Jump to content

Utesluta mejerier, fläskkött med mera, tips på annat!

Recommended Posts

Hej

Jag har binjureutmattning och Hashimotos sjukdom (sköldkörtelproblem) och ska inte äta:

socker

mejerier

kaffe/te/koffein

alkohol

kakao

fläskkött

gluten

charkuterier

hel- och halvfabrikat

men istället äta:

mycket grönsaker

nötter

bär

ekologisk mat

ägg

fågel

sparsamt med fisk och skaldjur pga att det är svårsmält tydligen

Mitt problem nu är att jag tycker inte där är så mycket kvar att äta :P

vissa saker är ju lätta och ingen förändring eftersom jag redan äter lchf men tex ta fläskkött.....bacon är ju så gott och används i grytor....charkuterier, rökt skinka, korv är ju så enkelt att använda ibland (sällan jag äter det men dock). Och majonäsen som köpes är ju inte heller bra med massa onödiga tillsatser (aldrig provat göra egen).

Jag kanske ser mer hinder än möjligheter men därför jag ber om hjälp. Och mina älskade ketobollar, där är ju kakao i :(

Fast det värsta är nog mejerierna. Så många recept som jag inte kan göra alls då :(

Du får gärna besöka mina bloggar, på Paleobloggen finns ca 200 mjölkfria/glutenfria recept, inte så många med griskött eftersom jag sällan äter det själv.

https://birgittahoglundspaleo.wordpress.com/

Eller köpa min kokbok Grillmat LCHF, den kostar bara 49 kr på Bokus bokrea nu och innehåller många recept som är Paleo, men förlaget ville inte ha med det i titeln...

Min Långkok för LCHF och Paleo är tyvärr slutsåld hos förlaget och de tänker inte trycka upp nya. Kanske gör det själv framöver eftersom jag fått ta över utgivningsrätten till den och LCHF för seniorer (tillsammans med Annika Dahlqvist) :)

http://www.bokus.com/bok/9789172412484/grillmat-lchf-80-njutbara-recept-pa-fisk-fagel-kott-marinader-saser/

• Like 2

Sanne, vilka är de röda trådarna i din nya kosthållning - vad är det som ska undvikas och vad ska förstärkas? (Jag kan för lite om de problem du drabbats av.) 

Varför undvika kakao? (Nyfiken då jag själv älskar kakao, och noterat att flera som blivit 120+ sagt att de äter mycket choklad.)
Varför undvika mejerier generellt, och inte bara de fettfattiga eller laktosrika? 

Sorry om jag går OT med detta. 

det jag skriver ovan som ska undvikas är för att det är inflammationsfrämjande livsmedel, främst då fläskköttet och mejerier. Kakao, alkohol, koffein stressar kroppen vilket inte är bra när man har binjureutmattning. Gluten är absolut förbjudet eftersom jag har Hashimotos (antikroppar mot ämnesomsättningen) och gluten triggar dessa antikroppar. Jag ska äta så ren mat som möjligt med mycket näring eftersom en binjureutmattning har tömt alla förråd jag har.
Hoppas du fick lite svar, annars fråga på :)

• Like 2

Tack Sanne, mycket intressant, den inflammatoriska aspekten är jag själv intresserad av. Har du tips på bra läsning kring detta? (Jag har googlat runt lite, men hittar olika info och blir osäker på vad jag kan lita på.) Är det något särskilt kostprotokoll du är inspirerad av? (Wahls kanske?)

Gurkmeja sägs vara bra för att dämpa inflammation, men det vet du säkert redan. 

Synd på det där med fisk, där ryker ju en källa till omega-3 och vitamin d. Är det inte ok ens att göra en gryta/soppa och äta all vätskan också? 

Oavsett tycker jag det är enormt bra att du försöker bota/lindra genom kosten, genom detta är du en förebild. Krya på dig och lycka till! 

Ps. Vad specifikt i kakaon är det som ställer till det vid binjureutmattning?

• Like 1

http://4health.se/binjureutmattning-%E2%80%93-stressens-foljdsjukdom-del-5-hur-botar-man-binjureutmattning

Tack för dina ord Xiro :) ovan ser du en länk som är om binjureutmattningen och där är lite om maten, vilken man ska och inte ska äta och sen på Kurera.se finns det en del info om binjureutmattning och även om inflammationsfrämjande livsmedel, bara skriv in sökord där så kan du läsa en del. Där står också om mat som är väldigt bra för just inflammationer i kroppen såsom kokosolja, gurkmeja, ingefära, avokado :)

jag har inget speciellt kostprogram utan får råd av min näringsterapeut om hur jag ska äta och sen läser jag en hel del själv och är med i sköldkörtelföreningen och försöker samla bra och nyttiga länkar om Hashimotos och inflammationer :) tror att man genom kosten kan bota och förebygga en hel del sjukdomar faktiskt. Jag är särskilt intresserad av att veta om varför jag har sköldkörtelproblem, ärftligt eller beror på binjureutmattningen och då är det absolut inte bra att ta tex levaxin mot sköldkörteln. Det är ett komplicerat område och många läkare har inte koll så vill veta så mycket som möjligt själv. Onödigt att ta medicin om jag kan bota med kost och livsstilsförändringar.

Hur är det förresten med Paleokosten, kan man äta en högre mängd kh och behålla den höga fettkvoten utan att man går upp i vikt? Något jag vill undvika eftersom jag inte, just nu, kan gå ned i vikt.

• Like 2

Tror inte alls att det behöver bli så lite kvar att äta. Hur skulle fisk och skaldjur kunna vara svårsmält? Det fattar jag inte, men att fläskkött och mejerier är inflammationshämmande det köper jag. Frukt kan du dessutom äta, så länge du äter det mellan måltiderna och inte blandar det med fett och framför allt inte protein. Tror också att paleo skulle passa dig.

Googla på paleo sidor, finns hur mycket som helst.

Lite förslag;

Risotto gjord på blomkålsris och strimlad kycklingkött. Ha i svamp, röd paprika, babyspenat, gurkmeja, garam masala etc.

Köttfärssås gjord på grönsaker och färs, plus krossade tomater och kokosgrädde.

Lök och fänkål stekt i smör och sedan stekt strimlad lever. Avsluta med kokosgrädde och låt koka ihop.

Ugnsrostade grönsaker, speciellt sötpotatis. Fantastiskt gott.

Pizza gjord på bara kokbananer, vitlök, rosmarin och kokosolja. Toppa med färs eller de du känner för.

Om du kan äta ägg så finns det massor med enkla rätter, tex paleo pannkakor eller wraps som man fyller tex med en kycklingröra.

• Like 3

Är oxå frågande till att fisk och skaldjur skulle vara svårsmält?

Att man undviker gris beror på att konventionell uppfödd har mycket Omega-6, det gäller all kyckling oxå.

Fisk.. helst fet fisk är väl annars det man äter som antinflamatoriskt.. dvs Omega-3!

Och vad jag vet så föder man inte upp skaldjur på säd?

Det är oftast dålig fantasi som sätter gränserna för vad som finns kvar att äta, vi tenderar att äta det samma hela tiden.

Va många bra tips ni hade. Jag vet inte det med fisk och skaldjur men jag kommer aldrig undvika dessa livsmedel eftersom de är så pass nyttiga med sitt fett och dessutom gott!

Finns det någon frukt som är bättre än någon annan? Vet inte när jag åt frukt senast :S vill inte äta nåt som triggar eller gör mig fet.