dell Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Dr Jadwiga Kempisty (Polen) är läkare med över 40 år av övning som främjar robusta metoder för förebyggande och behandling hälsa som det mest naturliga. J Kempisty diskuterar egenskaper äggen och vilka är de risker som uppstår på grund av felaktig värmebehandling av ägg, hon säger att ägg tillagad över 82 grader C är skadlig för hälsan och det gör man om man steker ägg. J. Kempisty rekommenderar att koka ägg istället och se till att den inte spricker under tillagning osv.... Samma 82 grader C gäller för smör https://www.facebook.com/pages/Leczenie-%C5%BCywieniem/371257309657185?fref=ts https://www.youtube.com/watch?v=XeTlF1rPwzY&feature=youtu.be Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Dr Jadwiga Kempisty (Polen) är läkare med över 40 år av övning som främjar robusta metoder för förebyggande och behandling hälsa som det mest naturliga. J Kempisty diskuterar egenskaper äggen och vilka är de risker som uppstår på grund av felaktig värmebehandling av ägg, hon säger att ägg tillagad över 92 grader C är skadlig för hälsan och det gör man om man steker ägg. J. Kempisty rekommenderar att koka ägg istället och se till att den inte spricker under tillagning osv... https://www.facebook.com/pages/Leczenie-%C5%BCywieniem/371257309657185?fref=ts https://www.youtube.com/watch?v=XeTlF1rPwzY&feature=youtu.be Själv mår jag bättre på stekta ägg än på kokta (märkligt nog...) och tycker dessutom det är godare, så jag fortsätter nog med det. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Har sällan möjlighet att se videos men förmej låter det som att sila mygg och svälja elefanter.... så mycket annat skit som människan stoppar i sej kan väl inte stekta ägg vara särskilt illa 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted March 14, 2015 Share Posted March 14, 2015 Mina kunskaper i polska är lite skakiga. Säger hon något om vad hon bygger sina åsikter på? Jag skulle nog vilja ha väldigt bra bevis för att tro att det går en gräns just vid 92 grader. Och varför skulle det vara farligt om ägget spricker? Det har ju i alla fall inget med temperaturen att göra. (Sedan tycker jag att löskokta är något av det godaste som finns, men det är en annan sak ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dell Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 Hon är en polsk motsvarighet till Annika Dahlqvist men x 100, hon bombar med information i de video jag har sett hon understryker att allt hon säger och propagerar för har vetenskapligt stöd, eftersom hon är medveten om att hon riskerar sin läkarlegitimation annars. Hon har skrivit flera böcker bl a "Leczenie żywieniem" den finns i tysk version http://www.ecoshop.com.pl/p776,leczenie-zywieniem-jadwiga-kempisty.html Jag ska tillägga att hon J.Kempisty(78 år) inte är medvetet LCHF förespråkare men det hon säger sammanfaller ju med LCHF så bra. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Har sett det där förut.. dvs det handlar om vad jag kommer ihåg om hur fetter i äggulan förändras och det kan bildas några mindre bra produkter! Dvs det skulle i så fall betyda att vi skall äta rå mat, iomed att all matlagning förändrar matens sammansättning.. fast o andrasidan så gör den vissa ämnen mer tillgängliga för oss, det är ett nollsummespel. Oså då ägg speciellt, rått ägg har vi svårt att tillgodogöra oss, så då borde vi undvika ägg, eller bara äta rå äggula? För det andra.. det finns alldrig någon som helst anledning att äta/laga till överkokt mat.. äggula är godast rinnande.. oavsett den är kokt eller stekt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
u s Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 https://www.youtube.com/watch?v=elUNFHEWaCc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
