Jump to content

Bara kött...

Rickard

Recommended Posts

Familj som bara äter kött: Zero Carb Interview: The Andersen Family

https://eatmeatdrinkwater.wordpress.com/2015/03/09/zero-carb-interview-the-andersen-family/

”We only eat meat. I had used eggs and cream early on when I was lifting heavy and working out. But I noticed that eggs and dairy gave me puffy eyes, frequent headaches and a stuffy nose. It wasn’t difficult to stop eating them!”

”We are 100% beef and have been almost from the beginning. If I have a desire for chicken or pork I’ll eat it but the desire is seldom if ever there. We didn’t set out to be “beef only”. When we started we ate fish, bacon, chicken and lamb as well. However, we quickly noticed that we never felt as good with other meats as we did with beef. The more we ate beef the less we desired other meats.”

”We eat one large meal at night. We love our energy during the day when our bodies are free from the work of digestion and assimilation.”

”Early on we ate grass-fed exclusively. We were pain-in-the-ass, religious zealots about it until we realized that we felt better (MUCH better) eating grass-raised, grain-finished good ol’ fashioned grocery store meat from our local Kroger or Winn-Dixie. Goodbye frozen bricks of way too lean beef, goodbye toe cramps and leg cramps in the middle of the night, goodbye restless nights, goodbye to our air of superiority as we attempted to savor the flavor of a cut of meat from an obviously undernourished animal. Grain is from a grass. When it is left to grow naturally, it goes to seed resembling a stalk of wheat. This seed head contains nutrition that “grass-fed” animals never see. Grass-fed farmers typically do not let their fields “go to seed”. A field of grass that is allowed to go to seed contains as many as 20 diferent species of grass and plant life, while a field prevented from going to seed will be lucky to have 10. It was a huge monkey off our back to stop eating grass-fed/pasture-raised/organic meat!”

”This way of eating is energy giving, clean and exciting. My body and mind are more active and responsive at age 56 than when I was in my 20’s.”

“The simplicity. Less is more! I used to have to work my ass off to have a good body, now I literally don’t have to do anything (but eat steak) and I am lean and healthy!”

• Like 2

Jag är lite tveksam till den här historien. Med sin vatten- och entrecotediet får de ju inte i sig någon C-vitamin t ex. Har letat efter mer info om dem, men inte hittat något mer som bekräftar detta. Under alla år som jag hängt med i det mesta kring lchf, borde den här familjen ha poppat upp någonstans då de hållit på sedan -98.

Kanske är det sant, men jag har faktiskt svårt att förstå hur de kan må så bra som de verkar göra.

• Like 5

C-vitamin är en antioxidant och så länge vi inte äter oxidativ mat så behövs den inte.Hur sannolikt är det att ägg som är uppkomsten till liv inte innehåller C-vitamin om det var livsnödvändigt.

Nätet är bra till mycket men allt som skrivs i lokala tidningar hamnar inte i någon sökmotor,så att du tycker att de borde dykt upp någonstans innebär inte att de är fejkade. Att de mår så bra beror på att de inte äter någon skräpmat. Märker själv att jag mår bättre ju närmare zero carbs jag kommer. Tuunnskivad entrecote med ytterst lite salt och ätes rå.Vildfångad lax rå utan salt.När du har avgiftat din kropp från allt skräp du i åratal har stoppat i dig så kommer du att upptäcka hur himmelskt gott naturlig mat smakar.

Samma här, ju närmare noll desto bättre mår jag. Nu har jag inte provat en ren köttdiet men har märkt att jag inte vill ha så mycket kött. Det händer att vi grillar här och då finns det obegränsat med kött, så gott som inga grönsaker och det vanliga, potatis och sånt. Äter jag mig mätt på bra kött blir jag konstig i magen, inte ont eller så men lite konstig. Skulle säkert klara mig bra på lite kött och mycket fett men det är ju så gott med grönsaker. Ägg är jag utan och ett äggsug tar inte många dagar att få.

Tror säkert man kan klara sig på kött och säkert om man också äter inälvor men det är inte för mig. 

• Like 2

C-vitamin är en antioxidant och så länge vi inte äter oxidativ mat så behövs den inte.Hur sannolikt är det att ägg som är uppkomsten till liv inte innehåller C-vitamin om det var livsnödvändigt.

Nätet är bra till mycket men allt som skrivs i lokala tidningar hamnar inte i någon sökmotor,så att du tycker att de borde dykt upp någonstans innebär inte att de är fejkade. Att de mår så bra beror på att de inte äter någon skräpmat. Märker själv att jag mår bättre ju närmare zero carbs jag kommer. Tuunnskivad entrecote med ytterst lite salt och ätes rå.Vildfångad lax rå utan salt.När du har avgiftat din kropp från allt skräp du i åratal har stoppat i dig så kommer du att upptäcka hur himmelskt gott naturlig mat smakar.

Nog vet jag att vårt behov av c-vitamin minskar på lchf, men det finns ju faktorer runt omkring oss som vi inte kan påverka och som leder till oxidation. Förorenad luft, t ex.

• Like 1

Vist är det så,dock tror jag inte det påverkar behovet av C-vitamin.  Äter inget som innehåller några mängder c-vit tar inte askorbinsyra, ytterst sparsam med tandborstning,har ingen plack eller blödande tandkött.

Det verkar vara ett reklaminlägg från de som tycker att gräsbetande-djur-enbart rörelsen gått för långt och som vill framhålla att det godaste och bästa köttet kommer från djur som gått på gräs och avslutats på spannmål : "eating grass-raised, grain-finished".

Jag är skeptisk.

• Like 1

De flesta icke-primater tillverkar enkelt C-vitamin från glukos i njurar och lever, så äter man dessa inälvor kan man även få i sig C-vitamin från kött.

Under vår evolution har vi varit omnivorer, så det tror jag dock vi ska fortsätta med. Ät rikligt med grönsaker således, kanske framför allt gröna blad.

• Like 4

Citat ur intervjun:

"11. Do you consume bone broth? If so, how often?

We tried bone broth once but didn’t notice any benefits to make it worth our while."

Kanske lite språklig förbistring, men jag tolkar det som att de provat det en enda gång? 

Tänker på alla som säger att de testat LCHF i typ två dagar, men insett att det inte var något för dem ;-)

• Like 6

Citat ur intervjun:

"11. Do you consume bone broth? If so, how often?

We tried bone broth once but didn’t notice any benefits to make it worth our while."

Kanske lite språklig förbistring, men jag tolkar det som att de provat det en enda gång? 

Tänker på alla som säger att de testat LCHF i typ två dagar, men insett att det inte var något för dem ;-)

Det gäller att kempe på i typ flera dagar om det skall bli något LCHF.

Kjell,grönt är fult.   (ironi)

Det verkar vara ett reklaminlägg från de som tycker att gräsbetande-djur-enbart rörelsen gått för långt och som vill framhålla att det godaste och bästa köttet kommer från djur som gått på gräs och avslutats på spannmål : "eating grass-raised, grain-finished".

Jag är skeptisk.

Din skepsis har god grund tycker jag:

http://www.slu.se/sv/institutioner/husdjurens-miljo-halsa/forskning/forskningsprojekt/fettsyresammansattning-i-notkott/

Hur smaken påverkas är en annan fråga förståss.

• Like 1

• 5 months later...

På Facebook finns en grupp ZIOH med över 1500 personer som bara äter kött och dricker vatten. (I "kött" och vatten ingår ägg, fisk, fett och ev ost och grädde, kaffe, te vin). De är flera tusen och många av dem har ätit så i över 10 år. Många har gått från sjuka, feta till friska.

Jag är med i gruppen sedan 1 månad och mår mycket bra. Det är så lätt och enkelt att inte behöva tänka på mat. Magen är perfekt, sötsug som jag kämpat med i åratal också på LCHF är som bortblåst. Vikten som jag inte har gått ner under många år med LCHF, börjar nu röra sig neråt. Det är dessutom så skönt att bli fri från att tänka på recept, bakning och matlagning hela tiden. Kött och vatten när jag är hungrig i obegränsad mängd. Råkar jag äta mig övermätt vid en måltid är jag inte hungrig på många timmar. Brunch på Ikea i förra veckan, med ägg, bacon, köttbullar och korv höll mig mätt i 24 timmar.

Titta in i gruppen och läs och se vad ni tycker.

Hur går det för dig Penny, fortfarande på ZIOH-kosten?