jospe Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Hej, kan inte ta upp detta med min läkare. Haft feber nu, bara feber, i 9 dagar nu. Proverna visar normal sänka och bra blodvärden. De hittar inget. Har ätit LCHF sedan 6 år tillbaks. Kan min kost ge mig bra värden trots sjukdom? Tror ni LCHF spelar någon roll? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Jag kan bara spekulera, men jag har väldigt svårt att tro att kosten skulle kunna påverka så att "falska" bra värden visas vid provtagning. För mej låter det inte rimligt att en bra kost påverkar på detta sätt. Men feber är ju ett tecken på att nåt inte står rätt till så om den inte ger med sej måste din läkare gå vidare med provtagning. Hur mår du för övrigt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Kontrollfråga: Vilka värden har du fått? Vad ligger de på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Tyvärr inga provsvar med mig hem. Nöjde mig när värdena var bra. Mår som vid feber, trött och hängig. Annars inga andra symptom. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Ibland kan vården vara oklar mellan att uttrycka "inget akut, avvakta" och "allt är normalt". Kan vara rätt stor skillnad mellan de alternativen. Oklart febertillstånd kan bero på många saker, men jag gissar att det är ganska ovanligt att inte alls ha några andra symptom. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1544 ger en del tänkbara spår. Ps. Välkommen hit! Håller tummarna för att det löser sig bra för dig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Tack! Snabbsänka på 8 minns jag hon sa. Ska tillbaka till VC på fredag om jag inte är bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andush Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Snabbsänka (C-reaktivt protein) ger en indikation på hur aktivt immunförsvaret är. Förespråkare av Paleo/LCHF menar att ett värde mellan 1-3 är att betrakta som normalt och friskt. Men i takt med en allt överviktigare och mer inflammerad befolkning så tänjs värdena uppåt för vad som allmänmedicinen anser som "normalt", så att ha en snabbsänka på 8 anses tyvärr troligen fullt normalt i en prediabetiskt skräpmatssamhälle. Det är egentligen omöjligt att säga vad som är anmärkningsvärt/inte anmärkningsvärt värde utan att veta någon om individens värden före sjukdomen och jämföra mot detta. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Åhh intressant. Med tanke på min relativt strikta kosthållning så är kanske 8 inte så normalt.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Varför får man feber? Jo, det är kroppens sätt att slåss mot virus och bakterier. De flesta objudna gäster tål inte en högre temperatur. Så antagligen, har du en sjukdom som din kropp slåss emot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Ja antagligen. Men borde inte det visa sig på prover? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Ja antagligen. Men borde inte det visa sig på prover? Vilka prover? Det som din kropp visar dig, är att den höjer temperaturen för att bekämpa virus och bakterieangrepp. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Blodvärden och snabbsänka. Det känns lite väl förenklat att dra såna slutsatser. Feber kan bero på liiite mer än så. :-) Men nåt är det ju, som kroppen vill bekämpa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Blodvärden och snabbsänka. Det känns lite väl förenklat att dra såna slutsatser. Feber kan bero på liiite mer än så. :-) Men nåt är det ju, som kroppen vill bekämpa. Liiiiite mer än så. Jaha vadå? Förklara gärna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Kolla länken ovan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Även autoimmuna sjukdomar och Parasiter kan ge feber, allt från en liten temphöjning till jättehög feber. Hur hög temp har du? Du har inte varit till något tropiskt resmål det sista året? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Nej ingen resa. Tempen ligger på 38, 5 på morgonen. Sedan växlar det från 37, 5-38, 5 under dagen. Igår låg den på 40 ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Ojoj, det finns så mycket man kan få i konstiga länder. Jobbade med Irländare i Afrika och dom hade en tjock bok om allt man kunde få där. Tur man inte läste den innan. Har du varit i malariatrakter måste du säga det till läkaren och det kan komma långt efter. Speciellt om du ätit profylax t.ex. Lariam. Ska visst vara svårt att se om man inte vet vad man letar efter. Vi fick lämna blodprov innan vi åkte så det fanns något att jämföra med om vi skulle bli sjuka. Tänk efter var du varit och gjort. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Som sagt, inte rest ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Biochemist Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Hur gammal är du? Mild körtelfeber kan ge feber ett bra tag utan att något syns på de vanliga proverna. Hade det själv när jag var 21. Läkaren sa att jag var kärnfrisk och kunde träna. Gick inget vidare. Vid femte besöket lyckades han ställa rätt diagnos. Eller, typ, jag hade själv kommit fram till att det borde vars ett retroviris och bad läkaren lists vilka sjukdomar det då kunde vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 CRP? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 CRP? 8 tror jag hon sa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Hur gammal är du? Mild körtelfeber kan ge feber ett bra tag utan att något syns på de vanliga proverna. Hade det själv när jag var 21. Läkaren sa att jag var kärnfrisk och kunde träna. Gick inget vidare. Vid femte besöket lyckades han ställa rätt diagnos. Eller, typ, jag hade själv kommit fram till att det borde vars ett retroviris och bad läkaren lists vilka sjukdomar det då kunde vara. Är över 30, så kanske inte troligt? Känner inget i halsen och inga svullna lymfkörtlar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Vad det nu är febern beror på, så är det nog föga troligt att det beror på LCHF-kost. Du behöver inte tala om för läkaren att du äter det, det är inte viktigt i sammanhanget, vad du äter och inte äter. Det som är viktigt är att läkaren tar alla relevanta prover på fredag, då du ska till vårdcentralen igen, har läkaren inte kunskap om vad och vilka prover som ska tas, så bör du remitteras till någon som kan detta. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Nu är det för visso fel årstid, men jag gick och mådde tjyvtjockt ett tag för några år sedan.. rejält tjyvtjockt! Vid tredje besöket togs det prover för Borelia.. och det var det! Tog väl cirka 2 år innan jag var normal igen! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Blodvärden och snabbsänka. Det känns lite väl förenklat att dra såna slutsatser. Feber kan bero på liiite mer än så. :-) Men nåt är det ju, som kroppen vill bekämpa. Tycker du att virus och bakterier är förenklade slutsatser? Då tycker jag att du ska googla De flesta sjukdomar som höjer temperaturen i kroppen beror på antingen virus eller bakterier. Sen så finns det hypokondriker, som får förhöjd kroppstemperatur, bara av tanken på en sjukdom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trollmormor Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Zepp, det är tyvärr inte fel årstid för borelia. I nåt tv-program i förra veckan var den som skulle medverkat som blivit "attackerad" av 10 fästingar och blivit riktigt sjuk. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 12, 2015 Author Share Posted March 12, 2015 Tycker du att virus och bakterier är förenklade slutsatser? Då tycker jag att du ska googla De flesta sjukdomar som höjer temperaturen i kroppen beror på antingen virus eller bakterier. Sen så finns det hypokondriker, som får förhöjd kroppstemperatur, bara av tanken på en sjukdom. :-D Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 12, 2015 Share Posted March 12, 2015 Sen så.. i denna årstid är det inte helt ovanligt med virus.. som sen följs av efterinfektion av bakterier, då kan man vara sjuk länge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted March 12, 2015 Share Posted March 12, 2015 Zepp, det är tyvärr inte fel årstid för borelia. I nåt tv-program i förra veckan var den som skulle medverkat som blivit "attackerad" av 10 fästingar och blivit riktigt sjuk. Just det programmet var en repris från i höstas . Men själv fick jag Borrelia i december med kliande utslag och feber. Jag sökte kliande utslag på Google och såg utslag som såg ut precis som mina. Vårdcentralen var mycket frågande men efter en penicillinkur försvann utslag och feber. Jag tror att man kan få Borrelia året runt men att det är mycket ovanligare att det slår ut under vintern. Dels är fästingar mycket sega och uthålliga varelser och dels kan inkubationstiden variera mycket även om cirka tre veckor är det vanligaste. Utslagen behöver inte uppkomma precis på den stället där fästingen suttit utan kan komma var som helst på kroppen. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jospe Posted March 13, 2015 Author Share Posted March 13, 2015 Ny kontakt med VC idag via telefon. Ska avvakta..... Tröttsamt det här. Men tack för ert engagemang. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Vanlig taktik är nog att vänta tills något annat symptom dyker upp som de kan försöka agera utifrån. Alternativet är att dra igång med mer prover och undersökningar, men de prioriterar inte det ifall du i övrigt mår ok, och sannolikheten att de ska hitta något uppenbart då är inte jättestor kanske (i deras ögon i alla fall). Ifall du vill ha 2nd opinion så kan du lista om dig till annan vårdcentral över natten. Jobbigt med toppar upp till 40 grader under två veckor, jag förstår dig. Själv hade jag fortsatt med sund näringsrik LCHF, varit observant på vätskeintaget, vilat och stressat ner, fått i mig gurkmeja+ingefära+kanel+kakao+vitlök+kamomillté+vitamin D+omega3. Krya på dig jospe! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts