Jump to content

Hjälp för en nybörjare - äter jag för mycket?

gupps

Recommended Posts

Hej,

Jag bor i Usa och har inte samma mat som hemma. Jag skrev ett langt inlagg nyss och tog mig tiden att fa alla bokstaver ratt men forhoppningsvis forstar alla vart jag vill komma. Inlagget raderades av misstag och frustration ar hog.

Jag borjar med lchc for cirka en och en halv vecka sedan. Har gatt ner drygt 2.5 kg men har typ 20 som aterstar. Trodde att jag skulle minska i vikt lite fortare i och med att jag har lite att ta av sa jag kanner att jag formodligen ater for mycket och behover hjalp i ratt riktning.

Forra veckan at jag oopsie brod, 1-2 skivor till frukost med nagon form av bregott, en skiva swiss cheese och gurka. Hade ocksa 1-2 stora koppar kaffe med massor av gradde och sotningsmedel. Aja baja for sotningsmedlet, jag vet men jag ar fortfarande sockerberoende da jag druckit lask dagligen i over 15 ar nu. 

Till lunch hade jag kott med gronsaker eller sallad med nagon form av protein eller oopsie brod igen.

Middag bestod av tva stekta korvar och blomkalsmos. 

Mellis blev antingen en sockerfri jello med gradde eller vispad gradde med keso och vanilj extrakt samt en halv nave hallon. 

Denna veckan har det varit samma till frulle. 

Lunchen har bestatt av tva sma aggmuffins gjorda pa agg, gradde, flask, svamp och spenat. Till sidan om har jag haft gurkstavar och en nave blandad med ost och salami. 

Middagen har varit stuvad spenat med tva tjocka skivor stekt skinka(i smor) och ett hardkokt agg men eftersom jag tycker jag atit for mycket blev det idag bara spenaten och agget. Som ni ser har maten varit ganska enformig, men det ar okej med mig. Har endast tid pa Sondagarna att meal preppa och laga mat sa det ser i princip likadant ut hela veckan forutom Lordagen da jag gar ut och ater. Tips pa resturang mat?

Raknar ni carbs? Mater ni portionerna? Ater ni nar ni ar hungriga? Jag har varit pa sa manga dieter innan och kan inte svalta mig sjalv men vill ocksa vara saker pa att jag tappar vikt. Ett stort problem for mig ocksa som jag saknar ar choklad, frukt och lask. 

Jag har aven(dumma mig igen)atit en Atkins bar forra veckan, for jag tycker dom er enormt goda och en Quest bar denna veckan. Dock har jag alltid gillar Quest efter att ha tranat. Men det start att dom har laga net carbs. Sa raknar man net carbs eller bara carbs?

Tack om du har statt ut med mitt daligt skrivna inlagg och tacksam for forslag och tips. Enkel och snabblagad mat ar det basta for mig!

Inga problem att läsa. Ta det lugnt.

För det första är lchf ingen quickfix. Du har hållit på ett tag att dra på dej kilona så låt det ta ett tag att gå ner också. Det kan ta tre månader innan kroppen vant sej vid att byta bränsle.

Jag tror att i början är det viktigt att du äter dej mätt på bra mat och inte tänker på mängder hit eller dit. Glöm inte heller att dricka ordenligt med vatten och få i dej extra salt. Eftersom kroppen inte kan tillverka salt och din mat numera inte innehåller dolt salt kan du behöva ta lite extra för att inte bli dimmig och svag. Det är inte farligt. Blir det för mycket kissar du ut det.

Som sockerberoende skulle du förmodligen göra dej själv en tjänst att köra så strikt som möjligt i början helt utan söta smaker. Tufft, jag vet, men om du lyckas kan du efter avvänjningsperioden riktigt njuta någongång vid sällsynta högtidliga tillfällen av en ruta mörk choklad, lite hallon eller vispad grädde med vaniljpulver.

Jag ser inte att du äter ägg utom i oopsies. Ägg är bra som innehåller fett, ger mättnad länge och har gott om vitamineraler. Min favvefrukost är 2 kokta ägg mosade med smör och gott salt t ex.

Finns majonnäs utan mängder med tillsatser? Det är fett och bra. Annars finns det flera recept på hemgjord här på forumet.

MBC magic bullet coffee kan vara bra att dryga ut med om suget kommer. Cocosolja är nyttigt fett och om man mixar det ev med smör blir det som latte.

• Like 6

Du skriver inte så mycket om vad fett du använder. Jag häller rikligt med olivolja på min redan feta avokado, eller en rejäl klick majonnäs på det lilla ägget. Ost med bara smör på är gott. :P

LCHF är nyttig god mat - inte en diet för att banta!

• Like 3

"Jag borjar med lchc for cirka en och en halv vecka sedan. Har gatt ner drygt 2.5 kg men har typ 20 som aterstar. Trodde att jag skulle minska i vikt lite fortare"

Då trodde du fel, de 2,5 kilona var mest vatten som du kissade ut, det kommer åter, en del av det iallafall!

Sen så när det kommer till fettförbränning.. för jag antar att det är fettvikt du vill bli av med så är du prexis inne i en omställningsfas där du håller på att uppreglera din fettoxidationsförmåga, din förmåga till ketos och glukoneogenes!

Först så tar det 3-4 veckor för hjärnan att ställa om till att ta uppemot 70% av sin energi av ketonkroppar!

Sen så tar det 1-3 månader att ställa om musklerna att ta fett som bränsle utan att gå via ketos.

http://www.ketotic.org/2012/05/keto-adaptation-what-it-is-and-how-to.html

Sen förutom vattenförluster.. snabb viktnedgång över lite tid brukar ligga på ett halvt kilo i veckan, brukar vara förbehållet de extra obesa!

• Like 2

2,5 kilo på en och halv vecka låter ju jättebra :-) Även om det allra första som far väl mest är vätska som har varit bundet till kolhydraterna man äter. Det tar också lite tid innan kroppen ställer om sig på att använda fett som bränsle (det är väl just det som är lite individuellt hur länge det tar), så ge inte upp fast det skulle gå lite tid.

Jag skulle också rekommendera att du undviker allt sött (även om det bara är sötningsmedel) i början åtminstone. Det tar en vecka eller två men sen känns inte sött å gott längre. När jag själv gick över till LCHF för 3,5 år sedan kokade jag 8-10 ägg som jag sedan hade i kylskåpet och varje gång jag blev sugen på något sött så tog jag först ett eller två ägg (eller en bit smör) och efter det så var jag inte så sötsugen längre. 

• Like 4

Tack alla! 

Jo jag ater agg men inte med smor eller majonnas. Jag steker i smor som fett. 

Sa da ater jag for mycket antar jag och kanske inte dom basta sakerna heller?

Antar att jag bara kanner mig lite besviken. Jag gjorde en 20 dagars utmaning i Oktober dar man stallde om kroppen pa att ata "rent" och jag gick sammanlagt ner drygt 6kg. Men sen jag slutade och gick tillbaka till mina daliga matvanor har jag bara okat i vikt. Maten var god men man blev aldrig riktigt matt. Sa hur ska jag ata har for att bli ordentligt matt? Och en annan sak, jag laser om att skippa mellis och ata tills man blir matt osv men vill man anda inte forsoka ata ett par mellanmal ocksa for att halla igang sin metabolism istallet for att bulla pa med rejala maltider? 

Tack!

En annan fraga med. Om jag har detta pa menyn nasta vecka, ar det ok? Jag vet inte hur man raknar alls nar det kommer till kolhydrater, hur mycket man ska ha osv.

Frukost: Tva agg med smor och salt, kaffe med gradde

Lunch: Antingen 1-2 skivor oopsie brod med smor, ost och gurka eller makrill i tomatsas

Middag: Lax eller kott med gronsaker och kanske nagon sas. Eller gronsaker i form av en gratang. 

Sockerfri Jello om jag blir alltfor sotsugen?

Ta inte det här på fel sätt ;), men det låter lite som du behöver läsa på lite mer vad LCHF innebär. Att äta mellis för att hålla igång metabolismen är vad våra dietister brukar rekommendera, men inte nåt man behöver med LCHF. I början åt jag 3 ggr per dag, men sen närmare 2 år äter jag bara 2 ggr. Om man äter ordentligt med fett håller man sej mätt längre och blodsockret håller sej på en jämn nivå. Själv äter jag frukost vid 10-tiden och middag runt 5.

• Like 3

Ät så att du blir mätt och ät nästa gång när du är hungrig (inte samma som att vara sugen, är du sugen så ta ett kokt ägg). Jag äter 1-2 gånger per dyng - inga mellanmål och ingen frukost. 

Och ät inte sockerfri Jello (osäker på vad det är?) utan ät något fett(/protein)-rikt om du är sötsugen. Enklaste sättet (och enda för många) att slippa sötsuget är att inte äta något sött (inte heller stevia eller sötningsmedel). Meningen är att avvänja sig från sötman - efter en månad eller två smakar söta saker inte längre gott. Och sura saker som lingon och tranbär smakar faktiskt sött!   

• Like 3

Lättaste sättet att veta om man är sugeneller hungrig är att föreställa sej ett kokt ägg. Känns det som nåt du skulle vilja ha är du hungrig och hunger ska tillfredsställas med nån form av mat. Inte bars eller annat substitut. Är det inte ägg du är sugen på börja med att dricka vatten. Ibland misstar mantörst för sug. Vänta sedan typ 20 minuter. Är du fortfarande onöjd ta lite ost eller fet korv utan så mycket tillsatser eller liknande. Jag har alltid lite kryddsmör i kylen om jag känner mej onöjd. Eller så tar jag en PUMa (Pålägg Utan Macka)... en tjock ostskiva med smör kch t ex skinka och gurka på. Det funkar med en extra oopsie om du vill.

Ta gärna kryddsmör till kött eller fisk också i stället för sås. Kom ihåg att du inte kan reda sås med mjöl. Bästa sättet är att koka gräddsåsen länge så den tjocknar.

• Like 1

Vänj dej först vid maten, så oprocessad som möjligt. Ägg, fisk, kött, smör, kokosolja, är stapelvara. Spenat och blomkålsmos -utmärkt.

Korv, grädde, salami osv är lite för att lyxa till eller om man "måste" vara bekväm.

Sedan märker du så småningom att du inte behöver mat hela tiden. Men se till att bli mätt. Allt annat är ohållbart. Men bli hungrig innan du äter. Och kom ihåg, det är viktigast vad du äter -inte hur mycket. Om du äter rätt sorts mat så blir du inte så hungrig och du orkar mer.

• Like 5

Hej Gupps!

Jag rekommenderar alltid nybörjare i detta att hålla det enkelt. Den kan man finslipa vartefter man orkar/kan/vill läsa på.

1. Sätt en önskad målvikt.

2. För varje kilo du vill väga ska du äta 1-1,5 gr i protein per dygn. Säg att du vill väga 50 kg, då äter du mellan 50-75 gr protein/dag. 100 gr kött/fisk/ägg/ost/skaldjur innehåller ca 20 gr protein.

3. Lägg till någon typ av fettkälla smör/kokosolja mm så att det mättar ordentligt. Bearnaissås eller hollandaise är bra. 

4. Ät fri mängd av ovanjordsgrönsaker till detta.

5. Vill du använda mejerivaror håll dig till de helfeta men viktminskningen kan bromsas av en stort intag. 

Du skrev jag vet inte hur man raknar alls nar det kommer till kolhydrater, hur mycket man ska ha osv. Svaret är så få som möjligt och helst bara i form av det som finns i grönsakerna du kompletterar dina måltider med. Det finns inga kolhydrater som är livsviktiga men för optimal hälsa kan det vara bra att komplettera med just grönsaker. Grönsallad är i mitt tycke bortkastade pengar och lägger hellre dem på vitkål, broccoli, blomkål, squash mm.

Håller du dig till dessa punkter så blir det enkelt.

• Like 5

Ja kolhydrater är raketbränsle vid styrketräning.. om man vill bygga muskler och bli stark!

Men.. nu var det väl fettvalkarna du ville bli av med först o främst?

Då är kolhydrater inte lika optimalt.