Katarinajämtland Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Jag har ätit lchf sen i somras och har till min glädje upptäckt att min väldigt jobbiga PMS/PMD har blivit mycket bättre. Jag undrar om det finns andra som märkt detta och hur det kan komma sig? Om det finns några studier kring detta? Jag föll dit för sockret igen i julas och den deprimerade häxan kom tillbaka med besked. Nu är jag på banan igen,puh! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Eenfeldt Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej Katarina! Jag har hört många berätta liknande historier om mindre PMS på lågkolhydratkost. Mig veterligen finns ingen studie gjord så det är svårt att säga hur det påverkar. Lägger till en omrösning så får vi se vad andra har för erfarenheter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Katarinajämtland Posted January 20, 2013 Author Share Posted January 20, 2013 Det blir intressant. Tack för ditt svar! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Mycket bättre.. Vanligtvis går det knappt att missa att det är "dags". (Morrar lite för syns skull). Även smärtan är mindre rent generellt. Kan klara mig helt utan smärtstillande. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennie Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Hej! Här kommer ett kanske lite udda svar...? Men jag har pco och har väldigt sällan/aldrig ägglossning eller mens spontant. Efter 7 veckor med lchf fick jag en helt egen mens! Kändes otroligt! Nu ska det snart vara dags igen, om kroppen fortsätter hänga med. Och jag känner av mensvärk, huvudvärk och humörsväningar till tusen! Jag förstår att mitt svar kanske är missvisande eftersom jag inte har normala cykler och därför vet jag inte hur jag reagerar egentligen. Jag ser det nog mer som något positivt att det händer något i kroppen, även om det innebär lite pms! Såklart tackar jag lchf för denna förändring i kroppen! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Jag har ätit Lchf i fem veckor och tycker att mitt annars förskräckliga pms-humör har blivit bättre. Sen om det beror på själva kosten vet jag inte. Jag har blivit mer fysiskt aktiv och det rekommenderar man ofta när vi kvinnor förändras till monster 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 20, 2013 Share Posted January 20, 2013 Kombinationen träning och lchf har gjort underverk för min PMS, usch, jag var hemsk innan... Stackars familj... Men nu har jag tålamod och är inte deprimerad och behöver inget smärtstillande vid PMS och menas, underbart! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 21, 2013 Share Posted January 21, 2013 Mensen är definitiv påverkad, redan efter bara några veckor på LCHF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennie Posted January 24, 2013 Share Posted January 24, 2013 Hej!Här kommer ett kanske lite udda svar...? Men jag har pco och har väldigt sällan/aldrig ägglossning eller mens spontant. Efter 7 veckor med lchf fick jag en helt egen mens! Kändes otroligt! Nu ska det snart vara dags igen, om kroppen fortsätter hänga med. Och jag känner av mensvärk, huvudvärk och humörsväningar till tusen! Jag förstår att mitt svar kanske är missvisande eftersom jag inte har normala cykler och därför vet jag inte hur jag reagerar egentligen. Jag ser det nog mer som något positivt att det händer något i kroppen, även om det innebär lite pms! Såklart tackar jag lchf för denna förändring i kroppen! Jag tror att jag rejäl pms!? Jag vet ju förstås inte, men jag har hemskt ömma bröstvårtor, massa flytningar och känner mig hängig/febrig. Är det vanligt vid pms eller har jag missförstått alldeles? Ska det vara såhär precis innan man väntar sig mensen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag tror att jag rejäl pms!? Jag vet ju förstås inte, men jag har hemskt ömma bröstvårtor, massa flytningar och känner mig hängig/febrig.Är det vanligt vid pms eller har jag missförstått alldeles? Ska det vara såhär precis innan man väntar sig mensen? Jag har ingen annan expertis än att jag är kvinna. Jag får allt det där+ont i ryggen och min toleransnivå mot idioti kryper ner mot noll. Något som jag annars är känd för att ha eoner av tålamod med. Jag får inte utbrott eller så, jag bara känner att jag går från "Det är bara så det är" och "ryck på axlarna" till "UT ur mitt rum. GÅ. NU!" Känner av känslor mycket hårdare än annars. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Innan jag började med LCHF för två år sen så är jag helt säker på att jag bara hade ägglossning varannan månad, men numer har jag det varje... I allafall vad det känns som Jag närmar mej 50 så klimakteriet börjar ju snart knacka på, vilket jag var övertygad om att den var på väg att göra för två år sen, men som sagt, det verkar som det stannat av?! Kan sånt vara möjligt tro? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag tror att jag rejäl pms!? Jag vet ju förstås inte, men jag har hemskt ömma bröstvårtor, massa flytningar och känner mig hängig/febrig. Är det vanligt vid pms eller har jag missförstått alldeles? Ska det vara såhär precis innan man väntar sig mensen? Ja, det är tecken på att mensen är på gång, det är ju mest fysiska besvär, de har jag inte blivit av med. Däremot depressionen, håglösheten, ledsenheten och det obefintliga tålamodet är som bortblåst! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennie Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Ja, det är tecken på att mensen är på gång, det är ju mest fysiska besvär, de har jag inte blivit av med. Däremot depressionen, håglösheten, ledsenheten och det obefintliga tålamodet är som bortblåst! Tack för svar! Då kan jag kanske räkna med att det dyker upp en mens snart. Grymt jobbigt att ha sådär ont i bröstvårtorna dock. Men det beror kanske på att man inte är van vid att känna nåt alls. Vad skönt att du blivit av med så mycket besvär! Massa positiva effekter med andra ord Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennie Posted January 25, 2013 Share Posted January 25, 2013 Jag har ingen annan expertis än att jag är kvinna. Jag får allt det där+ont i ryggen och min toleransnivå mot idioti kryper ner mot noll. Något som jag annars är känd för att ha eoner av tålamod med. Jag får inte utbrott eller så, jag bara känner att jag går från "Det är bara så det är" och "ryck på axlarna" till "UT ur mitt rum. GÅ. NU!" Känner av känslor mycket hårdare än annars. Vad skönt det är att höra att man inte är ensam ialla fall! Jag hoppas att mensen dyker upp snart, så de onda bröstvårtorna kan ge med sig, och kanske få ett stabilare humör. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted January 26, 2013 Share Posted January 26, 2013 Jag skulle vilja att fråga var om vi har fått rikligare mens istället för om det blivit bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag har varit er Hormonmonster hela mitt vuxna liv. Blodsmakande rosenrasande (lösningen var att dra sig undan så mycket som möjligt och ingå tysthetslöfte de dagarna så andra skulle slippa få huvudet avbitet) i ett par dar och så ynkligt gråtfärdig en dag. Dessutom ett stort sug efter chips och godis. Samma månad jag la om kosten försvann det. När mensen kom blev jag hur överraskad som helst för jag hade inte fått min vanliga förvarning. Numera måste jag kolla kalendern för jag har inga fysiska eller psykiska svajningar som talar om för mig vad som är på gång. Mensen är dessutom inte lika fysiskt påfrestande. Mängd och längd är oförändrat, så även värken men allt det andra, svettningar och allmänt dåligt mående de dagarna är borta. Jag brukade alltid vara fruktansvärt hungrig HELA TIDEN under mens men det har också förbättrats, jag är lite hungrigare än vanligt men inte alls på samma sätt. Dessutom har mitt blodvärde förbättrats ganska dramatiskt. :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LottaJ Posted January 30, 2013 Share Posted January 30, 2013 Jag har varit er Hormonmonster hela mitt vuxna liv. Blodsmakande rosenrasande (lösningen var att dra sig undan så mycket som möjligt och ingå tysthetslöfte de dagarna så andra skulle slippa få huvudet avbitet) i ett par dar och så ynkligt gråtfärdig en dag. Dessutom ett stort sug efter chips och godis. Samma månad jag la om kosten försvann det. När mensen kom blev jag hur överraskad som helst för jag hade inte fått min vanliga förvarning. Numera måste jag kolla kalendern för jag har inga fysiska eller psykiska svajningar som talar om för mig vad som är på gång. Mensen är dessutom inte lika fysiskt påfrestande. Mängd och längd är oförändrat, så även värken men allt det andra, svettningar och allmänt dåligt mående de dagarna är borta. Jag brukade alltid vara fruktansvärt hungrig HELA TIDEN under mens men det har också förbättrats, jag är lite hungrigare än vanligt men inte alls på samma sätt. Dessutom har mitt blodvärde förbättrats ganska dramatiskt. :-) WOW, vilka förbättrringar, helt otroligt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jennie Posted February 1, 2013 Share Posted February 1, 2013 Brukar era pms-besvär vara kvar även när mensen kommit? Jag är på blödningsdag 4, och känner mig fortfarande deppig, ledsen och orkeslös. Är det vanligt? Önskar att jag kunde få tillbaks min energi och känna mig gladare igen! Hur länge kan man räkna med att det fortsätter såhär? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts