Jump to content

Hälsopodden på Expressen pratar LCHF

Alex_

Recommended Posts

Hej,

Jag hörde nyss detta avsnittet:

http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vilka-dieter-ar-egentligen-bast/

(avsnittet går att lyssna på en bit ner)

Det handlar om kost och olika dieter. LCHF tas upp vid 43:10.

Livsstilsprofessorn som får kommentera de olika matstilarna anser bland annat att det ökade intaget av ägg och smör "ger förfettning och inflammation i blodkärlen och ökar risken för hjärtinfarkt och stroke".

Jag vet att synen på LCHF diskuterats flera gånger tidigare och att det är ny kontra äldre vetenskap, men detta är ändå från 2015. Går utvecklingen så pass långsamt? Finns det uns av sanning i skepticismen eller är det bara obekräftade farhågor som vissa/många läkare vägrar släppa?

Jag förstår inte vad det är för världsbild ni har, det är fortfarande det som Annika Dahlqvist kallar "etablissemanget" dvs livsmedelsverk, livsmedelsindustri, läkemedelsindustri och köpta professorer som bestämmer vad som är lämpligt för oss att äta. Det kommer att ta ytterligare ett antal år innan samhället kan rekommendera en hälsosam kost.

• Like 3

Finns det uns av sanning i skepticismen eller är det bara obekräftade farhågor som vissa/många läkare vägrar släppa?

Självklart är det sunt att vara lite skeptisk....LCHF rörelsen kan ju ha fel i en del av sina påståenden, kanske ;)

Men många ifrågasätter nu den "forskning" som visat att ägg och smör är farligt. Mai-Lis väljer att ignorera detta.

• Like 4

• 6 months later...

http://www.eriktarryggpa.se/?p=178

Ännu en pod som diskuterar mat och hälsa. Här med en lärare inom idrottsnutrition.

Vid 20:00 inleds samtalet om kolhydrater med "Varför är folk så rädda för kolhydrater?" och "Hur kunde det bli så här fel?". Som om rädslan för fett nu har vänts till en påstått överdriven rädsla för kolhydrater.

"Det har gjorts oändligt många undersökningar som jämför lågkolhydratskost med högkolhydratskost under längre tid innan prestation, och resultaten är entydiga: de som äter mycket kolhydrater presterar bättre."

Och att de som vill tappa vikt gör det snabbt första veckan med lågkolhydratskost, men sen jämnar det ut sig. "Folk köper detta med hull och hår".

Stevia och andra alternativa sötningsmedel diskuteras också, och att det inte finns så mycket negativt med dessa. 

Jag funderar på om det finns nåt annat område än kostlära där de båda lägren har så skilda uppfattningar? Och är så övertygade om sin sak. Förutom inom religion :)

Jag är absolut i lågkolhydratslägret. Det är bara fascinerande med tvärsäkra uppfattningar som spretar åt olika håll.