Jump to content

Matrevolutionen


camelm
 Share

Recommended Posts

Hej, jag mailade dig häromdagen men förstår att det är mycket att plöja igenom så jag kör samma frågor här, om det är ok.

 

Jag lyssnar på boken och är imponerad, får mig att tänka extra och får många aha upplevelser. Tack för det, kul att se likheterna.

 

Däremot säger du: att träning inte kräver kolhydrater för att det braiga är att man kan träna när man vill och vad man vill om man äter efter vad vi är designade för. Så min fråga 1: hur är det med "kravet, måste" att barn/ungdomar med mycket fotboll som exempel måste ha kolhydrater för att orka?

 

Fråga 2. Du säger att kcal in och kcal ut är en "myt". HUR kommer det sig då att folk rasar i vikt på t. ex kcal begränsningsdiet. Inte äta mer än xx antal kcal och förbränna mer - de går ju verkligen ner.

 

Fråga 3: som hör ihop med ovan- Cambridge max 7-800 kcal om dagen typ och är nästan svält men ingen hunger. Varför går man ner när det är 43 gr /påse kolhydrater och nästan inget fett?

 

Lite krockar i mitt huvud som jag hoppas du kan svara på,

 

Tack så jätte mycket och tack för en bra bok /Camilla

Link to comment
Share on other sites

1. Kravet att barn måste ha kolhydrater för att orka träna fotboll lär vara överdrivet. Nog kan friska smala tränande barn äta relativt snälla kolhydrater utan rädsla (som frukt, rotfrukter, potatis) men några enorma mängder behövs knappast. Barn kan också bränna fett och träna på främst fettförbränning bra efter någon veckas anpassning.

 

2. Det är ingen myt. Kalorier in och ut stämmer fint i teorin. Dock fungerar sådana råd dåligt i praktiken eftersom de ignorerar problemet med hunger. Det är bantning för masochister. Viktnedgång med fri mängd LCHF innebär också kaloriunderskott, men UTAN HUNGER. Man äter sig mätt på mättande mat.

 

3. Nästan alla går ner på 7-800 kcal per dag. Många är dock väldigt hungriga och får diverse biverkningar. Om man har kraftig övervikt kan man dock komma i ketos på sådan kur och bränna massor av eget kroppsfett = i bästa fall ingen hunger. Då går man i princip på liberal LCHF (typ 500 kalorier kh/dag från kuren och 1500 kalorier kroppsfett).

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1) De flesta ger upp efter bara ett par dagar med lchf och säger träningen funkade inte. Men är så med alla omställningar. Inte många som säger att sluta röka var inte bra för mig för jag mådde dåligt av det de första dagarna. Därför frodas myten att man måste träna med kh,

 

2/3) Med de flesta bantningsmetoder med kaloriunderskott då man går ner i vikt är det inte bara fettet som försvinner, utan även muskler och inre organ minskar sin storlek. Oftast inte vad man vill (trots en del verkar ha rädsla för att få stora muskler :P).
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...