Zepp Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Och när gasbildningen ökar så kommer även de kusarna som tar hand om gasen att öka.. med andra ord, det blir mindre gas så småningom! Huruvida de omvandlar gasen till SCFA skall jag låta vara osagt. Utiallafall.. det är förutom en hälsosam flora och fauna i Colon, SCFA som är det positiva.. iallafall teoretiskt. Och då är det förmodligen främst Second meal-effekten. Dvs vi kan få mellan 5-10% av vårt energibehov täckt utav SCFA.. dvs av fettsyror. Det tar iallafall mellan ett halvt till ett dygn innan Kymus når Colon, där det då kan omvandlas till SCFA. SCFA i sin tur har lixom MCT lite annorlunda påverkan på vår metabolism.. iomed att de inte lagras utan oxideras rätt snabbt.. på ett eller annat sätt. MCT kan vid högt intag omvandlas till ketonkroppar, vad som händer med SCFA skall jag låta vara osagt.. iomed att man inte vet.. troligen är det aldrig undersökt? So whats the fuzz all about? Mnjoeaä.. mest troligt så handlar det om att våra kroppar inte är anpassade för en hög andel raffinerade/processade kolhydrater som höjer vårt blodsocker okontrollerat.. och att vi genom evolutionen är anpassade för att äta dels animalisk föda samt de på den tiden högfibriga/hög andel RS, grönsaker och frukter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inkanyezi Posted July 3, 2016 Share Posted July 3, 2016 Exakt vilket bananmjöl och potatismjöl? Bananmjölet jag har är det här: Potatismjölet som chockhöjde sockret var Garant, men problemet kanske var ett annat, exempelvis att mina tarmbakterier inte var vana vid det där, men också att det tar längre tid. Man ska nog vänta sig att det som kommer först när man häver i sig en fjärdedel lättspjälkad stärkelse är att sockret stiger - innan det sjunker - och att det kan ta en tid av tillvänjning innan tarmfloran är beredd att ta emot den resistenta stärkelsen. Rom byggdes ju inte på en dag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts