer faktatexter, tex om olika kroppsfunktioner. Idag finns det om kolesterol men ingen inget om hormoner (som ju också påverkas kraftigt av födan). Så... en liten önskan bara...  ;)

• Like 4

För mig som inte är så intresserade av alla videos här på sidan skulle det sitta fint med mer faktatexter, tex om olika kroppsfunktioner. Idag finns det om kolesterol men ingen inget om hormoner (som ju också påverkas kraftigt av födan). Så... en liten önskan bara...  ;)

Martina Johansson har skrivit en bok om hormoner. Jag har inte läst den själv.

http://www.adlibris.com/se/bok/hormonbibeln-9789163610547?utm_source=tradedoubler&utm_medium=affiliates&utm_campaign=Martinas.nu

• Like 4

Jo, Martina har en bok. Mia Lundin också. Den sista har jag läst och den är bra. Jag tänkte mer som en allmän önskan om fler texter till Kostdoktorn-gänget som fokuserar mycket på filmer (inget fel i sig men jag föredrar texter). Kosten påverkar så mycket och det kan vara bra att ha ett bibliotek av information om kroppens funktioner sparade på ett och samma ställe, t ex här. :)

Litteraturtipslistan Kjell kom med är också intressant men svårare att hitta tillbaka till bland trådarna. 

• Like 5

Kan du ge exempel på vilka institutioner man ska läsa dessa?

Exempel fysiologi på SU kan man bara läsa om man har 30 hp inom kemi och 7,5 hp biokemi.

PS. Såg att de hade två varianter av kursen, en som man kan gå med NA behörighet?

Jag har jobbat med forskning på vinstdrivande företag de senaste 15 åren så har inte så bra koll nu för tiden när det gäller kurser och liknande på Universiteten. Men vet att det ibland går att läsa en kurs trots att man inte är behörig genom att skriva ett brev med motiviering till kursansvarig (har gjort det själv flera gånger). 

• Like 4

Som civilingenjör tycker jag du ska läsa kurser på den naturvetenskapliga sidan. Det finns två "skolor", medicinska där läkare, sjuksköterskor, dietister osv utbildar sig och den naturvetenskapliga med kemi, biologi osv.

De praktiserande yrkesgrupperna kommer från den medicinska medan forskarna oftast är från den naturvetenskapliga. Den sistnämnda är mer avancerad och därför svårare men som civilare kommer du gilla det då mycket bygger på logik från matematik och fysik.

Den stora fördelen med de naturvetenskapliga kurserna är att de inte är censurerade i samma utsträckning som det är på de medicinska fakulteterna. Förmodligen för att de som censurerar inte förstår sig på vad de ska ta bort eller förvränga. Biokemi, cellbiologi och fysiologi skulle jag rekommendera.

Intressant kommentar. Jag var nog inte medveten om att det fanns "två skolor", även om jag borde insett det när jag umgåtts med människor som kommer från den medicinska resp. naturvetenskapliga sfären.

Alltid när det finns "två skolor" så brukar det finnas en viss "rivalitet" eller "misstänksamhet" mellan grupperingarna. Är det samma sak här?

Mina tankar på att bli mer kunnig är ju förutom driven av generell kunskapstörst, att jag ska få nytta av detta i praktiken, dvs i framtida vårdkontakter. Då tänker jag att, finns det en risk att om man blir allt för "naturvetenskaplig" i sin kunskapsbas så kommer man inte lyckas få till en dialog med den troligen mer medicinskt orienterade vårdpersonalen? Detta skulle i så fall väga för att läsa mera medicinska kurser.

Å andra sidan om mycket av den intressanta forskningen är mer naturvetenskaplig, så känns det kanske mer rätt att studera kurser ifrån detta område. Jag kanske har fel, men det känns dessutom som det är lättare att få ok att läsa fristående kurser vid universitet inom biologi och kemi, än vad det verkar vara inom medicin.

Att läsa kurser i biologi och kemi anses kanske inte "lika farligt" att släppa in lekmän som mig in i, jämfört med kurser i det medicinska området.  ;)

Kanske en blandning är bäst?

Suck. "So little time; so many books to read."  :)

• Like 2

På det glada 80-talet var alla föreläsningar på Universitetet öppna. Vem som helst kunde sätta sig och lyssna utan att vara inskriven på en kurs.

Vet inte om det samma gäller nu.

I alla fall svårt att kombinera med heltidsarbete. :huh:

• Like 2

POS,

Helt rätt, ibland finns en viss rivalitet. Så länge läkarna behandlar patienter och forskarna tar fram nya behandlingar fungerar allt. Men om någon lägger sig I vad den andra gör blir det problem. Se bara på nobelpristagaren I kemi, Linus Pauling, som gick ut offentligt och sa vad han tyckte om RDI för vissa vitaminer.

En väldigt bra film som illustrerar detta är "Lorenzos oil". Gammal nu, typ från 1992 med Nick Nolte I huvudrollen. Den är verklighetsbaserad och handlar om en familj som har ett barn som får en obotlig sjukdom. Läkarna ger sonen 0% chans att överleva eftersom ingen överlever. Fadern I familjen kan inte acceptera ödet utan köper att par böcker I biokemi för att förstå sig på vad sjukdommen handlar om. Det dröjer inte länge förräns han fattar mer än läkarna om sjukdommen. Detta blir dock inte populärt och både läkare och myndigheter (FDA) försöker sätta stop för faderns försök att på egen hand bota sin son. Detta trots att hans förslag till bodemedel bygger på att ge sonen en speciell fettsyra och vissa ändringar I kosten. Familjens kamp mot läkarna och klockan som ticker för sonen är ganska gripande. Till slut finner fadern en kemist I Tyskland som erbjuder sig att hjälpa till. Mycket riktigt fungerar faderns metod till slut och sonen blir bättre även om han tyvärr inte kan bli helt återställd pga av de skador han ådragit sig under tiden myndigheter och läkare bråkat med den hemmautbildade kemisten.

Hur som helst, jag såg filmen 1993, samma år som jag skulle välja Universitetsutbildning. Och den ändrade mitt val.

• Like 3