dell Posted March 15, 2015 Author Share Posted March 15, 2015 Har sett det där förut.. dvs det handlar om vad jag kommer ihåg om hur fetter i äggulan förändras och det kan bildas några mindre bra produkter! Dvs det skulle i så fall betyda att vi skall äta rå mat, iomed att all matlagning förändrar matens sammansättning.. fast o andrasidan så gör den vissa ämnen mer tillgängliga för oss, det är ett nollsummespel. Oså då ägg speciellt, rått ägg har vi svårt att tillgodogöra oss, så då borde vi undvika ägg, eller bara äta rå äggula? För det andra.. det finns alldrig någon som helst anledning att äta/laga till överkokt mat.. äggula är godast rinnande.. oavsett den är kokt eller stekt! Jag har uppfattad av det hon förmedlar att det handlar om http://en.wikipedia.org/wiki/Lysine och hon betonar att mat vi ska äta ska vara varm, men tillagad i rätt temperatur. Det är omöjligt för mig att skriva allt hon säger här på forumet men efter jag har sett några av hennes videor dyker några frågor hos mig upp att det är OK äta LCHF (jag gör det sedan 2007) men jag vill nu veta mer om att tillaga mat på rätt sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 15, 2015 Share Posted March 15, 2015 Jag har uppfattad av det hon förmedlar att det handlar om http://en.wikipedia.org/wiki/Lysine och hon betonar att mat vi ska äta ska vara varm, men tillagad i rätt temperatur. Det är omöjligt för mig att skriva allt hon säger här på forumet men efter jag har sett några av hennes videor dyker några frågor hos mig upp att det är OK äta LCHF (jag gör det sedan 2007) men jag vill nu veta mer om att tillaga mat på rätt sätt. Jojo.. som sagt vad, ämnena ändrar karaktär/kemiska bindningar när vi tillagar mat.. gäller det mesta vi tillagar, en hel del förblir för oss otillgängliga om vi inte först tillagar maten, några livsmedel förblir giftiga av samma anledning! Vi kan konstatera att vidbränd/överkokt mat inte smakar bra, så lita på dina smaklökar, du har som regel en genetisk predisposition för mat som är ätbar. Samtidigt som lysinet förändras så bryts Avidinet ner, det sker vid cirka 70 grader. Vid stekning/grillning av kött bildas AGE.. vi lär ha ätit/stekt grillat kött i årmiljoner, samtidigt är jag mer orolig för de AGE som bildas i kroppen på grund av ett kroniskt högt blodsocker! Så som sagt vad, laga god mat som dina smaklökar uppskattar.. hårdkokta ägg med grönblå äggula är inte lika gott som om den är rinnande! Det är en konst att koka ett ägg! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted March 15, 2015 Popular Post Share Posted March 15, 2015 Jag struntar i vilket Jag steker, kokar, porcherar, omelettar (i ugn och i stekpanna) äggröror, bakar oopsisar, äggmjölk, kokospannkaka, tunnpannkaka, ugnspannkaka och äter dom råa Jag har säkert glömt något tillagningssätt nu Ägg är inte annat än fantastiskt, i alla former 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ena Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Jag HATAR ÄGG!! Nej, det är faktisk inte helt korrekt. Fakta är att jag har ätet LCHF sedan 20009, och konsumerat tusentals ägg i alla formar. Kokt, stekt, som omelett, som tillsättning i nästen all matlagning. Men nu har jag fått nock. Jag mår verkligen så illa att jag nästen spyr. Finns det kanske en ock annan där ute som har det på samme vis? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Jag HATAR ÄGG!! Nej, det är faktisk inte helt korrekt. Fakta är att jag har ätet LCHF sedan 20009, och konsumerat tusentals ägg i alla formar. Kokt, stekt, som omelett, som tillsättning i nästen all matlagning. Men nu har jag fått nock. Jag mår verkligen så illa att jag nästen spyr. Finns det kanske en ock annan där ute som har det på samme vis? Jag älskar ägg och mådde dåligt när jag var utan. Skulle gärna prova din tidsmaskin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Vad är det du mår illa av? Själv klarar jag inte rått ägg på något vis. Kan bara äta hårdkokt och rörägg som är välstekt. Vill gärna ha en smaksättare till oxå, som salt, kaviar eller majonnäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ena Posted June 6, 2015 Share Posted June 6, 2015 Jag älskar ägg och mådde dåligt när jag var utan. Skulle gärna prova din tidsmaskin .Du skal bara vara lite snabb på tangentbordet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts