Jump to content

Frukost & mellanmål-hjälp!

Sofokles

Recommended Posts

Hej!

Har nyligen börjat med LCHF. Jag kommer fatta mig relativt kort till en början men kan kortfattat beskriva min situation: man, 29 år, iBS. Har tyvärr rasat i vikt pga. IBS:en och väger nu långt under min idealvikt. jag har haft kontakt med dietister via sjukhuset men under det 1,5 år de "testat" det mesta känner jag föga förtroende för dem. Jag har aläst att många med IBS blivit mkt bättre med LCHF och känner att jag nu vill testa.

Min första fråga blir hur jag kan lägga upp min frukost samt olika alternativ till mellanmål. Jag älskar yoghurt och idag ser min icke-lchf-frukost ut enligt följande:

2,5 dl Arla grekisk Yoghurt. Länk: https://www.mathem.se/varor/yoghurt-...-6--1000g-arla
1 dl musli/granola
1 mjuk macka eller 1 knäckemacka med bregott, gurkaskivor och rökt skinka.
1 stor kopp te
1/2 glas proviva

Jag vill alltid ha yoghurt till frukost och att äta samma gör inte mig ngt.

Jag är inne på att ersätta den nuvarande grekiska yoghurten med Lindhals dito på 10 % fett (den som finns på "hink") och då äta 2 dl. Dock, kan jag ha musli till detta samt knäckebröd med smör/pålägg?. Förvisso mkt kolhydrater men känner att jag måste tänka på att få i mig bra med fibrer mm. Likaså är det en kostnadsfråga. Jag har testat LCHF-klubbens musli samt gjort egen liknande och det har varit underbara smakupplevelsersmile-smiley.gif. Dock, nackdelen med dessa är att de är mycket dyra...

Kom gärna med förslag. Jag vet inte exakt vilken Kcal-nivå min nuvarande frukost ligger på och detta är ingenting jag räknar. Dock, det känns som för att försöka öka i vikt, vilket jag måste (för jag ser ut som en sticka och orkar ingenting på dagarna. Är på gränsen att bli sjukskriven och detta måste/vill jag undvika) bör det ligga på ca 500-550 i alla fall, eller?

Mellanmål

Ett typiskt mellanmål för mig idag är:

1. grekisk, turkisk eller rysk yoghurt (2dl),

2. 1st skagenfralla

3. 1 port. mannagrynsgröt med mjölk.

Till samtliga dricker jag en näringsdryck. Jag äter dessutom 3-5teskedar kokosfett från LCHF-klubben till mitt mellanmål på eftermiddagen.

Mitt syfte är först och främst att gå upp i vikt men också äta rätt/nyttigt och få ordning på min IBS. 

Mvh

Hej!

Har nyligen börjat med LCHF. Jag kommer fatta mig relativt kort till en början men kan kortfattat beskriva min situation: man, 29 år, iBS. Har tyvärr rasat i vikt pga. IBS:en och väger nu långt under min idealvikt. jag har haft kontakt med dietister via sjukhuset men under det 1,5 år de "testat" det mesta känner jag föga förtroende för dem. Jag har aläst att många med IBS blivit mkt bättre med LCHF och känner att jag nu vill testa.

Min första fråga blir hur jag kan lägga upp min frukost samt olika alternativ till mellanmål. Jag älskar yoghurt och idag ser min icke-lchf-frukost ut enligt följande:

2,5 dl Arla grekisk Yoghurt. Länk: https://www.mathem.se/varor/yoghurt-...-6--1000g-arla

1 dl musli/granola

1 mjuk macka eller 1 knäckemacka med bregott, gurkaskivor och rökt skinka.

1 stor kopp te

1/2 glas proviva

Jag vill alltid ha yoghurt till frukost och att äta samma gör inte mig ngt.

Jag är inne på att ersätta den nuvarande grekiska yoghurten med Lindhals dito på 10 % fett (den som finns på "hink") och då äta 2 dl. Dock, kan jag ha musli till detta samt knäckebröd med smör/pålägg?. Förvisso mkt kolhydrater men känner att jag måste tänka på att få i mig bra med fibrer mm. Likaså är det en kostnadsfråga. Jag har testat LCHF-klubbens musli samt gjort egen liknande och det har varit underbara smakupplevelsersmile-smiley.gif. Dock, nackdelen med dessa är att de är mycket dyra...

Kom gärna med förslag. Jag vet inte exakt vilken Kcal-nivå min nuvarande frukost ligger på och detta är ingenting jag räknar. Dock, det känns som för att försöka öka i vikt, vilket jag måste (för jag ser ut som en sticka och orkar ingenting på dagarna. Är på gränsen att bli sjukskriven och detta måste/vill jag undvika) bör det ligga på ca 500-550 i alla fall, eller?

Mellanmål

Ett typiskt mellanmål för mig idag är:

1. grekisk, turkisk eller rysk yoghurt (2dl),

2. 1st skagenfralla

3. 1 port. mannagrynsgröt med mjölk.

Till samtliga dricker jag en näringsdryck. Jag äter dessutom 3-5teskedar kokosfett från LCHF-klubben till mitt mellanmål på eftermiddagen.

Mitt syfte är först och främst att gå upp i vikt men också äta rätt/nyttigt och få ordning på min IBS. 

Mvh

Som tidigare IBS'are så skulle jag direkt säga att fibrer är något du absolut INTE behöver! Det retar IBS-magen alldeles för mycket. Hitta den fetaste yoghurten du kan och ät den som frukost (tror att rysk är fetast, men jag vet inte...äter inte yoghurt själv...) Sen skulle jag föreslå att du letar fram andra alternativ som tillbehör. Finns många trådar om det och många bloggar. :)

Om du ska öka på kolhydrathalten jämfört med ex. strikt LCHF så tycker jag du ska lägga till ex. rotfrukter. Men skippa allt med sädeslag är mitt förslag.

• Like 4

Om man säger som så.. IBS är en sak, undervikt en annan, LCHF en fjärde!

IBSen är inte min grej, men brukar vara en slaskdiagnos.. hur som helst det är irriterat i tarmen någonstans, i bland antagligen även inflammerat.. dessa symptom tarvar sin egen behandling.. dvs få slut på eventuell inflammation om sådan finns, få slut på smärtan.

Mejerier med laktos är inget som hjälper.. sååå, egentligen i första skedet, mejerifritt. iallafall sådana med laktos.

Finns då ett alternativ om man är yoghurtberoende, dvs laktosfri youghurt.. tyvär är den ofta rätt fettsnål, ta ett ägg eller hellre två till frukosten så har du höjt fettmängden.

Sen så.. mellanmål, vad är det för något, menar du lunch? :huh:

Äter man LCHF så brukar man hur lätt som helst hamna på två (2) måltider om dagen.. inga mellanmål what so ever.. på sin höjd släta koppar kaffe/te!

Dvs då pratar vi LCHF med betoning på HF.. dvs ät mer fett.. dvs ät fetare mat.. så slipper du dricka fettkaffe/äta smör med sked.

• Like 3

När jag började med LCHF var youghurt tiĺl frukost också nåt jätteviktigt. Prova med fullfet creme fraiche istället. Kanon med lite frön och nötter antingen med gott örtsalt eller bär eller vaniljpulver eller kokosflingor till för smakens skull. Jag skulle akta mej ordentligt för andra fibrer än grönsaker/rotfrukter. Spannmål är nåt som får en känslig mage att gå bananas

• Like 3

Du äter mycket som inte har med LCHF att göra; bröd, flingor. Varför? Vad gäller ekonomin så innebar min omläggning till LCHF att jag sparade 20% av mina matutlägg tack vare att jag äter mig mätt snabbare och enklare. Bröd och flingor är inte billigt i längden om du räknar vad du får för pengarna och hur mycket det går åt totalt.

Om man har IBS eller andra magproblem ska man nog varken äta bröd, fibrer, flingor, mejeri eller dricka te.

Om du rasar i vikt kan det mycket väl vara en indikation på celiaki. Har du testat dina vitamin- och mineralnivåer?

Min frukost består av rökt lax, leverpastej, skinka och lagrad ost, till detta kaffe med kokosfett. Just nu inga ägg.

En annan frukost är omelett på 2 - 3 ägg, grädde, ost och skinka. Kaffe med kokosfett.

En annan frukost är kaffe med kokosfett hemma, på vägen till jobbet köper jag en sallad med bara grönsaker (alltså ingen pasta, inga gryn, inga spanmål) och räkor/skinka-ost, lax, som jag äter på jobbet vid halv nio. Ibland sparar jag hälften till kl 15.00. Olivolja på.

Vissa äter gårdagens rester till frukost, det händer att jag gör det på helgerna.

• Like 4

Mitt tips till dig är att skippa ALLT spannmål! Ingen köpt müsli eller granola, inga knäckemackor. Om du gillar yoghurt är Rysk väldigt god, finns också på (liten) hink och med 17% fetthalt. Du kan baka egna frökex och göra egen granola. Sök recept på nätet och sätt LCHF framför sökordet. Åse 56kilo har många bra recept. Som sagt det allra viktigaste är att låta bli allt spannmål.

• Like 5

Jag tror att ditt viktras beror på att du inte tillgodogör dej maten, när ditt tarmsystem läkt/återhämtat sej så kommer kroppen suga åt sej näringen. Jag har själv haft ett stort sug efter mejerier men upptäckt att det inte var optimalt för mej. Efter ett par veckors uppehåll så försvann suget. Lchf omfattar väldigt mycket mat. När man behöver lchf medicinskt så behöver men ibland se till mer än kolhydrats restriktion. Då behöver man ofta dessutom en paleotisk vinkel också. Dvs uteslut eller granska kritiskt all ny mat.

• Like 1

Tack för alla era svar.

Jag tar åt mig av allt. Dock, vissa av er undrar varför jag idag äter bröd, musli mm. Det är för att jag ÄNNU INTE börjat med LCHF. Vad gäller undersökningar mm. på sjukhuset har jag gjort allt: koloskpoi, gastroskopi, testat mig för celaki, chrome, vitaminbrist, laktos- och glutenintolerans...you name  it. Så vad gäller undersökningar är ALLT gjort.

Självklart beror min vikt på magens oförmåga att ta upp all näring jag äter, och det är därför som jag vill testa LCHF och se om denna diet/matlevnadsstill kan hjälpa min flora att bli normal. Jag ämnar inte att sluta med LCHF om magen nu blir bra!

Vad gäller er som säger att fibrer och spannmål inte är bra för min IBS-mage så förstår jag vad ni tänker/menar. Dock, jag har testat att hålla upp med musli, spannmål, fibrer, koffein mm. i ca 5 veckor utan framgång. Detta testade jag förra sommaren. Känner då mer att min mage reagerar på för mycket eller för litet (konstigt, eller?).

Ännu en hemsk sak är att min mage tycks producera avföring trots minimalt matintag, vilket talar för att det är ett allvarligt problem som ännu ej visat sig på tester...

Ännu en gång: tusen tack för era svar och jag ber om ursäkt för mitt korta svar. Dock sitter jag stressigt till för tillfället.

• Like 2

Hej! Jag har en mage som verkar ungefär lika välmående som din - eller jag hade det, nu är det mycket bättre. Jag vill inte skriva så mycket om det såhär men finns i pm om du vill bolla tankar. Jag har blivit bättre med LCHF men inte med vilken LCHF som helst. Lycka till!

Hej igen, mycket intressant. Kan du berätta lite mer om detta:

""Dock, jag har testat att hålla upp med musli, spannmål, fibrer, koffein mm. i ca 5 veckor utan framgång. Detta testade jag förra sommaren. Känner då mer att min mage reagerar på för mycket eller för litet (konstigt, eller?).""

Hur gick det att börja äta spannmål/gluten igen efter 5 veckor? Var du helt glutenfri under den tiden?

Celiaki är oerhört svårupptäckt, med de metoder de använder i Sverige är det i bästa fall bara i slutskedet (när tarmluddet är helt borta) som de förstår att det är celiaki. Har de testat om du har ngn av de två generna som krävs för celiaki?

Du säger också:

"Ännu en hemsk sak är att min mage tycks producera avföring trots minimalt matintag,"

Det är väl i och för sig bra med avföring men jag tänker att det visar att din tarm inte tar upp maten du äter, den åker ut igen. Har de analyserat avföringen?

Tack för era svar. Ännu en gång håller jag mig kortfattat (annars risk att jag svävar ut om oväsentligheter).

Under de fem veckorna var jag helt fri från gluten. Min mage reagerade inte nämnvärt konstigt då jag återgick. Det var ett par dagar då allt fortlöpte perfekt och sedan kom "fallet". Precis så var det då jag testade att undvika spannmålen mm. Ett par dagar "på moln" och sedan...ja, inte roligt! Precis som så har det varit med alla de mediciner jag blivit tilldelad att testa. 1-4 dagar som fungerat bra och sedan, den femte dagen så har det varit som att öppna en sluss i Göta kanal...ledsen för språket.

Jag har ingen av de två generna som krävs för celiaki.

Min avföring har analyserats och den visade inge "större" avvikelser. Det enda som finns "på papper" är det de fann under koloskopin; att det är en liten inflammation vid övergången tjock- till tunntarm. Dock, enligt läkarna är denna "för lätt". Gissa om jag säger emot...

Ostgoten: Gärna, skicka gärna ett pm där du berättar hur det fungerar just för dig. Alla är vi olika men all kunskap, erfarenhet mm. är av värde i detta fall!

Ännu en gång: tusen tack!

• Like 1

Jag vill bara än en gång understryka vikten av att få i sig tillräckligt med mättat fett. Det är liksom den springande punkten- fett mättar snabbt och länge så att man inte vill ha några mellanmål, och tarmarna får vila.

Rekommenderar att införa s.k. PUMA i kosthållet: Pålägg Utan MackA. Som iAnna nämde ovan. Det är perfekt som tilltugg vid frukost, och om nödvändigt som mellanmål. 

Gör gärna ett par olika sorters kryddsmör att ha till hands i kylskåpet (kan varieras i det oändliga- titta gärna här:    http://www.tommytappar.se/?page_id=73) och lägg en tjock skiva på nykokta grönsaker eller på fisken/köttet/kycklingen.

Gör också gärna en sats hemlagad majonnäs (utan fleromättade oljor) att klicka på kokta ägg och fisk, eller varför inte på råa grönsaker. Recept här:

1 dl smält smör

1 dl smält kokosolja (OBS! Absolut inte kokosfettet som finns i kyldiskarna i silverpaket- det fettet är raffinerat och innehåller farliga transfetter)

1 helt ägg

2 tsk vinäger + 1 tsk dijonsenap (osötad)

salt & peppar (annan kryddning)

Låt alltihop få rumstemperatur i en mixerbägare/ hög skål. Kör några sekunder i mixer eller med mixerstav.

Förvaras i rumstemperatur.

LYCKA TILL!

Bara att höra av dig igen med frågor och funderingar. Vi kommer att överösa dig med tips och råd...

Tack för era svar. Ännu en gång håller jag mig kortfattat (annars risk att jag svävar ut om oväsentligheter).

Under de fem veckorna var jag helt fri från gluten. Min mage reagerade inte nämnvärt konstigt då jag återgick. Det var ett par dagar då allt fortlöpte perfekt och sedan kom "fallet". Precis så var det då jag testade att undvika spannmålen mm. Ett par dagar "på moln" och sedan...ja, inte roligt! Precis som så har det varit med alla de mediciner jag blivit tilldelad att testa. 1-4 dagar som fungerat bra och sedan, den femte dagen så har det varit som att öppna en sluss i Göta kanal...ledsen för språket.

Jag har ingen av de två generna som krävs för celiaki.

Min avföring har analyserats och den visade inge "större" avvikelser. Det enda som finns "på papper" är det de fann under koloskopin; att det är en liten inflammation vid övergången tjock- till tunntarm. Dock, enligt läkarna är denna "för lätt". Gissa om jag säger emot...

Ostgoten: Gärna, skicka gärna ett pm där du berättar hur det fungerar just för dig. Alla är vi olika men all kunskap, erfarenhet mm. är av värde i detta fall!

Ännu en gång: tusen tack!

När jag (med hjälp av en dietist) utredde vad min mage reagerar på, så fick jag äta en elliminationskost i åtminstone tre månader innan jag hade full effekt - i min värld så känns fem veckor som allt för kort tid.

Efter dessa tre månader, när jag plötsligt insåg att det var som jag mådde då (oerhört bra!!) som skulle vara mitt normaltillstånd. Inte som jag mått under större delen av mitt liv!

Därefter fick jag återintroducera ett ämne i taget i tre dagar, för att se om jag reagerade på det. Om det blev en reaktion så fick jag plocka bort det och äta elliminationskosten fullt ut igen, tills jag mådde bra. Sen var det dags för tre dagar till med samma ämne. Denna process användes för att utesluta att det var slumpen som gjorde att jag reagerade...

Att testa "allt" tog närmare ett halvår, men det var det värt! Bara att känna känslan att må så bra var helt överväldigande! Mycket jag regerade på, visst, men det är ju lättare att undvika det man VET att man inte tål...än att gissa från gång till gång. Efter detta så är det fler ämnen som har tillkommit på "Inte-äta-listan" men jag kan ju se att de sakerna har ett samband med det jag reagerade på tidigare...

Det mest överväldigande är egentligen, att nu behöver jag inte hålla koll på var det finns en toalett inom 30 sekunders avstånd. Otrolig frihetskänsla...

• Like 4

Jag vill bara än en gång understryka vikten av att få i sig tillräckligt med mättat fett. Det är liksom den springande punkten- fett mättar snabbt och länge så att man inte vill ha några mellanmål, och tarmarna får vila.

Rekommenderar att införa s.k. PUMA i kosthållet: Pålägg Utan MackA. Som iAnna nämde ovan. Det är perfekt som tilltugg vid frukost, och om nödvändigt som mellanmål. 

Gör gärna ett par olika sorters kryddsmör att ha till hands i kylskåpet (kan varieras i det oändliga- titta gärna här:    http://www.tommytappar.se/?page_id=73) och lägg en tjock skiva på nykokta grönsaker eller på fisken/köttet/kycklingen.

Gör också gärna en sats hemlagad majonnäs (utan fleromättade oljor) att klicka på kokta ägg och fisk, eller varför inte på råa grönsaker. Recept här:

1 dl smält smör

1 dl smält kokosolja (OBS! Absolut inte kokosfettet som finns i kyldiskarna i silverpaket- det fettet är raffinerat och innehåller farliga transfetter)

1 helt ägg

2 tsk vinäger + 1 tsk dijonsenap (osötad)

salt & peppar (annan kryddning)

Låt alltihop få rumstemperatur i en mixerbägare/ hög skål. Kör några sekunder i mixer eller med mixerstav.

Förvaras i rumstemperatur.

LYCKA TILL!

Bara att höra av dig igen med frågor och funderingar. Vi kommer att överösa dig med tips och råd...

Hmm det var en intressant variant på majonnäs. Har aldrig testst med kokosolja och smör. Hur fast blir denna i kylskåp, känns som att den borde bli rätt hård? Eller ska man inte göra mer åt gången än man tänker äta upp?

Hmm det var en intressant variant på majonnäs. Har aldrig testst med kokosolja och smör. Hur fast blir denna i kylskåp, känns som att den borde bli rätt hård? Eller ska man inte göra mer åt gången än man tänker äta upp?

Det står ju att den ska förvaras i rumstemperatur och det är nog nödvändigt... Både smör och kokosolja blir ju väldigt fast i kyl...

Wheatbelly blogen har precis en artikel om IBS och understryker att det är viktigt att utesluta alla spannmål, hjälpa upp sin bakterieflora i tarmen och ev. utesluta mejeri, mm. Han skriver också att gluten bara är en av många substanser som kan orsaka/förvärra IBS. Han understryker att det inte är rekommenderat att äta glutenfria produkter som innehåller andra spannmål än de som har gluten - alla spanmål är dåliga.

http://www.wheatbellyblog.com/2015/01/irritable-bowel-syndrome/

gluten is just one bowel toxin among several in wheat and related grains. Other grain toxins include phytates, D-amino acids, wheat germ agglutinin, as well as gliadin-derived peptides and other partially-digested peptide fragments. In other words, wheat and grains represent an entire collection of bowel disruptive toxins. Gluten-free replacement foods made with cornstarch, rice flour, tapioca starch, and potato flour also mess up bowel flora and cause IBS and other bowel symptoms to persist. NOBODY here should be eating such gluten-free junk replacements.