Jump to content

Experiment, blodsocker och träning

Peter B

Recommended Posts

Tack Bio och Zepp för att ni tar er tid och skriva och försöka förklara för en halvidiot som mig.  ;)

Jag tycker att detta är väldigt spännande...synd att man har valt en annan yrkeskarriär och har en familj och hus som tar tid...det gör att man inte kan lägga ner så mycket tid man önskar på sådana här frågeställningar.

Jag tar och lugnar mig lite nu med ytterligare frågeställningar och ska försöka läsa på lite mer innan jag frågar vidare om detta.  ;)

Men jag utför nog några ytterligare tester som jag kommer att bokföra i denna tråd. 

Jag länkade till några som forskade om detta tidigare i tråden..så svaret är enkelt tror jag...man vet inte vilken metod som är bäst ...  ;)

Aha, bara att åka till London och delta i studien så får man hoppas att svaret kommer fram där ;)

• Like 1

• 3 weeks later...

Nu har jag testat blodsockret två gånger till med nästan identiska resultat.

Förutsättning 8 km löppass, fastande, nära maxpuls när jag spurtar sista biten, ca 180 slag/min   (min maxpuls ligger sannolikt i intervallet 185-190)

innan pass: 5,5 - 6,0 mmol/L

direkt efter pass, puls ca 160 lag/min : 7,0 - 8,0 mmol/L

4-8 timmar efter pass: 4,7 - 5,2 mmol/L

• Like 3

Som tidigare sagts.. fördröjningar i regleringen.. och det skall antagligen vara så?

Tex så har du nog oxå annat i förhöjda nivåer i blodet som du inte kan mäta, såsom FFA och aminosyror.

Så de skall nog oxå förbrännas?

Ja, jag tror också att det jag mäter är så det skall vara, alltså inte någon konstig avvikelse.

Det som jag funderar lite på just nu är vart "brytpunkten" ligger, där blodsockret börjar stiga under träningspasset istället för att sjunka...och om det inträffar någonting speciellt vad gäller muskelcellernas förbränning när man når "brytpunkten"... om det finns någon fördel att hålla sig strax under eller strax över brytpunkten vid träning (och tävling)....eller om det inte har någon betydelse alls..

De enkla frågorna kan väl någon svara på? ;)

training.png

Beror mest på om du är kandidat till landslaget eller ej skulle jag tro?

Är du vanlig motionär, är frisk och äter en hyfsad kost så anpassar sig metabolismen till detta.

Och då menar jag en rätt bred fördelning av macronutrienter.. som i sig är mer beroende utav ditt hälsotillstånd/aktivitetsnivå och metabola status/genetiska förutsättningar!

Och då kommer vi in på vad som leder till högt blodsocker.. som regel om man är frisk så ökar frigöringen av glukos och FFA beroende utav energibehovet per tidsenhet.. det behöver inte innebära att blodsockret stiger alls.. så länge du utför den fysiska ansträngningen.. men post excersise så har du en fördröjning av nedregleringen utav både glykogeonlys och lipolys.

Det är ofta denna man mäter.. och då mäter du oftast behovet av energi för den fysiska ansträngning och psykiska tillstånd du befann dig i.

Blondiner och HA-killar spelar säkert in här oxå.. lite olika hormoner/signalsubstanser som triggar lite olika reaktioner!

Som jag sagt tidigare.. reglersystemet är rätt dumt.. däremot är det rätt komplext och fungera i kaskad, dvs om inte det ena triggar in så gör det andra det.. du får den energi du behöver.

Problemet ligger snarare hos de som lever ett västerländskt liv.. med en massa social stress och för lite fysisk aktivitet.. samt för mycket raketbränsle som kroppen har svårt för att hantera.

• Like 2

Jag är inte helt övertygad om att det bara rör elitmotionärer. ;)

Det som jag är lite intresserad av, på hobbynivå, är ju att springa maraton.

Det man skulle vilja hitta är en pulsnivå som är "optimal" för uthållighetsträning.

Om den nivån skulle råka sammanfalla ungefär med den nivå...där kroppen "bestämmer" sig för  att höja blodsockret...istället för att bara låta det sakta sjunka neråt.

Då skulle man "ganska" enkelt kunna testa fram ungefär vart den nivån ligger...och det skulle ju vara kul. :)

Min bror är elitmotionär, springer hel o halvmaror, han äter inte LCHF.. och springer på en puls som jag har när jag går lite hastigt! :o

Det handlar mest troligt om att han har tränat den förmågan, vilket inte jag kan anklagas för att ha gjort. :huh:

Och vad jag vet så är han frisk för övrigt.. förutom ett anlag för hösnuva.

När han gick från att ha sprungit halvmaror till att börja med helmaror sa hans tränare att han skall springa i det tempot,, dvs i en lägre puls.

Han fick fruktansvärd träningsvärk av att springa i ett lägre tempo.. men det kan nog förklaras av att han då använda andra typer av muskelfibrer.. och nu fick de sig en genomkörare.

Dvs mest sådana som är uthålliga och bränner mest fett.

Såå.. även din förenklade fråga rymmer avsevärdt komplexa system och varianter. :o

Det enkla svaret blir då att det du tränar på blir du bättre på.. läs bios svar.. koncentrera dig på inout och vilken typ av träning du utför och vad du tränar för.

Så är det ju alltid att man förenklar.  ;)   

Men precis som din brorsa gör så när man tränar långpass måste man springa i ett lägre tempo...men det är inte helt självklart hur man hittar det tempot.

Och du kan väl hålla med om att eventuellt sker någonting intressant vad gäller förbränningen i muskelcellerna när kroppen väljer att byta strategi och istället för att låta blodsockret sjunka som vid promenad, höjer blodsockret med någon mmol/L och att det är möjligt att det kan vara intressant ur ett träningsperspektiv?

• Like 1

Jodå något händer vid olika tempon, dels andra muskelfibrer, dels olika syreupptagningsförmåga.

Han är ju van att träna med pulsklocka och tränaren sa till honom att börja med att sänka från typ 80 till 70 %.. för att testa att höja så sakta senare.

Jag tror att det handlar om att träna rätt typ av muskelfibrer, de man använder vid helt maraton.. man lär inte komma långt på sprintfibrer.

Hans tränare rekommenderar inte långpass, de sliter mer än de gör nytta.. max två timmar har jag för mig.

Och jag är fortfarande inne på¨Bios svar.. blodsockret sköter sig självt om alla andra förutsättningar är de rätta.

Är de inte rätta så orkar du inte springa längre.

Så frågan borde i stället handla om hur man tränar/äter för att orka springa långt i ett bra tempo.

• Like 1

Ja, det finns många parametrar att ta hänsyn till för att få ihop en bra träning.

Men just här och nu är jag lite nyfiken på om kroppens blodsockerreglering vid ansträngning kan ge en ledtråd till vad en lagom ansträngning är vid ett långdistanspass eller om det bara är en okorrelerad händelse att blodsockret verkar börja stiga vid ungefär den pulsnivå som man rekommenderar för distanspass.

Jag ser inte att dessa tankegångar står i motsats till Bio:s svar.

Du har antagligen rätt vad gäller pulsen, den står i korrelation med syreförbrukning och oxidation av olika substrat.

Och egentligen tror jag det hela är rätt väl utrett vad gäller VO2.

Sen får man anpassa det hela till individuella variationer.

För alla vet att anaerob ansträngning klarar man inte så lång stund.

Problemet tror jag snarare ligger i att man sällan springer varesig ett helt eller ett halvt maraton på träning.. så hur vet man att man tränar rätt för att sen kunna springa de loppen?

Ju mer du anstränger dig och ju längre tid ju mer av dina resurser för att frigöra substrat ur lager blir du beroende utav, dels glykogen som skall gå genom glykogenolys och dels fett som skall gå genom lipolys.

Om din kropp är van vid glukos så kommer större andel glukos att användas vid samma ansträngning.. samma VO2.

Betänk att de flesta sådana studier är gjorda på vältränade idrottsmän.. och om du inte är en sådan så ta siffrorna med en nypa salt.

• Like 1

Jag tror att du är inne på rätt spår Peter B.

dvs: inte en okorrelerad händelse att blodsockret stiger vid den pulsnivå (70- 80% av maxpulsen) som rekommenderas för distanspass.

Ja e osså maratonmotionär :)

• Like 2

Kul att du delger dina mätningar. Jag gissar på lite över ditt fasteblodsockervärde ca 6.5 mmol/L.

Jag tror att din maratonpuls bör vara ca 130 i början av loppet och stiga till ca 160 i slutet av loppet för att ge dig själv bästa förutsättningar till ett bra lopp. (Naturligtvis behöver vi träna långpass på det sättet osså, flera ggr och helst bara dricka vatten under träningen)

Med detta sagt så borde pulsmätningen vara en indirekt mätning av blodsockervärdet?

Äter vi dessutom LCHF-inriktat kan vi slå personbästa.

• Like 2

Ganska intressant utfall av dagens test tycker jag. Det indikerar att det är i princip ingen skillnad på hur kroppen reglerar blodsockret mellan en promenad och en måttligt ansträngande löprunda.

Det innebär att om mätningarna är relevanta så finns en ganska tydlig brytpunkt inom ett relativt snävt pulsintervall, där blodsockret stiger ganska kraftigt.

Det som skulle vara spännande är om den brytpunkten ungefär sammanfaller med en "optimal" puls för uthållighetsträning.  :)

Sk_rmklipp.png

Sk_rmklipp.png

-----

* Nedan klistrar jag in data från tidigare mätningar i tråden:

Sk_rmklipp.png

--------

Sk_rmklipp.png

• Like 2

Testa oxå med blondiner, respektive HA-killar.. så det blir tre olika grupper!  :wacko:

Om man säger som så.. en högre ansträngning tarvar mer energi och iomed att den energiförsörjningen styrs biokemiskt så tar det dels en stund att få upp bränsleflödet ur tanken dels tar det en stund att trappa ner trycket på den pumpen.

Edited by Zepp
  • Like 2

Känns som att du hittat din maratonpuls (översta grafen), fri fart sista milen.

Såå nu gäller det att ligga och träna på den pulsen.. och målet är att snitthastigheten skall öka på samma puls.

mmm...jag tänkte testa att springa samma runda med tyngdpunkten i pulsintervallet 160 - 165 och se vad som händer med blodsockret då...

Ja en kombination av intervall och uthållighetspass ska då förhoppningsvis leda till att man kan öka snitthastigheten.

Det var  5 år sedan jag sprang något maraton sist, p g a hälseneinflammation...men målet är att någon gång springa under 4 timmar (har sprungit på 4.15 tidigare)...även om man har åldern emot sig, så ska det gå ;)

Halvmaraton har jag sprungit på 1.45 så det är inget kul och springa längre...för den tiden har jag inget hopp om att slå. ;)

• Like 1

• 4 weeks later...

Intressanta mätningar. Dina resultat stämmer bra med teorin. Det är när man når laktat-tröskeln som blodsockret också sticker iväg. De hänger ihop. Inte bara vid träning utan tex när man klampar en artär under operation så kommer laktat efter en stund pga av syrebristen och då stiger blodglukos också.

PS

Eftersom patienten är nedsövd finns inga störningar från blondiner eller HA knuttar.

• Like 2

Oj!

Vilken intressant tråd. hur kan jag ha missat denna? Nåväl, trevlig fredagsläsning.

Följer med spänning vidare mätningar och disskussioener!

Tittade häromdan i min träningsdagbok och det är ca fem år sen jag senast mätte pulsen (tycker bandet är obekvämt). Blir lite sugen på att ta fram det och komplettera med en blodsockermätare?

• Like 1

• 2 weeks later...

Ja spännande experiment Peter! Jag joggar också ibland men långt ifrån på samma nivå. När jag joggar så är det ungefär en sträcka på 4 km i lugnt tempo. En effekt jag får av löpningen är att det inte verkar finnas någon botten på min aptit efteråt. Det omvända gäller efter ett renodlat styrkepass eller intervallpass där jag visserligen blir hungrig men suktar då mer efter kött samt att jag blir mätt ganska fort.

Är det här något du kan uppleva efter en lugn jogg?

• Like 1

• 1 year later...

Ja spännande experiment Peter! Jag joggar också ibland men långt ifrån på samma nivå. När jag joggar så är det ungefär en sträcka på 4 km i lugnt tempo. En effekt jag får av löpningen är att det inte verkar finnas någon botten på min aptit efteråt. Det omvända gäller efter ett renodlat styrkepass eller intervallpass där jag visserligen blir hungrig men suktar då mer efter kött samt att jag blir mätt ganska fort.

Är det här något du kan uppleva efter en lugn jogg?

Hehe...sent svar :)

Jag blir normalt inte hungrig efter träningpass oavsett typ...snarast lite ointresserad av mat  ...någon timme efteråt kan man dock bli rejält hungrig.

• Like 1