Kjell Granelli Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 http://www.docsopinion.com/2015/03/12/health-benefits-of-coffee-the-scientific-evidence/' Den duktiga läkaren Axel F. Sigurdsson ("Doc's opinion" på FB) har gjort en sammanfattning av vad olika studier visar angående kaffe och koffein. Det finns framför allt observationsstudier, men det är ändå intressant att han konstaterar att det inte verkar vara varken farligt eller nyttigt med kaffe i rimliga mängder. Vad tycker ni? Ska vi fortsätta med kaffe eller borde vi dra ner på det? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Enligt min favoritprofessor skall man minimum dricka 8 koppar om dagen, då det visat sig ha hälsofördelar! Lika gäller vin.. 2 glas om dagen, 1 glas för kvinnor! 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 13, 2015 Author Share Posted March 13, 2015 Jag läste någonstans att koffein innehåller en antioxidant som passerar blood-brain-barriären och fungerar ypperligt däruppe. Detta är då en ödets nyck, för vi är ju inte direkt biologiskt anpassade till koffein... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Jag är! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Kahavia Posted March 13, 2015 Popular Post Share Posted March 13, 2015 Den stora koppen på morgonen är skillnaden mellan dag och natt, zombie och levande, surjävel och mysfarbror... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Jag har dragit ner mycket på kaffet, för att jag har opassande gener. Men i allmänhet verkar kaffe bra. http://www.ursprungsliv.nu/2014/12/farval-till-kaffet/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Anders A Posted March 13, 2015 Popular Post Share Posted March 13, 2015 Ta bort allt socker och godis. Kasta all pasta, all potatis, allt ris och allt bröd. Spola ner all läsk och till och med det mesta av ölen. Men den som rör mitt kaffe blir det synd om... ???? 13 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Ta bort allt socker och godis. Kasta all pasta, all potatis, allt ris och allt bröd. Spola ner all läsk och till och med det mesta av ölen. Men den som rör mitt kaffe blir det synd om... Eller hur! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted March 13, 2015 Share Posted March 13, 2015 Enligt min favoritprofessor skall man minimum dricka 8 koppar om dagen, då det visat sig ha hälsofördelar! Lika gäller vin.. 2 glas om dagen, 1 glas för kvinnor! Låter som mitt intag på ett ungefär. Glöm inte att dricka vatten också. Varannan vatten är en bra regel! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Jag dricker enorma mängder Skulle ha svårt att vara utan. Inget socker och ingen mjölk. Kan inte skriva mer nu för nu är det klart! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl August Arge Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Och på den ottonde dagen skapade Gud kaffet Jag är inte en människa.....inte sån på riktigt....förän jag fått i mig första koppen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 När jag åt socker drack jag aldrig kaffe - rävgift! Nu när jag är sockerfri, är kaffe med grädde mitt godis! 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
may Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Chris Kresser initierat som vanligt http://chriskresser.com/all-about-coffee Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ceciliamargareta Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Läste på Mark Sisson nyligen om ökat LDL från ofiltrerat kaffe. Vet inte om det medför ngn ökad risk för ngt dock..? Jag föredrar helt klart presso-kaffe framför filtrerat kaffe och förutom smaken så tycker jag kroppen och huvudet känns bättre på det. Och så dricker jag bara kaffe med kokosfett i, annars får en ju inte fram den goda smaken! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/10408390500400009 Fick just denna länk till en översiktsartikel från 2007 om koffein. Om någon vill fördjupa sig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Näe.. jag är biologiskt anpassad till kaffe, och betraktar det som en femte macronutrient som är essentiell för mig! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts