Jump to content

Tappar muskler när man börjar med LCHF?

AnnikaB
 Share

Recommended Posts

Jag var på en utbildning förra helgen och där var även en kille som höll på med styrketräning. Nu var han skadad sedan en tid tillbaka och ville komma igång och få upp sina muskler igen. Jag frågade om han provat ketogen kost ocn efter att ha förklarat vad det var sa både han och en annan att när man börjar med det tappar man muskler de första veckorna. Jag kan inte riktigt få ihop det i mitt huvud.. jag kan tänka mig att det tappas fett i musklerna men inte att musklerna tappas... vem har mest rätt av oss?

• Like 1

På ketogen diet äter man mindre kolhydrater än som motsvarar hjärnans behov av glukos. Kroppen måste då tillverka glukos, vilket den kan göra av proteiner eller fett (glycerolmolekylerna som håller samman fettsyrorna byggs om till glukos). Oftast äter man så pass mycket protein att det räcker för att bygga glukos, men det han hört är kanske att någon sagt att om man äter för lite protein tar kroppen av musklernas protein för att tillgodose behovet av glukos, liksom sker vid svält.

Äter man ordentligt med protein och fett finns ingen anledning av musklerna skulle degenerera. Man kan gärna komplettera med motion och styrketräning för att vara säker på att kroppen förstår att musklerna ska stanna.

• Like 5

Jaa.. man förlorar intramuskulärt fett!  :(

Fast det var ju en av flera goda anledningarna till att man började med en ketogen diet!  :)

Dvs man ville oftast minska i fettvikt! :unsure:

Dessutom, så förlorar man intracellulärt glykogen i musklerna, därmed oxå vatten.  :o

Summa summarum, man förlorar inga muskler så länge man tränar och äter tillräckliga mängder protein! :P

"Very-low-carbohydrate diets and preservation of muscle mass"

Although more long-term studies are needed before a firm conclusion can be drawn, it appears, from most literature studied, that a VLCARB is, if anything, protective against muscle protein catabolism during energy restriction, provided that it contains adequate amounts of protein."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1373635/

• Like 4

Det finns en generell missuppfattning på just detta: Att musklerna börjar försvinna så fort man slutar äta kolisar. Min gissning är att detta missförstånd grunnar sig i diverse mer eller mindre amatörmässiga experiment där man mätt leanmass före och efter introduktion av ketogen kost. Om man på sådana mätningar kunnat se att fettprocenten ej minskat nämnvärt, men att kroppsvikten minskat (vilket den gör initialt vid ketogen kost med tömning av glykogenlager samt minskad vätska) så skulle man kunna göra den felaktiga kopplingen att eftersom det inte är fett som försvinner, så måste det vara muskler.

• Like 4

Egen erfarenhet: jag fick oväntat magmuskler utan att träna efter några månader på LCHF - det var som att när kroppsfettet började smälta bort så kom musklerna fram.

Precis samma fick jag, trots att jag tränade ganska mycket löpning innan övergången till LCHF, efter dök de upp utan att jag tränade just dem...jag har inte tappat något i muskelväg däremot är alla muskler (även de otränade) verkligen definierade, ganska nöjd med denna bieffekt av riktig kost. ;D

• Like 4

Av mina egna erfarenheter så nej ketogen kost förtvinar inga muskler. Det som gör att folk tror att musklerna skulle förtvina av ketogen kost är förmodligen för att man blir temporärt svagare när man slår om från kolhydratrik kost till lågkolhydratkost. Men det tar man igen sen efter ett par veckor. Man tappar turbon som man får av kolhydrater och inte muskler.

Om man funderar och resonerar efter ett evolutionärt perspektiv, vilket man alltid bör, så ska man ställa sig frågan varför kroppen skulle börja äta sina egna muskler så fort man får slut på kolhydrater. Det är inte rimligt att man skulle förtära det som behövs för att skaffa ny föda. Speciellt inte när man har fettreserver som är till för ändamålet. Såna gener hade det naturliga urvalet sållat bort ganska kvickt.

Fett bygget muskler. Muskler innehåller fett och vatten och inte så mycket protein som man kan tro.

Alla celler omger vatten med fettceller. I cellen finns det proteintrådar. Dessa trådar kan kontrahera. Kolhydrater bygger ingenting i en muskelcell utöver att ge energi.

• Like 2

• 4 weeks later...
Guest Nilsmeister

Visar man kroppen att musklerna behövs (med fex styrketräning) så släpper kroppen inte sina muskelceller lika lätt.

Om kroppen går i svältmodus pga omställning till lchf så budgeterar kroppen lite annorlunda och kan börja minska på det som förbrukar energi MEN som den inte anser sej ha större bruk av för stunden, muskler.

Därav viktigheten av att visa musklerna att de behövs så kroppen prioriterar kroppsfettet som bränsle i stället för att bryta ner sitt eget surt förvärvade muskelprotein.

Sitter man och soff-lchfar så tappar man muskelmassa.

Use it or lose it

För att slänga in en liten brasklapp i denna hyllningskör till musklernas bevarande vid LCHF kost... ;)

Visst är det väl så att kroppen bygger en hel del muskler för att kunna hantera den ökande kroppsvikten när man går upp i vikt...och då om man inte kombinerar styrketräning med viktnedgång så förlorar man väl rimligen i muskelmassa också?

• Like 1