snusen75 Posted March 7, 2015 Share Posted March 7, 2015 Jeg använder Ketonix och undrar om flere gör det og vilka erfarenheter ni har. Jeg har sport modellen. Har förstått att man ska andas ut till luften tar slut för att få en sista luften i lungorna. Andas som vanligt (ingen stor inandning) men ändå så blir utandningen över 20 sekunder ibland. Påverkar det resultatet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rickard Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Jag använder den inte men Martina har skrivit om den: "var konsekvent med antalet sekunder ni blåser i den. Klocka tiden. Man kan nämligen ”blåsa upp” resultatet till ett högre än vad man egentligen har, så blås 15 sekunder och inte mer. Om jag blåser i 30-40 sekunder kan jag få min att blinka rött, men det är inte ett giltigt resultat!" http://martinas.nu/ketonix-veckans-resultat/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 I instruktionerna står att den mäter under 30 sekunder... det viktiga är väl att man blåser likadan (samma tid) varje gång. På någon hemsida läste jag att Michael svarat på en fråga eller i en intervju att det viktiga är att få ut det sista man har i lungorna, eftersom aceton är svårlösning i luft. Jag har en K sport och låg i början på 3-8 grön (efter ca 2 års LCHF). Började sen mer konsekvent äta större andel fett, mindre protein och nu efter en månad ligger jag oftast på mellan 6-8 grön och 3-4 gul. Men det är svårt, tycker jag! Och jag kan blåsa hur länge jag vill, det blir inte några större förändringar, dvs jag kan inte "blåsa upp" resultaten som Martina skriver. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lotte Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Jag köpte först en vanlig Ketonix och den blåste jag rött i alltid! Efter en tallrik pasta, vin, you namn it! Trodde den var sönder och uppgraderade till sportmodellen. Jag blåser fortf rött! Gör som de säger tar ett vanligt andetag, blåser ut och blåser den sista luften in i Ketonixen. Jag har ätit lchf i många år så kanske min kropp lätt hoppar mellan fettdrift och glukosdrift? Men jag har slutat använda apparaten eftersom den inte tillför något! Märker själv när jag kommer i ketos - mindre hunger, plitor och mer energi! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
snusen75 Posted March 8, 2015 Author Share Posted March 8, 2015 Jag upplever också att det inte går att blåsa upp resultater. Evt några steg men inte till rött. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 8, 2015 Share Posted March 8, 2015 Jag har haft blodketonmätare i flera år (sedan jag fick tips om att man kunde få dem gratis) och har använt den i perioder. Tänkte att jag skulle ha en ketonix för att slippa de dyra stickorna. För mig funkade den inte alls Blåste blå- grönt och då hade jag kring 3-4 i blodketoner. Tog kontakt med tillverkaren och fick råd men hur jag än gjorde så funkade det inte alls. Fick den utbytt men nästa funkade lika dåligt. Jag som äter strikt LCHF och min dotter som äter kolhydratskost blåste blått båda två vid ett tillfälle. Hur förklarar man det tro? Med tanke på att den fungerar bra på andra så får man väl bara konstatera att ketonix inte passar för min kropp så jag fortsätter kolla mig med blodketonmätaren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
McHummer Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Jag kan inte heller blåsa upp min till vad jag vill bara genom att blåsa länge MEN visst kan man komma upp en färg till om det finns i luften för det är det sista som räknas. Det tar olika tid att blåsa till t.ex. Orange eller Rött beroende på kan jag uppleva. Men är jag inte i ketos så går det inte att påverkar Ketonixen. Jag passar på att lägga in ett inlägg från mig från annan tråd här bara för att det kom upp jämförelser med blod och utandningsmätning. Det förklarar lite men har också frågor som jag inte fått svar på i den andra tråden. --- 38 inlägg Postad 06 March 2015 - 08:17 Jag blåste idag Orange på min Ketonix, jag tror att jag kunde blåst Rött om jag bara fortsatt lite till men jag lät det vara då jag hade lätt huvudvärk och det är påfrestande med total utandning i det tillståndet. Jag mätte också blodketoner och fick då inget utslag (0.3mmol/l). Detta tyder som jag tolkar det på att jag just nu inte har beta-hydroxbutyrat i blodet upplagrad som sedan kan omvandlas till acetoacetate och förbrännas. Istället är jag i förbränning och har inga reserver att omvandla, jag bränner mitt eget fett enkelt sagt. Skulle jag haft både högt blodvärde och högt värde på Ketonix så skulle det ha betytt att jag ätit mer fett än jag behövde för det hade då tillfälligt lagrat upp sig som beta-hydroxbutyrat. Enligt denna tolkning så är högt värde i blodet ett värde på att man är i ketos men inte att man bränner sitt eget fett bara att man är fettdriven medan ett högt värde på Ketonix visar att man antingen bränner fett eller sitt eget fett, det senare om man samtidigt är i lågt värde på blodmätningen. Att bara mäta blod eller utandning räcker alltså inte för att få klart för sig hur förbränningen sker men det duger bra med bara Ketonix för att se att man bränner fett medan blodmätning bara visar att man bränner fett och är i ketos om man bränner uppätet fett och inte sitt eget. Nu har jag skrivit samma sak på flera olika sätt men jag låter det stå. Kan någon svara på om dessa tankar ovan känns riktiga? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts