bcsvensk Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Lchf med sond / peg i mag säcken.Jag skulle gärna vilja ha tips /råd från någon /några kunniga angående detta ämne.Kan man äta lchf kost med sond / peg i magsäcken ??Ja det kan man säkerligen, men vad ska man äta ??Vilken mat kan man mixa så att den går igenom en hyfsat tunn slang ??Visst ,att blanda med grädde & vatten & sedan mixa, men går det att få nog flytande ?? Är det någon som provat detta ??Mixa maten till våra små barn har vi alla säkert gjort någon gång, men då behövde det inte vara flytande.Om man kan äta enkla saker när man har sond /peg, tex. ett "digestive kex, en smörgås, ett mjukt päron,", ja sådana saker som inte sväller i munnen, eller som inte "slemmar" i halsen och så vidareVad kan man då tänkas äta genom munnen som är enligt lchf, alltså deras mjuka bröd som man bakar själv, ägg, en bit frukt, vad mer ??Så att inte den biten försvinner vid sondmatning tänker jag ... eftersom de går att äta lite, men inte för mycket då en del av födan åker ner i lungorna, därav bara mer enkla saker.Sondmaten innehåller 13 kolhydrater /100gram , det går åt 1 liter /dag av sondmaten, ungefär 250gram per mat tillfälle.Är detta för mycket kolhydrater att äta per måltid ?? Är Tacksam för ALLA svar vi eventuellt kan få av er & även vidare tips & råd angående detta ämne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Kan inget om sond/peg, men en mogen avocado smälter på min tunga i alla fall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bcsvensk Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bcsvensk Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Det kan ju funka ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Äggmjölk är flytande. Det borde gå att blanda ihop någon variant av det, som fungerar att äta genom sond/peg. Det skulle kanske t.o.m vara en bra bas, att mixa annat nyttigt i? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bcsvensk Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Har ni några tips på hur å vad man ska å bör använda för att inte förlora vitaminer & mineraler ?? Skit svårt d här ... För åt jag "vanlig mat" & tillskott av D vitamin men d kapslarna kan inte sväljas idag ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kahavia Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Har ni några tips på hur å vad man ska å bör använda för att inte förlora vitaminer & mineraler ?? Skit svårt d här ... För åt jag "vanlig mat" & tillskott av D vitamin men d kapslarna kan inte sväljas idag ... Det finns D-vitamin i flytande form, som droppas. Det finns också andra vitaminer och mineraler i flytande form, Mivitotal hette väl ett märke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bcsvensk Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Super,ska googla det å se vad jag hittar ... Tack så mycket ☺ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bcsvensk Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Finns det någon som vet om sondmaten innehåller för mycket kolhydrater /dag?? Det känns så rent spontant då jag åt lchf tidigare. Jag vet att kalori mängden är på tok för låg men magsäcken krymte galet mycket när jag åt 3 närings deycker /dag innan sonden kom in . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bcsvensk Posted March 11, 2015 Author Share Posted March 11, 2015 Ursäkta alla stavfel här ikväll,skriver från mobilen ! ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EVS Posted March 11, 2015 Share Posted March 11, 2015 Låt se... Omkring 90 gram kolhydrater per dygn, har jag förstått ditt intag rätt då? Tänker att det är ju inte direkt LCHF-kost, men inte heller extremt högt (jämfört med mångas "normalkost"). Samtidigt innehåller väl sondnäringen rätt mycket vitaminer och annat, i ganska koncentrerad form? Tänker att den borde göra det, men vet inte. Det kanske går att behålla delar av den, men delvis ersätta med fetare saker? Som då exempelvis äggmjölk... Jag tänker att du borde ha extra stort behov av fett, om magsäcken är liten och inte rymmer så mycket. Sen beror det ju på vad kolhydraterna i sondnäringen kommer ifrån också. Jag tänker på maltodextrin, modifierad stärkelse och andra avarter... Dessa skulle jag helst undvika, i största möjliga utsträckning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts