Bengt Nilsson Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Jag skickade ett brev till 1177… Från: Bengt NilssonTill: 'red@1177.se'Ämne: Synpunkter på texten om IBS Hej, IBS – känslig tarm Ovanstående sida ger bland annat följande information: "Det finns många kostråd för hur man ska göra för att minska besvären, men det finns inget råd som hjälper alla med IBS. Man måste själv pröva sig fram till vad man mår bäst av. Det är, under en period med besvär, ofta att man äter snarare än vad man äter som ger mer besvär. Det är det här som gör det så svårt att finna något speciellt som alltid ger besvär. Ibland kan man äta nästan vad som helst medan andra gånger ger det mesta som man äter besvär. Många som har IBS brukar må bättre av små och lite tätare måltider. Fet mat brukar ge mer besvär. Mat med mycket fibrer kan minska förstoppningen men gör sällan att man får mindre ont. Det är viktigt att välja rätt sorts fibrer. Så kallade lösliga fibrer från till exempel frukt kan ibland minska besvären medan olösliga fibrer, framför allt från de olika sädesslagen, snarast ger mer besvär." Texten ovan påpekar att fet mat ger besvär. Läs gärna vad andra har skrivit om IBS och kost. Här är LCHF lösning och den kosten innehåller massor med fett: LCHF och vanliga magbesvär (”IBS”) Läsare: slipper IBS efter 35 år av magproblem Bokstavskombinationen LCHF kan hjälpa mot IBS Om LCHF fungerar så märks det oftast inom 2 dygn; en ganska kort tid! Vänliga hälsningar, Bengt Nilsson Från: Red@1177.se [mailto:Red@1177.se]Till: Bengt NilssonÄmne: Svar på ditt ärende VG-UPG-8818 med beskrivningen: Synpunkter på texten om IBS Ärendenummer: UPG-8818Beskrivning: Synpunkter på texten om IBS Hej! Tack för dina synpunkter! Vi här på redaktionen är noga med att vårt innehåll ska vara pålitligt och korrekt, men också begripligt och lättillgängligt. Vi har en gedigen kvalitetssäkringsprocess innan våra texter godkänns och läggs ut på webbplatsen. Innehållet ska spegla svensk sjukvård, och vara vetenskapligt korrekt. Allt material uppdateras regelbundet enligt samma kvalitetskrav som gäller för de ursprungliga texterna och stäms då av mot nya medicinska rön och riktlinjer. Vi har inga planer att uppdatera texten om IBS det närmaste året. Med vänliga hälsningar Kerstin 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Goddag Yxskaft - igen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pompe Posted March 12, 2015 Share Posted March 12, 2015 Jag har i och för sig inte diagnostiserats för IBS, men under 5 års tid led jag av kronisk diarré och magont (blev värre efter att gallblåsan opererades bort). När jag för 3,5 år sedan gick över till LCHF så tog alla besvär slut efter två dagar! Gissa om det är lätt att hålla sig till LCHF :-) Av sjukvården fick jag bara råd om att undvika mjölkprodukter (hjälpte inte), undvika fett (hjälpte verkligen inte), äta lite och ofta (hjälpte inte), äta fibertillskott (hjälpte inte). När jag sedan blev frisk med LCHF, så vill dom inte lyssna på en utan går på om att fett ändå gör besvären värre och att det att jag blev frisk är ett undantag och att slumpen har spelat in. Jaha och konstigt nog kommer alla magbesvär tillbaka om jag fuskar. Jag litar inte på sjukvården längre :-( 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 12, 2015 Share Posted March 12, 2015 Det enda som är rätt i texten är väl att fibrer från sädesslag ökar besvären... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts