bergj Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Jag har ätit lchf-kost i två månader och under den tiden inte fått min mens. Eftersom jag vill bli med barn inom en snar tid är jag oroad. Jag har förstått att detta kan vara en biverkan då kroppen genomgår hormonförändringar (stämmer det?), men jag undrar, hur lång tid kan det ta innan jag återfår min mens? Är detta något jag behöver oroa mig för? Finns det något att göra för att "påskynda" att mensen kommer tillbaka? Jag äter inte superstrikt utan ca 30-40 gram kolhydrater per dag. I övrigt ligger jag inte på lågt kaloriintag och är inte underviktig! Tack! MVH Jessica Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
0stuxen Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Du är inte gravid då?Kroppen kan få för sig att bli konstig när man börjar med LCHF, det rättar till sig ganska snart.Vanligen brukar man få tillbaka mensen när man börjar med LCHF det är ganska vanligt.Är du överviktig och hur gammal är du?Tror det kommer snart kanske. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bergj Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Du är inte gravid då?Kroppen kan få för sig att bli konstig när man börjar med LCHF, det rättar till sig ganska snart. Vanligen brukar man få tillbaka mensen när man börjar med LCHF det är ganska vanligt. Är du överviktig och hur gammal är du? Tror det kommer snart kanske. Jag är inte gravid, 30 år, har 5-7 kilos övervikt men är ganska vältränad (tränar 5 dagar i veckan), mycket frisk och vid god hälsa i övrigt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Jessica! Att starta LCHF innebär en hormonell omställning för kroppen och det förekommer att mensen strular i början (liksom för andra att den slutar strula!) Så länge som du äter tillräckligt stor mängd mat (inte är hungrig) och inte tränar för mycket för din kropp så lär mensen snart vara tillbaka (om du inte är gravid). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Askjaron Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Vad bra att någon annan upplever detta! Jag börjar själv bli riktigt orolig eftersom jag nu inte har haft mens på tio månader. När jag började med strikt LCHF försvann min mens och den är fortfarande inte tillbaka. Jag ska inte sticka under stolen med att jag tappade tolv kilo väldigt snabbt när jag bestämde mig för att utesluta kolhydraterna och det kändes ju fantastiskt bra. Tack vare kosten har min hälsa i övrigt förbättrats avsevärt i övrigt. Jag är 1,64 lång och gick ner från 64 till de 52 kilo jag väger idag. Har varit viktstabil i sju månader nu. I början oroade jag mig inte för jag var säker på att mensen skulle komma tillbaka men nu börjar jag bli desperat. Borde inte min kropp ha vant sig vid omställningen vid det hör laget? Jag är 18 år gammal och planerar inte att bli gravid den närmaste tiden, men jag vill ändå ha kvar möjligheten inför framtiden. Jag tränar hårt för att bygga muskler och jag äter ordentlig. Måste jag gå upp i vikt igen för att den ska komma tillbaka eller ska jag bara ha is i magen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harlequin Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Vad bra att någon annan upplever detta! Jag börjar själv bli riktigt orolig eftersom jag nu inte har haft mens på tio månader. När jag började med strikt LCHF försvann min mens och den är fortfarande inte tillbaka. Jag ska inte sticka under stolen med att jag tappade tolv kilo väldigt snabbt när jag bestämde mig för att utesluta kolhydraterna och det kändes ju fantastiskt bra. Tack vare kosten har min hälsa i övrigt förbättrats avsevärt i övrigt. Jag är 1,64 lång och gick ner från 64 till de 52 kilo jag väger idag. Har varit viktstabil i sju månader nu. I början oroade jag mig inte för jag var säker på att mensen skulle komma tillbaka men nu börjar jag bli desperat. Borde inte min kropp ha vant sig vid omställningen vid det hör laget? Jag är 18 år gammal och planerar inte att bli gravid den närmaste tiden, men jag vill ändå ha kvar möjligheten inför framtiden. Jag tränar hårt för att bygga muskler och jag äter ordentlig. Måste jag gå upp i vikt igen för att den ska komma tillbaka eller ska jag bara ha is i magen? Hej, jag kanske är fel att svara på detta inlägget men jag kollade upp lite på nätet, och du är inte den första som har fått mensrubbningar med LCHF, sökte på google och hittade en del länkar där kvinnor berättar om problem med mens och LCHF. Jag tror som Doc att det nog inte är någon fara (är ingen läkare), men känner du att du vill gå till vårdcentralen, ska du göra detta. Men jag tycker absolut inte du ska behöva gå upp i vikt. Mvh Simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts