Jump to content

Äta strikt LCHF - utesluta mejeriprodukter, vilket fett?

Valentina
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har ätit "LCHF" nu i några veckor, jag använder apostrof pga mitt ständiga "fuskande". Jag är duktig på att hålla min kost bra och variationsrik och är inte hungrig, allmänt nöjd. Jag har ba nån mental spärr där jag ständigt vill belöna mig själv med typ ostbågar eller godis på kvällen när barnen sover och maken är på jobbet. Men det är slut med det nu! 

Nu vill jag köra på strikt LCHF i 2 veckor till att börja med fö r att komma igång med viktnedgången så att jag blir motiverad.

Så jag vill skippa mejeriprodukterna, bär och nötter. Så nu till frågan - om jag äter kött/kyckling/fisk med sallad - räcker det då? Var kommer fettet in i bilden? Är så van att ha t ex tzatziki till eller grädde i maten så jag ska bli mätt (dock brukar jag va bra på att vara måttlig, har inte mycket till). 

Super tacksam för all respons jag kan få, har ingen i min närhet som är intresserad av sådant som jag kan diskutera med ^^

Snabba tankar på kvällskvisten:

Äter du kött med insprängt fett / fettranden kvar, kyckling med skinn, fisk som lax och makrill, kan det bli rätt mycket fett, särskilt om du steker i fett. Om det är tillräckligt avgör din mättnadskänsla, tänker jag. Äter du sallad, kan du kanske ringla lämplig olja över. Dricker du kaffe till maten, kan du ha kokosolja i det. Avokado i salladen får upp fetthalten en del. 

• Like 1

Vill du även utesluta smör? För om du äter smör, så kan du ju äta både aromsmör och bearnaisesås... Det blir lättare, i så fall. Om du bara äter exempelvis kyckling och sallad, blir du knappast mätt. Någon majonnäsbaserad dressing kan bättra upp, eller olivoljebaserad vinegrett (som jag personligen inte alls gillar...). Fisk är bättre, åtminstone om du väljer fet fisk. Kött? Nja, det finns ju fetare detaljer, men de flesta är inte så väldigt feta. Så det underlättar om du åtminstone äter smör. Men om inte, så kan du ju alltid steka i kokosolja, spetsa ditt te eller kaffe med kokosolja och äta kokosolja med sked däremellan. :unsure: Ska erkänna att jag gör allt detta ibland. Därutöver kan du ju äta oliver och avocado som bra tillbehör till maten. Guacamole kan nog ofta ersätta tzatziki tämligen likvärdigt.

Ett tips på panik-godis, när suget är stort, är att blanda smält kokosolja med kakaopulver och eventuellt kokosflingor eller hackad mandel. Fyll i ischokladformar, ställ en kort stund i kylen och ät sen ett par stycken. Gott! Men jag kan inte äta många, åtminstone inte om de bara består av kokosolja och kakao, då blir jag nöjd på en eller två.

• Like 1

Tack så mycket för era svar! Jag har tänkt äta smör, vilket också för mig till en fråga - om man utesluter mejeri så räknas även ost in visst? Alltså att man ska låta bli det helt.

De tipsen ni nämner är ju jättebra, KataM; det låter väldigt logiskt att det skulle kunna mätta lagom, ska försöka öka mängden fett jag steker/marinerar i och även oljan jag ringlar över salladen. Har dock börjat bli lite misstänksam mot grönsaker allmänt då jag tycker kolhydratnivån stiger så mycket med vissa och jag har inte riktigt koll på vad som stämmer eller inte så jag blir lite sparsam med extra grönsaker. Rådge mig gärna!

EVS: som sagt så krm jag fortsätta med smör då det är så bra fett och lite kollisar ^^ tack så jättemycket för tipsen! Måste ba finna nån bra majonnäs utan socker..har försökt göra själv men den blir så o-god att jag knappt vill äta den.

Bloggen Tommy tappar har mängder med tips på kryddsmör. Birgitta Höglunds paleoblogg har recept utan mejerier. Jag testade mejerifritt en månad och jag använder mycket mindre mejerier efter det. Men osten i matlagning var svår att ersätta...

Jag vet inte ingredienserna men den enda majjo jag får ner är Kavlis ekologiska. Den smakar mildare än andra

• Like 2

"Kavli Deli Äkta majonnäs utan tillsatser" är den majonnäs jag köper, om jag köper majonnäs. Den innehåller socker, men inte en massa annat skit. 3,5 g kolhydrater per 100 gram. Äggula, inte äggpulver.

Jag har gjort några försök att göra egen majonnäs, första blev helt oätligt även för mig. Sist blev det dock acceptabelt resultat. Så pröva dig fram, med måttligt stora satser, tills du hittar en variant du kan äta, det är mitt tips.

Vad gäller ost, så är det ju en mejeriprodukt, ja. Om ost bör uteslutas eller inte, finns olika bud om. Att det inte är bra för viktnedgång att småäta ost som snacks, håller nog de flesta med om, det blir fort för mycket. Sen om det är bra eller dåligt att använda ost i matlagning, råder delade meningar om. Jag vet inte, själv äter jag mejerier och tänker fortsätta med det tills vidare. Men handlar det om att testa i två veckor, till att börja med, så ta bort osten helt och se hur du känner efter det...

• Like 2

Nämenaltså.. att undvika mejerier när man äter "LCHF", betyder att man inte skall leva av mejerier.. man kan fortsätta använda dem, men i matlagningen, i rimliga mängder!

Dvs man skall äta riktig mat, helst sådan man själv lagar från bra råvaror.. helst fullfeta råvaror!

Så fortsätt du att använda mejerier (fullfeta) till din matlagning, grädde, CF, smetana till sås, smör att steka, kryddsmör att smälta på maten, ost att smälta/gratinera, yoghurt till söndagsfrukost, osv.. osv!

Dvs det finns folk som börjar leva av mejerier, fil, ost yoghurt, grädde o bär.. på längden o tvären.. i tron och förhoppningen att det är LCHF!

Mjölk är ett speciellt livsmedel, en näringslösning för att däggdjursungar skall växa och lägga på sig vikt.. så om du behöver växa och lägga på dig vikt så drick mycket mjölk!

• Like 5

Kan avslöja en annan väl dold hemlighet!

Om du tränar hårt och intensivt, dvs så att du är helt slut och förbrukat glukos och kalorier samt brutit ner muskelceller.. så är mjölk en av naturens bästa regainers/afterwork-produkter!

Så ta gärna en tvåa fullfet mjölk efter ett hårt pass!

• Like 1

Tusen tack för alla svar! Jag är helt inne på detta med kryddsmör, var inne på hans blogg och såg att han hade massa olika varianter och det är alltid roligt att testa så man kan finna det man trivs bäst med. Och hans upplägg med så få grönsaker och mkt protein och fett ser ju bra ut på hans skala för dagen, sen om det stämmer eller inte har ju inte jag nån aning om :) men jag väljer att lita på det! Ska köpa Kavlas majonnäs, jag har Lidls här hemma och den har 2,9 g kh och innehåller också äggula men även lite andra tillsatser om ändock inte mycket.

Känner att jag har så svårt med motivationen men det blir lättare ju mer man läser och befinner sig på liknande forum och bloggar. Jag har så otroligt svårt att avvänja mig vid det här småätandet på kvällarna. Jag kan gå hela dagar och knappt äta något för jag är sysselsatt med barn och hem men på kvällen när jag ska studera eller bara ta det lugnt vid datorn så är det som om jag måste äta nåt och helst något man inte får äta... nån som har haft liknande problem eller råd?

• Like 1

Tusen tack för alla svar! Jag är helt inne på detta med kryddsmör, var inne på hans blogg och såg att han hade massa olika varianter och det är alltid roligt att testa så man kan finna det man trivs bäst med. Och hans upplägg med så få grönsaker och mkt protein och fett ser ju bra ut på hans skala för dagen, sen om det stämmer eller inte har ju inte jag nån aning om :) men jag väljer att lita på det! Ska köpa Kavlas majonnäs, jag har Lidls här hemma och den har 2,9 g kh och innehåller också äggula men även lite andra tillsatser om ändock inte mycket.

Känner att jag har så svårt med motivationen men det blir lättare ju mer man läser och befinner sig på liknande forum och bloggar. Jag har så otroligt svårt att avvänja mig vid det här småätandet på kvällarna. Jag kan gå hela dagar och knappt äta något för jag är sysselsatt med barn och hem men på kvällen när jag ska studera eller bara ta det lugnt vid datorn så är det som om jag måste äta nåt och helst något man inte får äta... nån som har haft liknande problem eller råd?

Grönkålschips.

Nämenaltså.. att undvika mejerier när man äter "LCHF", betyder att man inte skall leva av mejerier.. man kan fortsätta använda dem, men i matlagningen, i rimliga mängder!

Dvs man skall äta riktig mat, helst sådan man själv lagar från bra råvaror.. helst fullfeta råvaror!

Så fortsätt du att använda mejerier (fullfeta) till din matlagning, grädde, CF, smetana till sås, smör att steka, kryddsmör att smälta på maten, ost att smälta/gratinera, yoghurt till söndagsfrukost, osv.. osv!

Dvs det finns folk som börjar leva av mejerier, fil, ost yoghurt, grädde o bär.. på längden o tvären.. i tron och förhoppningen att det är LCHF!

Mjölk är ett speciellt livsmedel, en näringslösning för att däggdjursungar skall växa och lägga på sig vikt.. så om du behöver växa och lägga på dig vikt så drick mycket mjölk!

Tja...vi är alla olika. Jag skulle inte säga att "undvika mejerier", även som LCHF-are, betyder något annat än att man avstår helt. Sedan är ju frågan om man verkligen behöver göra det - det får man ju testa sig fram till. Avstå helt, eller ha i matlagningen (kontra att hälla i kaffet och på efterrätten)? Ost eller inte (själv har jag fått för mig att get- och fårost är bättre än ost av komjölk, men jag vet inte var jag har fått det ifrån)? Man får testa lite olika varianter och se vad som händer, helt enkelt.

• Like 2