Alex_ Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Hej, Jag hörde nyss detta avsnittet: http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/vilka-dieter-ar-egentligen-bast/ (avsnittet går att lyssna på en bit ner) Det handlar om kost och olika dieter. LCHF tas upp vid 43:10. Livsstilsprofessorn som får kommentera de olika matstilarna anser bland annat att det ökade intaget av ägg och smör "ger förfettning och inflammation i blodkärlen och ökar risken för hjärtinfarkt och stroke". Jag vet att synen på LCHF diskuterats flera gånger tidigare och att det är ny kontra äldre vetenskap, men detta är ändå från 2015. Går utvecklingen så pass långsamt? Finns det uns av sanning i skepticismen eller är det bara obekräftade farhågor som vissa/många läkare vägrar släppa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Det måste vara nån mossig mumie som blivit tillfrågad. Jag har ätit mej frisk från hjärtsjukdom med LCHF och kunnat hiva iväg samtliga 11 mediciner. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Jag förstår inte vad det är för världsbild ni har, det är fortfarande det som Annika Dahlqvist kallar "etablissemanget" dvs livsmedelsverk, livsmedelsindustri, läkemedelsindustri och köpta professorer som bestämmer vad som är lämpligt för oss att äta. Det kommer att ta ytterligare ett antal år innan samhället kan rekommendera en hälsosam kost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MagnusH Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Den medicinska vetenskapen gör framsteg med en begravning i taget, har någon sagt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Finns det uns av sanning i skepticismen eller är det bara obekräftade farhågor som vissa/många läkare vägrar släppa? Självklart är det sunt att vara lite skeptisk....LCHF rörelsen kan ju ha fel i en del av sina påståenden, kanske Men många ifrågasätter nu den "forskning" som visat att ägg och smör är farligt. Mai-Lis väljer att ignorera detta. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Mai-Lis väljer att ignorera detta. Hon är en av dem som klart tillhör kategorin "köpta professorer". 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Nu har jag inte hängt med tydligen. Skulle det vara farligt att äta ägg nu igen? Det har jag missat. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Nää...det är bara Mai-Lis som vanligt ....hon är helt övertygad om att mättade fetter är raka vägen till hjärtsjukdom... 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfwinther Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Hon är en av dem som klart tillhör kategorin "köpta professorer". Ja tänk så hemskt om vi skulle kunna bota sjukdomar själv med enbart kostomläggning, då skulle vi inte behöva mediciner 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 9, 2015 Share Posted March 9, 2015 Mai-Lis, Mai-Lis Är det inte hon så är det "lilla Charlotte" 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alex_ Posted September 21, 2015 Author Share Posted September 21, 2015 http://www.eriktarryggpa.se/?p=178 Ännu en pod som diskuterar mat och hälsa. Här med en lärare inom idrottsnutrition. Vid 20:00 inleds samtalet om kolhydrater med "Varför är folk så rädda för kolhydrater?" och "Hur kunde det bli så här fel?". Som om rädslan för fett nu har vänts till en påstått överdriven rädsla för kolhydrater. "Det har gjorts oändligt många undersökningar som jämför lågkolhydratskost med högkolhydratskost under längre tid innan prestation, och resultaten är entydiga: de som äter mycket kolhydrater presterar bättre." Och att de som vill tappa vikt gör det snabbt första veckan med lågkolhydratskost, men sen jämnar det ut sig. "Folk köper detta med hull och hår". Stevia och andra alternativa sötningsmedel diskuteras också, och att det inte finns så mycket negativt med dessa. Jag funderar på om det finns nåt annat område än kostlära där de båda lägren har så skilda uppfattningar? Och är så övertygade om sin sak. Förutom inom religion Jag är absolut i lågkolhydratslägret. Det är bara fascinerande med tvärsäkra uppfattningar som spretar åt olika håll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts