Jump to content

Vill komma igen efter en hjärnblödning

marienyman

Recommended Posts

För 4 månader och två veckor sedan hamnade jag på intensiven med fyrvärkerier i huvudet... hjärnblödning. Den tog mitt vänsta öga, har okontrollerade ryckningar och kämpar... nu menar jag kämpar för att hålla ögonlocket uppe :) ser mycket lite men höger öga jobbar på med att upprätthålla ngn form av ordning ändå :) har ätit LCHF sen jag hade förmånen att läsa kostdoktorns fantastiska bok och träffa Anna Hallen 2009. Men har så svårt att komma igen mentalt jag är en 43 årig tvåbarns mamma som nu krigar med känslor som jag tidigare inte kunde stava till trött och rädd.Började jobba en månad efter blödningen och det är ungefär vad jag hanterar är precis som hjärnan slockar efter 9 timmar på jobbet, maten är allt annat än bra och vill så gärna komma igen och hitta motivationen, tänkte att alla ni och eran fantastiska kunskap ska hjälpa mig upp ur diket :)

• Like 5

För 4 månader och två veckor sedan hamnade jag på intensiven med fyrvärkerier i huvudet... hjärnblödning. Den tog mitt vänsta öga, har okontrollerade ryckningar och kämpar... nu menar jag kämpar för att hålla ögonlocket uppe :) ser mycket lite men höger öga jobbar på med att upprätthålla ngn form av ordning ändå :) har ätit LCHF sen jag hade förmånen att läsa kostdoktorns fantastiska bok och träffa Anna Hallen 2009. Men har så svårt att komma igen mentalt jag är en 43 årig tvåbarns mamma som nu krigar med känslor som jag tidigare inte kunde stava till trött och rädd.Började jobba en månad efter blödningen och det är ungefär vad jag hanterar är precis som hjärnan slockar efter 9 timmar på jobbet, maten är allt annat än bra och vill så gärna komma igen och hitta motivationen, tänkte att alla ni och eran fantastiska kunskap ska hjälpa mig upp ur diket :)

Om man säger som så, du har varit med så länge att du borde har släppt all religion angående kost?

Dvs du inser att det inte finns någon kost som botar allt.. och att man kan få stroke/TIA oavsett vad man äter.. av helt naturliga/ofta genetiska orsaker.. ibland är stress och annat oxå inblandat!

Såå egentligen handlar det om orsaken till din stroke, finns det någon som helst vettig förklaring, genetik/släktingar med samma/stress/läkemedel?

43 år är väldigt tidigt att få sådant hur som helst.. hur ser det ut hos dina nära släktingar?

Är det blödning eller stroke?

Vissa föds med en känslighet i blodkärlen de kan brista.

• Like 5

Marie, försök komma ihåg all din favoritmat när du åt som bäst - skriv ner, printa ut bilder eller vad som inspirerar och känns bäst just nu. Köp hem bra råvaror så att du har att leka med, och köp inte mer av det du tycker är obra. Tänk på att riktigt goda och bra måltider kan vara så enkla, t ex rökt makrill, vitkål, paprika. Glöm inte att köpa sånt som förgyller lite extra t ex pesto, mörk choklad, salta nötter, blåbär, god ost etc, som du kan ta fram istället för mindre bra grejer ifall suget slår på.

Jag fick tårar i ögonen när jag läste ditt inlägg. Har två små barn själv och min pappa har nyligen börjat återhämta sig efter stroke. Tycker definitivt att du ska jobba mindre, du ska inte vara slut när kvällen med familjen börjar. Och försök hitta praktiska lösningar som gör att du kan ladda batterierna regelbundet, t ex deltid 75% och barnvakt varje onsdag.

Välkommen hit och lycka till!

• Like 5

Ok, smarta lösningar som kan hjälpa. Beställ hem mat från nätet, typ mathem, så spar du tid och stress på att slippa handla. Använd städhjälp varannan vecka. Gå ned i arbetstid till 75% (25% sjukskrivning? Du ska inte vara helt slut när du kommer hem, då orkar du inte sköta maten och motionen, vilket är jätteviktigt för att du ska bli bättre). Försök laga storkok på helgen som räcker i veckorna så när du är för trött på vardagarna finns det alltid bra mat att tillgå. Kanske du tom kan få andra i familjen att hjälpa dig med detta? Satsa på bra mat för din kropp behöver näring om den ska reparera sig. Yoga, meditation?

• Like 2